expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Alain Prost: jeho začátky, kariéra, styl jízdy a životopis


06.07.2024

Zapněte motory a připravte se na vzrušující jízdu s příběhem Alaina Prosta, muže, který se z francouzských motokár vypracoval až na vrchol Formule 1. Prost, přezdívaný také "Profesor", byl nejen čtyřnásobný mistr světa, ale také geniální taktik, kterému analytický přístup a chladnokrevné rozhodování přinesly místo mezi legendami.



Narození, začátky před formulí 1 a první sezóna v F1

Alain Prost se narodil 24. února 1955 ve francouzské obci Lorette. Jeho zájem o motorsport začal už v dětství, když se nadchl pro motokáry. Rychle se ukázal jako talentovaný jezdec a vyhrával místní i národní závody.

Postupně si takto budoval reputaci a bylo jen otázkou času, kdy se jeho talent posune do vyšších motoristických soutěží. Tak se také stalo a začal závodit v evropských formulových šampionátech. Zkušenosti tak postupně začal nabírat v nižších kategoriích, než byly Formula Renault a Formula 3, které jej poté katapultovaly do F1.

V roce 1980 se Prost premiérově objevil právě v královské Formuli 1 a to podpisem smlouvy s týmem McLaren. Jeho první sezóna v nejvyšší soutěži byla plná výzev, protože se musel přizpůsobit novému prostředí, přesto získal 5 bodů.

Premiéra v F1 byla o tom, aby dokázal přizpůsobit svůj talent a jízdu technicky náročnějším autům a silné konkurenci. Přestože to byla jeho první sezóna, Prost ukázal výjimečnou rychlost a schopnost adaptace, což mu umožnilo získávat body a to i tehdy, když se setkal s technickými problémy během závodu.

Celkově dokázal dokončit svůj první rok s několika umístěními a konečným 15. místem, což mu dalo základ pro jeho budoucí úspěchy ve F1.

Úvod kariéry v F1 v Renaultu a pokračování v McLarene

Alain Prost zahájil svou pouť ve Formuli 1 s týmem McLaren v roce 1980, ale klíčové období jeho kariéry začalo, když v roce 1981 přešel do francouzského týmu Renault. Tento přechod byl nejen výrazem patriotismu, ale také příležitostí pro Prosta pracovat s vozidlem, které bylo v čele technologického pokroku.

Jeho výkony v Renaultu byly pozoruhodné, protože Alain Prost vyhrál své první Grand Prix právě v domácí Francii. Často se umísťoval na předních pozicích, v roce 1982 skončil celkově na 4. místě ao rok později se stal vicemistrem.

Navzdory úspěchům v Renaultu se Prost rozhodl pro jisté neshody s týmem vrátit do McLarenu v roce 1984. Zde začal nejslavnější období své kariéry.

V McLarenu se stal součástí jednoho z nejdominantnějších týmů v historii F1. Během svého druhého období v McLarenu vyhrál tři mistrovské tituly a to v letech 1985, 1986 a 1989. Tím se stal jedním z nejúspěšnějších závodníků všech dob.

Jeho působení v McLarenu bylo poznamenáno nejen úspěchy, ale i legendární rivalitou s Ayrtonem Sennom , která definovala celé jedno období Formule 1. Právě tato dvojice vytvořila jednu z nejsilnějších dvojic kolegů F1 v jednom týmu a bylo to vidět i v tabulce. Rivalita však zároveň způsobila odchod Prosta v roce 1990.

Pokračování ve Ferrari, pauza v 1992 a poslední sezóna 1993

Po svém úspěšném období v McLarenu se Prost připojil k legendárnímu týmu Ferrari. Tento krok byl pro Prosta velkou výzvou, jelikož v té době se Ferrari snažilo vrátit na čelo závodního trůnu. První sezóna byla pro Prosta slibná, vyhrál i několik závodů a bojoval o mistrovský titul, ale zradili ho technické problémy.

V roce 1991, co byl Prostův druhý rok s Ferrari, se však situace zhoršila. Tým zápasil s technickými problémy a nedostatečným výkonem, což vedlo k rozporům mezi ním a managementem týmu, nakonec ik jeho propuštění na konci sezóny.

Po skončení kontraktu s Ferrari si Prost v roce 1992 vzal roční pauzu. Toto období odpočinku mu umožnilo nabírat síly a přemýšlet, co dál. Nakonec se rozhodl pro návrat a už o rok později se spojil s týmem Williams, který byl v té době technologicky nejpokročilejší. Úspěch a 4. titul v pořadí tak byly otázkou času.

Návrat se Prostovi povedl opravdu ve velkém stylu, získal svůj čtvrtý a poslední mistrovský titul a to s předstihem již 3 závodů před koncem sezóny 199.

Jeho poslední sezóna ve Formuli 1 tak byla jednou z jeho nejdominantnějších, přičemž vyhrával závod s výrazným náskokem a ukázal své mistrovské dovednosti v pilotování jednoho z nejlepších vozů v historii tehdejší Formule 1.

Jaký měl styl jízdy a co dělá Alain Prost po kariéře dosud?

Po mimořádně úspěšné sezóně 1993 se Alain Prost rozhodl ukončit svoji aktivní závodní kariéru. Z Formule 1 odcházel jako jeden z nejuznávanějších závodníků historií., přičemž se proslavil svým analytickým přístupem k závodění.

Jeho styl jízdy byl promyšlen a založen na preciznosti a efektivnosti, namísto agresivity nebo riskování. Prost upřednostňoval udržovat vůz v optimálním stavu a často používal taktiku šetřícího ježdění, aby si zajistil lepší pozice na konci závodu. Jeho schopnost předvídat vývoj a adaptovat strategii ho odlišovala od soupeřů.

Ani po ukončení své aktivní závodní kariéry v F1 se Prost nevzdal své vášně pro motorsport. Do kolotoče královny motorsportu se vrátil jako televizní komentátor, kde své zkušenosti ze závodního prostředí využíval při analýze.

Kromě toho se angažoval iv managementu, když se stal členem vedení v týmu Prost. Ten však nakonec skončil v roce 2002 kvůli finančním obtížím.

Zajímavostí je, že později ukázal své schopnosti a analytické myšlení na budoucnost i prostřednictvím své účasti v elektrickém šampionátu Formula E. Ne však jako závodník, ale jako jeden z majitelů a šéfů týmu e.dams-Renault. Svou přezdívku „Profesor“, která naznačovala moudrost a um, tak potvrdil na trati i mimo ni.

Katalog produktů
;
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku