Máte pocit těžkého vzduchu v autě? Zamlžují se vám okna více, než je obvyklé? Máte pocit nadměrné únavy při delší cestě? To všechno jsou příznaky, že kabinový filtr si žádá vaši pozornost. Jeho výměna patří k základní péči o čistotu vzduchu, ať už máte Kia Ceed, Citroen C4 nebo Škodu Fabia. U nás najdete nejlepší kabinové filtry do auta pro každou značku!
VícePokud chcete mít v autě příjemný vzduch a maximální komfort, vzduchový filtr do kabiny je nezbytností. Nazývá se také kabinový filtr nebo pylový filtr a jde o součást ventilačního systému vozidla, jehož hlavní funkcí je čištění vzduchu.
Jde o vzduch, který vstupuje do kabiny auta, takže úkolem filtru je chránit posádku v autě před různými pachy, nečistotami a škodlivými plyny. Filtr totiž umí, podle toho, jakého je typu a jaké má filtrační médium, filtrovat prach, pyl, saze, menší pevné částice, zápach, škodlivé výfukové plyny, ozón, bakterie, plísně a mikroorganismy.
Filtr tak má pozitivní vliv na vzduch v kabině, pomáhá při cestování lidem s alergiemi, zvyšuje komfort v zácpě ve městě a podporuje účinky klimatizace.
Nepřímo také čistý a funkční filtr přispívá k prodloužení životnosti ventilace a klimatizace, zmírňuje nadměrné zamlžování oken a na delších cestách zmírňuje únavu z příliš vydýchaného vzduchu. Nejčastěji se nachází v prostoru palubní desky za přihrádkou spolujezdce, pod palubní deskou nebo pod kapotou u stěračů.
V principu se nachází a potřebuje ho každé osobní auto, užitkové auto, dodávka, autobus, mikrobus i nákladní auto, odlišné jsou pouze typy, velikosti a provedení. Některá vozidla vyžadují výměnu celého filtru, jiná pouze filtrační vložky bez rámu.
Ne každý pylový filtr je stejný a odlišují se nejen rozměry, ale i filtračním médiem. Známe standardní filtry, s aktivním uhlím a antibakteriální.
Všechny tyto kabinové filtry do auta u nás můžete najít:
Kabinové filtrační vložky: Standardním filtrem pro každé auto je kabinová filtrační vložka. Jde o jednoduché filtrační médium, které se vkládá do rámu k tomu určeného ve filtračním a vzduchovém systému, případně o kompletní filtr i s rámem. U nás najdete oba tyto typy, přičemž je máme pro osobní auta, dodávky i větší tahače návěsů.
Filtrační vložky s aktivním uhlím: Uhlíková filtrační vložka je dalším typem kabinového filtru a ideální volbou pro ty, kteří hledají kvalitnější filtraci vzduchu pro posádku auta. Tento filtr umí účinně filtrovat i zápach a škodlivé plyny, například výfukové plyny oxidu dusíku či ozón, což oceníte zejména v městském provozu.
Biofunkční kabinové filtry: Pro osobní auta, pracovní stroje i nákladní auta máme v naší nabídce také biofunkční kabinové filtry. Podle konkrétní značky a typu dokáží poskytnout nejen účinnější filtraci nečistot, sazí, prachu a drobných částic, ale i pylu, zápachů, škodlivých plynů a různých alergenů a to až v 95 % účinnosti.
Na první pohled se zdá koupě pylového filtru jednoduchá, ale je třeba vědět, jak a podle čeho ho vybrat. Nejdůležitější by neměla být cena, ale to, aby filtr plnil svou funkci, zajistil vám kvalitní vzduch a zvýšil komfort cestování.
Proto při výběru je třeba přihlížet na tyto parametry:
Aby mohl kabinový filtr plnit svou funkci, je potřebná i dlouhodobá péče o celý ventilační systém. Ten byste měli udržovat čistý a alespoň jednou ročně provést jeho dezinfekci, minimálně sprejem, který se aplikuje do výduchů.
Dbejte také na celkovou čistotu v kabině, dávejte si pozor na prach, vlhkost a zanedbané nečistoty na površích od podlahy, přes palubní desku až po strop.
Pokud jde o používání vzduchového systému, jezděte v zásadě vždy s otevřeným okruhem. Vnitřní cirkulaci vzduchu používejte pouze nezbytně, zvyšuje totiž vlhkost vzduchu. Pravidelně také kontrolujte a čistěte výparník klimatizace, pokud je jí vaše vozidlo vybaveno. Pokud jde o její používání, je třeba si dát pozor na úvod i konec jízdy.
Na úvod jízdy počkejte, než klimatizaci zapnete. Naopak, na jejím konci, dříve než vypnete motor, vypněte i klimatizaci a nechte běžet ventilaci na co nejvyšší výkon. Výparník se dostatečně vysuší a snížíte riziko zápachu i tvorby plísní.
Pokud jde o výměnu pylového filtru svépomocí, dbejte, aby nový filtr přesně dosedl do rámečku nebo boxu, který je k tomu určený. Nesmí být otočený, zdeformovaný a musí přesně sedět v daném prostoru. Při výměně dbejte i na otočení filtru správnou stranou, což je označeno šipkou nebo nápisem, které musí směřovat dovnitř kabiny.
V souvislosti s kabinovým filtrem vyvstává i řada důležitých otázek, například ohledně jeho výměny, ceny, výběru, typů či příznaků, že je již zanesený.
Zde jsou ty nejčastější a nejdůležitější s odpověďmi:
Výměna kabinového filtru se doporučuje každý rok nebo po ujetí každých 15.000 až 30.000 kilometrů. Hodně závisí na tom, zda nejezdíte více ve městě, prašném prostředí nebo v oblastech s výskytem pylu, tehdy je dobré měnit filtr častěji.
Octavia 1, 2 a 3 či Nissan Xtrail, každé auto má jiný typ, velikost a dokonce i počet kabinových filtrů. Někdy mohou být odlišnosti i v rámci jednoho modelu, například před a po facelitu. Nejlepší je proto vybírat filtr podle VIN čísla vozidla.
Pokud pociťujete v autě vyšší vlhkost, zatuchlý vzduch, zápach nebo celkově se vám hůře dýchá, jde o příznaky toho, že je nutná jeho výměna. Zanesený pylový filtr se projevuje i nadměrným zamlžováním oken a sníženým výkonem ventilace.
Příliš levné kabinové filtry jsou problémem z několika důvodů. Je pravděpodobné, že nedokážou zachytit ty nejjemnější částice, filtrační médium je řidší, snadněji se poškodí a má kratší životnost a s tím souvisí i riziko poškození klimatizace.
Oba typy filtrů filtrují prach a pyl, nicméně odlišné jsou už jejich účinky v jiných oblastech. Uhlíkový dokáže neutralizovat i pachy a škodlivé plyny a je vhodnější do města. HEPA antibakteriální to nedokáže, umí ale zabránit růstu bakterií a plísní.
Méně
Nenašli jste, co jste hledali? Rádi vám pomůžeme s jakýmikoli dotazy, připomínkami či problémy, na které jste narazili. Vaše zpětná vazba je pro nás velmi důležitá a pomáhá nám neustále zlepšovat naše služby. Jsme tu pro Vás a budeme se snažit odpovědět co nejdříve.
