Při výběru nové autobaterie je třeba v první řadě zvážit to, kde ji budete používat. Na tom závisí její velikost, kapacita, proud, výkonnost i další parametry.
V první řadě je třeba se zaměřit na to, zda půjde o baterii do menšího osobního automobilu, do terénního či SUV vozidla s vyšší zátěží nebo do velké limuzíny s náročnějším motorem a komplikovanější elektrickou soustavou. V naší nabídce máme samozřejmě akumulátory pro každý typ, včetně těch pro motocykly.
Máte-li užitkové vozidlo, dodávku, menší nákladní vozidlo nebo automobil s vyššími požadavky na odběr proudu, máme v nabídce i kategorii výkonnějších akumulátorů, včetně těch pro nákladní a užitková auta či zahradní traktory.
Pro ty, co pravidelně cestují na delší trasy a potřebují baterii, kterou dokážou zcela vybít a poté bez problémů nabít, máme speciální trakční baterie. Ty jsou určeny pro cyklický provoz střídající hluboké vybití a následné nabití. Nahromaděnou elektrickou energii tak umíte použít do úplného vybití, například v karavanech.
Sekundárně můžete při výběru autobaterie zvážit také značku, přestože ta není nejpodstatnější. Některé jsou však dlouhodobě ověřeny z hlediska kvality i životnosti autobaterie, populární jsou například Bosch, Dynamax, Exide, Varta, Konig nebo Atech.
Velice důležitým kritériem výběru je technologický princip fungování autobaterie. Na trhu existují tři možnosti a to olověná, AGM nebo gelová autobaterie.
Olověné baterie sestávají z kyseliny sírové, olověných desek a pouzdra. Desky jsou ponořeny do elektrolytu a umístěny v oddělených článcích. Ty mohou být otevřeny i uzavřeny, ty druhé umožňují doplňování destilované vody. Baterie fungují na principu chemických reakcí mezi olovnatými plotnami a kyselinou sírovou.
Během nabíjení se kyselina sírová v elektrolytu rozkládá na vodu a kyselinu, přičemž se uvolňuje kyslík na pozitivní desce, neboli anodě, a vodík na negativní desce, neboli katodě. Během vybití se proces obrátí a vytváří se elektrický proud.
Druhým typem jsou Absorbent Glass Mat baterie označena také jako AGM. Jejich konstrukci tvoří plotny umístěné mezi skleněnými vlákny nasycenými elektrolytem. Ten je do nich absorbován a princip funkce je podobný, jako u těch olověných. Struktura je však spolehlivější, což umožňuje efektivnější provoz autobaterie.
Třetím typem akumulátorů jsou gelové autobaterie. Ty mají podobnou konstrukci, jako AGM baterie, ale jsou naplněny elektrolytem v gelové formě namísto skleněných vláken. Jedná se také o uzavřený systém, který minimalizuje ztrátu elektrolytu.
Bez ohledu na typ baterie je třeba se při jejím výběru zaměřit z praktického hlediska na dva parametry. Prvním je startovací proud, druhým kapacita akumulátoru.
Startovací proud udává maximální proud, který autobaterie dokáže poskytnout při teplotě -18 °C po dobu 30 sekund při sestavených napětích. Tento parametr je důležitý, protože startovací síla je klíčová pro úspěšné startování za nízkých teplot.
Vliv proudu na výkon autobaterie a startovací sílu je výrazný. Čím vyšší proud je, tím dříve vám auto nastartuje za chladného počasí. U nás najdete autobaterie ve více úrovních tohoto proudu. Nejslabší jsou z kategorie do 540 A, střední třídu zastupují 540 až 675 A až 680 až 750 A a nejvyšší baterie 760 až 925 A a typ nad 950 A.
Druhým parametrem je kapacita akumulátoru . Ta udává, kolik elektrické energie je schopen uložit a následně poskytnout. Kapacita se měří v ampérhodinách, tedy Ah, pěším představuje množství energie, které autobaterie může dodávat.
Obecně platí, že u starších baterií se kapacita postupně snižuje, přičemž velký vliv má i teplota okolí, kde nízká teplota znamená i snížení kapacity. U nás naleznete 5 tříd akumulátorů podle kapacity. Nejnižší je třída do 60 Ah, ve střední třídě naleznete kapacity 60 až 73 a 74 až 92, nejvyšší 95 až 143 a nad 145 Ah.
Abyste udrželi vaši novou autobaterii co nejdéle ve 100% kondici, měli byste věnovat čas správné péče o ni . Odměnou bude také delší výdrž.
Základem péče musí být pravidelná kontrola stavu, zejména pokud jde o riziko koroze. Pokud se objeví, je třeba na ni použít speciální antikorozní přípravek. Nejlepší prevencí je samozřejmě udržování akumulátoru v suchém prostředí. S tím souvisí i pravidelné čištění konektorů od oxidace, k tomu můžete použít speciální kartáčky.
Máte-li autobaterii, do které se doplňuje elektrolyt, pravidelně kontrolujte jeho hladinu v jednotlivých článcích. V případě potřeby ji doplňte destilovanou vodou. Dbejte při tom na dodržování bezpečnosti při manipulaci s kyselinou.
Neméně důležitá je také prevence vůči vybití baterie. Pokud bude vaše auto delší dobu stát nebo je-li vybaveno alarmem s větším odběrem proudu, nezapomeňte na pravidelnou kontrolu kapacity baterie. Při jejím poklesu je třeba ji dobít, přičemž použijte k tomu určenou nabíječku. Příliš vysoké nebo nízké napětí by ji mohly poškodit.
V zimě je důležité sledovat i teplotu okolí, která může ovlivnit kapacitu i životnost akumulátoru. Při poklesu teploty pod -10 °C klesá kapacita pod 70 %, při teplotě pod -20 °C je to až 60 %. V tom případě je lepší zanést jej do interiéru.
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024