Alberto Ascari se narodil 13. července 1918 v Miláně, do rodiny, kde bylo závodění víc, než jen vášní. Bylo dědictvím, protože už jeho otec, Antonio Ascari, byl slavným závodníkem, který ovlivnil jeho život a kariéru, například i známostí s Enzem Ferrarim. Už od malička byl proto Alberto vystaven závodnímu světu.
Vliv Formule však nebyl jen pozitivní. Jeho otec tragicky zahynul na okruhu ve Francii, když měl Alberto jen 7 let, což pro něj znamenalo emocionální ztrátu. Zároveň ho to také posílilo pokračovat v rodinné tradici.
Alberto svou kariéru začal v motocyklových závodech, kde si vybudoval reputaci velmi schopného, vysoce vytrvalého a zároveň odvážného závodníka.
Během 40. let 20. století se postupně přeorientoval na automobilový závod, kde jeho talent rychle vynikl. V roce 1940 vyhrál svůj první důležitý závod, Grand Prix v San Remo. Během válečných let byl závod omezen, ale po skončení druhé světové války Alberto Ascari znovu získal příležitost ukázat své schopnosti.
V roce 1947 si koupil svůj první závodní vůz, Maserati 4CLT. O rok později na něm triumfoval v prvním soutěžním závodě. Dostal se ik Alfa Romeo 158 no a po nabídce od Enza Ferrariho v roce 1949 se o rok později připojil k týmu Ferrari.
Ascari vstoupil do světa F1 právě v sezóně 1950 v monopostu Scuderia Ferrari. V tomto období byla Formula teprve na začátku své profesionalizace, ale už zde se ukázal Ascariho nesmírný talent. I když v premiérovém roce nedosáhl žádná vítězství, ukázal svůj potenciál a odhodlání, přičemž získal 11 bodů a 5. místo.
Zároveň si získal respekt známých konkurentů, ale i mnoha fanoušků. Bylo to díky opakovaným umístěním na pódiových pozicích a schopnosti rychle se učit a přizpůsobit požadavkům závodu na nejvyšší úrovni. To se mu později sešlo.
Již v roce 1951 Ascariho kariéra nabrala na obrátkách. Po sérii zlepšení a přizpůsobení se svému vozu Ferrari začal už na okruzích dominovat.
Na Velké ceně Německa získal své první vítězství a během celé sezóny další klíčová umístění, která jej posunula blíže k zisku titulu mistra světa. Přestože nakonec na nejvyšší metu nedosáhl, vyjel si 28. bodů a celkem 2. místo.
Rok 1952 však už byl pro Ascariho úspěšný. Zaznamenal sérii 6 působivých vítězství v řadě, které mu zajistily jeho první titul mistra světa v F1. Tato sezóna byla také projevem jeho sladění s týmem Ferrari, což dokázal tím, že vyhrál šest z osmi závodů, kterých se zúčastnil. Sezónu zakončil s 5,35 bodem a suverénně vyhrál.
O rok později dokázal Alberto Ascari titul úspěšně obhájit. Z 9 závodů v sezóně dokázal tentokrát vyhrát sice pouze 5 krát, ale jeho další umístění stačily k tomu, aby získal dohromady 46,5 bodu a tím i titul. Tak jako minulý rok, i nyní ve Ferrari.
Po úspěšné obhajobě titulu mistra světa vstoupil do sezóny 1954 s vysokými očekáváními. Letos se však nesl ve znamení změny, jelikož Ascari opustil tým Ferrari a přidal se k nově vzniklému týmu Lancia. Tato změna přinesla i novou výzvu, jelikož Lancia se snažila dosáhnout úrovně úspěchu, na kterou byl Ascari zvyklý.
Přestože jeho nové auto Lancia D50 bylo technologicky pokročilé, začátky s ním byly komplikované kvůli dětským chorobám. Nedokázal tak už konkurovat svému původnímu Ferrari, ale ani Mercedesu. Celkově tak získal pouze 2 body.
Sezóna 1955 pokračovala v podobném duchu snažení a adaptace. Ascari se opět pokusil dosáhnout vrcholných výkonů se stále se zlepšujícím modelem Lancia D50. Přímo neuvěřitelným momentem letošního roku byl závod v Monaku, kde jeho auto skončilo v moři. Naštěstí tato nehoda na něm nezanechala žádné zdravotní následky.
Navzdory všem těmto výzvám se Ascari nevzdával a nadále pokračoval v úsilí o návrat na vrchol závodního světa. Na třetí titul už ale sáhnout nedokázal.
Ascari tragicky zahynul 26. května 1955 během testovací jízdy na autodromu v Monze. Tento den měl být přitom jen obyčejnou zkouškou nového sportovního auta. Ascari se rozhodl v civilním oblečení a ve vypůjčené přilbě nové Ferrari otestovat, ale ve třetím kole z nezjištěných příčin ztratil kontrolu nad vozidlem a havaroval.
Ve vysoké rychlosti se jeho monopost dvakrát převrátil a kvůli více zraněním byla tato nehoda pro Ascariho fatální. Po pár minutách jim totiž podlehl.
Tato tragická událost zanechala ve světě motoristického sportu hluboký smutek. Ascari nebyl jen vynikajícím závodníkem, ale také respektovanou osobností. Jeho kariéra ve Formuli 1 sice nebyla příliš dlouhá, ale byla výjimečná v mnoha ohledech.
Během svého působení se zúčastnil 32 závodů, přičemž vyhrál 13 z nich, díky čemuž má jednu z nejvyšších procentuálních úspěšností vítězství. Dosáhl a překonal také několik rekordů ve své době. Byl prvním závodníkem, který s vozidlem Ferrari získal titul mistra světa ve Formuli 1 a už navždy bude legendou týmu z Maranella.
Navíc, jeho vítězství v sezóně 1952, kde vyhrál všechny závody, kterých se zúčastnil, jsou považovány za jeden z nejdominantnějších výkonů v historii celé Formule 1. Ascari nejlépe ukázal, že s talentem se není třeba jen narodit, ale i pracovat!
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024