Máte doma oldtimer, staré auto po rodičích a prarodičích nebo si takové plánujete koupit? Pokud hledáte klasické oleje pro historická vozidla, které budou bez moderních aditiv a budou vhodné pro stará auta, u nás najdete ty nejlepší! Pro veterány se v zásadě používají minerální a jednostupňové oleje a právě takové najdete i v naší nabídce. Pojďte se podívat, co u nás máme.
Více
Historická vozidla, oldtimery, youngtimery či stará auta, názvů pro veterány je opravdu dost. To, co je však pro jejich provoz absolutně nezbytné, jsou motorové oleje. Nejde však o ty moderní, ale klasické, jednostupňové a bez moderních aditiv.
Tak, jako i v nových autech a jejich motorech, i pro staré auto je motorový olej důležitý zejména pro mazání motoru a jeho pohyblivých částí, které se mohou třít.
Cílem je vytvořit mazací film, který odstraní takové tření a chrání tak pohyblivé části před přímým kontaktem. Velmi důležitou funkcí, oproti moderním olejům, je však i chlazení vnitřku motoru. Právě k tomu jsou uzpůsobeny speciální motorové oleje pro veterány, které dokážou účinněji odvádět teplo z válců, pístů a ložisek.
Kromě toho pomáhají motorové oleje odstraňovat nečistoty a produkty spalování v motoru, čímž napomáhají k jeho čistotě. Důležitá je i ochrana proti korozi a snížení rizika tvorby rzi a kyselých usazenin na kovových površích uvnitř motoru.
Olej také zlepšuje těsnění mezi pístními kroužky a stěnou válce, což napomáhá ke správné kompresi motoru. Aby mohl všechny tyto funkce plnit, musí být jeho složení uzpůsobeno konstrukci motoru a materiálům těsnění, které se používaly ve starších autech. Jen tak prodlouží jejich životnost a zajistí řádný chod motoru i veterána.
Starší motory veteránů byly navrženy jinak než ty dnešní, což si vyžaduje specifickou ochranu v podobě oleje, který je přizpůsoben pro jejich konstrukci.
Oproti novému oleji se odlišuje v těchto rozdílech:
Speciální přísada: Klíčovou složkou olejů pro veterány je přísada na bázi zinku a fosforu, nazývaná také ZDDP. Toto aditivum výrazně snižuje opotřebení vačkových hřídelů a zdvihátek, což je ve starších motorech nezbytné. Moderní oleje nemají dostatek tohoto aditiva kvůli ochraně katalyzátorů, což je pro staré motory nevhodné.
Celkově šetrnější složení: Zatímco moderní oleje obsahují silné detergenty, které mohou uvolnit staré usazeniny v motoru a ucpat mazací kanálky, oleje pro veterány mají šetrnější složení pro čištění motoru. To samé platí pro korková, plstěná a gumová těsnění, k nimž jsou tyto oleje šetrnější, nenarušují je a nevysušují.
Viskozita vhodná do veterána: Třetím rozdílem je viskozita. Motory ve veteránech byly vyrobeny pro práci s většími vůlemi a vyšší provozní teplotou. Proto potřebují oleje s vyšší viskozitou, které vytvoří dostatečně silný mazací film a zabrání tření kov na kov. Oleje musí být hustší pro větší výrobní toleranci motoru.
Jaký olej je nejlepší do veterána a co byste měli při výběru zvažovat? V první řadě se třeba vyhnout polosyntetickým a syntetickým olejům, které jsou svým složením pro starší motory naprosto nevhodné a mohou je poškodit, včetně narušení těsnění.
Při výběru se dívejte na tyto vlastnosti a parametry:
Kromě výběru oleje je velmi důležitá i jeho pravidelná a správná výměna. Ideální je měnit motorový olej každých 5.000 km, nejvíce však jednou za rok. Pokud auto stálo déle, například rok či dva, doporučuje se vyměnit ho před jízdou bez ohledu na kilometry.
Interval výměny oleje závisí i na roku výroby. Auta vyrobená před rokem 1960 mají kratší intervaly, obvykle každých 3.000 km. Pokud jste použili jednostupňový olej, ten má také častější interval výměny než vícestupňový. Zásadním faktorem je způsob používání, auto využívané na kratší jízdy a pouze na srazy potřebuje výměnu častěji.
Nezapomeňte také na důležitý rozdíl, že veterány mají plstěné nebo síťované filtry. Ty se tak nemění, ale čistí. Dejte však pozor, abyste filtr nepoškodili.
Pokud jde o použití novějších motorových olejů, čili dvoustupňových, ty, které jsou určeny pro moderní auta, jsou vysloveně nevhodné pro veterány. Abyste je mohli použít, musí mít k tomu speciální označení a tomu odpovídající technické vlastnosti.
Nejdůležitějšími jsou vyšší hustota a vyšší viskozita, ale stejně tak i způsob provozu a rok výroby auta. Dvoustupňové motorové oleje je možné použít u aut od roku výroby 1970, ale je třeba, aby olej měl vyšší obsah ZDDP a byl ve viskozitě 15W-40 nebo 20W-50. Pokud jde o auta s rokem výroby po 1990, můžete použít i olej 10W-40.
Zajímá vás, jak je to s použitím různých olejů do veterána? Co dělat, pokud zpozorujete únik oleje? Nebo jak je to s výběrem značky? Tyto otázky jsou dost časté.
Na ty, které jsou nejdůležitější, jsme připravili odpovědi:
Ano, ale musí být složením speciálně formulované pro historické motory. U vícestupňových olejů se vyhněte moderním nízkoviskózním olejům. Pokud použijete jednostupňový, je lepší hustší a pro motory s jednoduchou konstrukcí.
Většina olejů pro moderní motory má příliš řídkou konzistenci, což znamená slabší ochranu ložisek a kroužků. Problémem je i nedostatek aditiv ZDDP, obsah příliš agresivních detergentů, poškození starých těsnění a následně únik oleje.
Takováto situace se nejčastěji stává, pokud má olej nižší viskozitu a tedy je méně hustý. Starší typy těsnění totiž nedokážou pracovat tak dobře jako moderní. Pokud nemáte možnost výměny těsnění za nové a stejné, zkuste využít hustší olej.
Ideálně podle dobových manuálů k vozidlu přesně podle modelu a roku výroby. Takový manuál se přitom už dá najít i na internetu, přičemž jeho výhodou je přesné stanovení vlastností. Pomoci však mohou i zkušenosti z internetových fór.
Optimální odpověď na tuto otázku je, že ne, ale život může přinést různé situace. V případě krajní nouze je možné dolít do motoru i olej jiné značky, ale musí mít stejný základ a viskozitu. U veteránů se však doporučuje oleje nikdy nemíchat.
Nenašli jste, co jste hledali? Rádi vám pomůžeme s jakýmikoli dotazy, připomínkami či problémy, na které jste narazili. Vaše zpětná vazba je pro nás velmi důležitá a pomáhá nám neustále zlepšovat naše služby. Jsme tu pro Vás a budeme se snažit odpovědět co nejdříve.
