expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jak funguje mazání motoru?


Mazací systém je nedílnou součástí pístového spalovacího motoru a bez něj by žádný spalovací motor nedokázal normálně fungovat. V tomto článku si povíme více o tom, jaké způsoby mazání známe a jak to vlastně funguje.



Třecí plochy strojních pohybujících se součástí musí být dostatečně mazány, aby mezi nimi nenastalo suché tření. Suché (kovové) tření způsobuje vývin tepla, zadírání třecích ploch a jejich znehodnocení. Mazáním se v mezeře mezi třecími plochami vytváří tenká vrstva maziva, olejový (mazací) film.

Funkce mazacího systému:
  • Zmenšuje tření a opotřebení pracovních ploch na minimum
  • Odvádí teplo, které vzniká třením a část tepla ze spalovacího prostoru
  • Utěsňuje třecí plochy a chrání kovové součástky před mechanickými účinky (např. spalin)
  • Chrání soustavu mazání a mastné součástky před korozí a odvádí nečistoty ze spalovacího prostoru

Způsoby mazání ve spalovacích motorech:
  • Mastnou směsí, kdy mazací olej je směšován ve stanoveném poměru s palivem 1:33-40, jako olej je používán speciální olej. M2T. Toto mazání je využíváno ve dvoutaktových motorech.
  • Tlakové mazání, kde je k mazacímu místu přiváděn olej pod tlakem od olejového čerpadla a mazána jsou důležitá mazací místa, navíc pomocí rozstřiku oleje jsou mazány i další součástky motoru. Tlakové mazání můžeme dále šířit podle umístění zásoby oleje pro mazání se suchou skříní a mazání s mokrou skříní.

Hlavní části mazacího systému:
  • olejová vana
  • sací koš se sítkem
  • sací potrubí
  • olejové čerpadlo
  • výtlačné potrubí
  • přetlakový ventil
  • přepouštěcí ventil
  • olejový čistič
  • manometr
  • místa mazání motoru
  • přepadové potrubí
;
Expedujeme do 24 hodin 90% zboží
Rychlá doprava až do Vaší garáže
Pečlivě balíme aby balík došel v pořádku