Zimní měsíce přinášejí specifické situace, ale platí, že s nepříznivými povětrnostními podmínkami se kolem jízdy i údržby a péče o auto formuje množství mýtů a chyb. Ať už jste zkušený motorista nebo právě držíte svůj čerstvý řidičský průkaz, je dobré vědět, co dělat, co nedělat, čemu se vyhnout, co funguje a co ne.
Zahřívání auta před jízdou je jeden ze známých zvyků, který se s automobily pojí zejména během zimy. V minulosti, kdy motor měl jednodušší konstrukci, možná opravdu oblo třeba auto chvíli nechat nastartované, aby se zahřál.
Dnes už to však není vždy potřeba, hlavně u novějších a moderních vozidel, která se dostatečně rychle zahřívají i během samotné jízdy.
Pro starší auta s benzinovými a dieselovými motory může být zahřívání stále důležité. Zajišťuje to lepší mazání motorových částí a zvyšuje komfort cestujících, jelikož se interiér rychleji zahřeje. Dlouhé ponechání auta na volnoběh však spotřebovává více paliva a zvyšuje emise, což není zrovna nejlepší pro životní prostředí.
Kromě toho, v některých moderních vozidlech může dlouhé zahřívání způsobit nadměrné opotřebování komponentů, které jsou navrženy pro rychlejší start a jízdu. Pokud nechcete trávit čas zahříváním auta na místě, existují ještě i jiné možnosti.
Skvělou alternativou je nezávislé topení, které může již předem zahřát motor a kabinu, aniž byste museli déle čekat. Velmi důležitá je také pravidelná kontrola hladiny oleje a funkčnosti chladicího systému. Většinou však už dnes platí, že po nastartování auta je lepší vyrazit do pár vteřin, byť nejdříve pouze na nižší otáčky.
Další specifickou otázkou je nutnost používání zimních pneumatik Ty jsou stále více vytlačovány celoročními pneumatikami, kde jsou důvody pohodlí a úsporě času i peněz, jelikož je nemusíte dvakrát ročně přezouvat.
Když přijde opravdu tuhá zima se vším, co k tomu patří, situace se rychle mění. Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy pro jízdu v nízkých teplotách, sněhu a ledu. Mají k tomu uzpůsobený dezén, ale především materiál, z které jsou vyrobeny.
Zimní pneumatiky mají takovou směs gumy, která zůstává měkčí při nízkých teplotách, což zlepšuje přilnavost a brzdnou dráhu na zledovatělých silnicích.
V mírných zimních podmínkách, kde není mnoho sněhu a ledu, mohou celoroční pneumatiky postačovat pouze v určitých situacích. Příkladem jsou dobře udržované cesty ve městě. Pokud ale často jezdíte na neudržovaných cestách, do oblastí s častým sněžením nebo v extrémně chladných regionech, dříve či později se jejich nevýhody projeví.
K výhodám zimních pneumatik patří ale nejen zvýšená bezpečnost, ale také celkově lepší ovladatelnost. Také přispívají k pohodlnější jízdě v nepříznivých podmínkách. Samozřejmě, někde nestačí ani ty a třeba i zimní řetězy.
Toto téma je často předmětem diskusí mezi řidiči, zvláště když teploty začínají klesat a nejen cesty, ale i auto je pokryto ledem. Každý sice má svůj oblíbený způsob, ale je dobré vědět, kdy a jak co použít, abyste nepoškrábali sklo či auto.
Používání škrabky je nejtradičnějším způsobem rozmrazování a spočívá ve fyzickém tlaku na led, který se takto dá odstranit ze skel, zrcadel i světel.
Je to ideální pro rychlé odstranění povrchového ledu, ale je třeba být opatrný, abyste nepoškodili sklo či těsnění. Častou domácí volbou jako alternativa ke škrabce je slaná voda. Sůl pomáhá snižovat bod tuhnutí vody, ale platí, že její používání však může vést ke korozi kovových částí nebo k poškození pryžových těsnění.
Zde přicházejí hotové speciální rozmrazovací spreje, které jsou navrženy tak, aby rychle a efektivně rozpustily led bez rizika poškození. Tyto spreje obsahují chemické složky, které snižují teplotu mrznutí a umožňují snazší odstranění ledu.
A co je tedy nejlepší?Kombinace všech metod! Například jemně odstraňte led škrabkou a pak použijte sprej na zbavení se zbytkového ledu. Ještě lepší je prevence, například garážováním auta. speciální pokrývky určené pouze na skla.
Tvrzení, že zimní paliva nejsou potřeba, protože zima není tak drsná jako kdysi, bohužel také častý mýtus. Zimní paliva jsou speciálně upravené druhy paliv, která jsou navržena tak, aby fungovala efektivně právě při nízkých teplotách. Obsahují aditiva, která snižují bod tuhnutí paliva, což zajišťuje hladký chod motoru.
Zimní paliva byste měli používat zejména v oblastech, kde teploty pravidelně klesají pod bod mrazu. Pokud je nepoužijete nebo to zanedbáte, může dojít k problémům se startováním motoru, ucpání palivového systému a snížení výkonu.
Zimní paliva pomáhají také udržovat efektivní vytápění kabiny, což zvyšuje komfort během zimních jízd autem a tedy nemusíte čekat na zahřátí dlouho.
Dnes již existují také zimní aditiva, která můžete přidat do běžného benzínu nebo nafty. Tyto přísady pomáhají zlepšit vlastnosti paliva v zimě tím, že snižují viskozitu a brání tvorbě usazenin. Je to velmi jednoduchý a cenově dostupný způsob, jak zajistit, že auto bude spolehlivě fungovat i v nejchladnějších dnech.
Pamatujte, že i když se zima může zdát slabá, správné palivo nebo aditiva jsou ideálním řešením pro zajištění bezproblémové jízdy. Investice do této oblasti se vám opravdu vrátí, protože vám může ušetřit starosti i náklady na údržbu.
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 21.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025