Jaký olej podle typu auta, jeho značky a motoru je nejlepší? Odpověď nejen na tuto otázku naleznete právě zde. Máme motorové oleje pro osobní auta každého věku, ať už do starého auta na benzín nebo nejnovějšího na diesel s DPF filtrem. Naleznete u nás nejen nejžádanější oleje s viskozitou 5W-30, 0W-20 nebo 5W-40, ale komplexní výběr. Máme nejlepší značky do každého auta!
Více
Motorový olej je jednou z nejdůležitějších technických kapalin v autě s nenahraditelným významem pro motor z pohledu funkčnosti i jeho ochrany.
Primárním cílem motorového oleje, jak to bývá u olejů, je mazání. V tomto případě jde o mazání pohyblivých částí, čímž se snižuje tření mezi součástkami motoru, zejména pokud jde o písty a klikový hřídel. Tam však jeho role nekončí.
Mezi další důležité funkce patří chlazení motoru a odvod tepla, které vzniká během jeho chodu, čištění motoru a zachycování nečistot, usazenin a zbytků po spalování, ochrana proti korozi, ochrana proti nadměrnému opotřebení kovových částí a udržování tlaku ve válcích. To vše platí pro každý spalovací motor v autě.
Je jedno, zda je to benzín nebo nafta, motorový olej potřebujete i tehdy, pokud používáte jako alternativu pohon na LPG. U nás najdete kvalitní oleje pro všechna osobní auta, ať už hledáte minerální olej do starého auta nebo plně syntetický do nového.
Každý olej má své označení. Tím nejdůležitějším je viskozita, která určuje jeho chování při nízké i vysoké teplotě. Velmi důležitý je i typ oleje podle složení, kde známe minerální, polosyntetické a syntetické motorové oleje. U nás najdete všechny a můžete si být jisti, že obsahují potřebné detergenty i užitečné aditiva.
Podle složení, odolnosti vůči teplotám, životnosti, přísad i určení existují různé druhy motorových olejů, přičemž každý má své výhody i specifika.
Pro osobní auto si tak umíte vybrat následující typy:
Minerální motorové oleje: Nejlevnější a složením nejméně zpracovaný je minerální olej. Má více uhlovodíků, nižší teplotní stabilitu, rychleji degraduje a stárne, má nižší schopnost mazat a proudit v motoru při nižší teplotě a stejně tak má vyšší tření. Tento olej je nejvhodnější pro starší motory s jednodušší konstrukcí.
Syntetické motorové oleje: Syntetický olej je na opačné straně, je vhodný pro moderní a více zatěžované motory a to i s turbem a přímým vstřikováním. Má vyšší teplotní stabilitu, velmi nízké tření, delší životnost a je vytvořen synteticky, čili ne běžným rafinováním z ropy. Spolehlivě funguje v zimě i při vysoké teplotě.
Polosyntetické motorové oleje: Kompromisem je polosyntetický olej. Jde o směs minerálního a syntetického s převážnou složkou minerálního základového oleje. Je to vhodný kompromis mezi cenou a vlastnostmi, je čistší a s vyšší teplotní stabilitou, než minerální olej, ale má nižší výkonnost při extrémních teplotách.
5W-30, 5W-40 nebo 0w-20? Nejen viskozita je důležitá, ačkoli pokud jde o parametry, zřejmě ta nejdůležitější. Při výběru je důležité i to, zda máte benzín nebo diesel, pomoci vám však mohou i další značky, například třída ACEA nebo třída API.
Jaký olej je nejlepší podle typu auta? Zvažte toto:
Audi, BMW, Škoda či VW, je jedno, jaké značky máte auto, cena oleje by neměla být určitě tím nejdůležitějším kritériem výběru. Právě naopak, nejlevnější oleje neposkytují motoru dostatečně kvalitní mazání a tím pádem ani dostatečnou ochranu.
Kromě toho poměrně rychle ztrácejí své původní vlastnosti, zejména viskozitu, mohou v nich být méně kvalitní přísady a tím pádem i rychleji degradují. To vše dohromady znamená, že je potřebná jejich častější výměna a pokud ji zanedbáte, riskujete stav, výkon a životnost svého motoru. Ve výsledku tak neušetříte, naopak, náklady jsou vyšší.
Při výběru oleje je potřeba sledovat i označení olejů podle třídy ACEA. A a B třídy, například A3 či B4, jsou pro motorové oleje pro benzín a diesel, ale bez DPF systému. Pokud má vaše auto DPF filtr, hledejte třídu C, nejčastější je třída C3.
Kromě toho máme v naší nabídce i třídy A5 a B5 pro starší benzinové a dieselové motory či třídu C5 pro novější diesely s nízkým obsahem popela, fosforu a síry.
Podobně funguje i označení olejů podle třídy API, kde hodnoty SN nebo SP jsou pro benzinové motory a hodnoty CH-4 a CI-4 pro naftové. Pokud jde o autonormy, oleje podle nich jsou specificky přizpůsobeni složením a vlastnostmi pro konkrétní značky aut. U nás máme takové oleje například pro Mercedes, Kia, Honda, Ford či Toyota.
Jsou nějaké rozdíly pro motorové oleje pro naftu a benzín? Jak často vlastně je třeba olej v autě měnit? A jak je to s kontrolkou oleje, co dělat, když se rozsvítí?
Odpovědi na ty nejdůležitější otázky najdete zde:
Výměna motorového oleje v pravidelném intervalu je důležitá pro jeho výkon, jízdní vlastnosti a v neposlední řadě i životnost. Ideální je měnit olej každý rok nebo každých 15.000 km. Pokud jezdíte v náročnějším prostředí, potom i častěji.
Nejčastěji je za tím málo oleje, což bývá způsobeno jeho únikem, spálením nebo zanedbáním pravidelné kontroly. Sekundárně může jít i o poruchu tlaku oleje, nejčastěji související s poruchou čerpadla. Výjimečně jde o chybný senzor oleje.
To, že je nejvyšší čas na výměnu oleje, se dá zjistit při jeho kontrole, pokud je po vytažení kontrolní sondy tmavý, špinavý nebo příliš hustý. Příznakem může být i hlasitější nebo drsnější chod motoru, snížený výkon nebo zápach oleje zpod kapoty.
Úplně jakýkoli ne. Pokud jde o složení oleje, plně syntetický není nejvhodnější, může být pro některé části v motoru příliš agresivní, lepší je minerální nebo polosyntetický olej. Pozor i na viskozitu, nejčastěji se používají 10W-40 a 15W-40.
Ano, oba motory pracují odlišně a jiné jsou jejich požadavky na olej z pohledu teploty, tlaku, mazání a čistoty. Pro benzinový motor musí mít olej lepší tekutost za studena a chránit ho před znečištěním, pro naftový musí snést vyšší tlak a více spalin.
Není k dispozici
Není k dispozici
Nenašli jste, co jste hledali? Rádi vám pomůžeme s jakýmikoli dotazy, připomínkami či problémy, na které jste narazili. Vaše zpětná vazba je pro nás velmi důležitá a pomáhá nám neustále zlepšovat naše služby. Jsme tu pro Vás a budeme se snažit odpovědět co nejdříve.
