Kolik musí Goodyear zaplatit
Americká společnost Goodyear Tire & Rubber Co. musí českému vynálezci Františku Hrabalovi (Coda Development, s.r.o.) zaplatit 64 milionů dolarů (64,7 milionu eur). Rozhodl o tom v pondělí (19. 9.) federální soud ve městě Akron (Ohio) ve Spojených státech. Spor se týkal Hrabalových nápadů na samonafukovací pneumatiky, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.
Předmět sporu
Porota soudu uvedla, že Goodyear si přisvojil pět z dvanácti obchodních tajemství vynálezce Františka Hrabala a jeho společnosti Coda Development. Česká společnost tak rozhodnutím soudu získala 2,8 milionu dolarů jako náhradu škody a 61,2 milionu dolarů jako represivní náhradu za úmyslné a zlomyslné chování americké společnosti.
Goodyear se ve svém prohlášení vyjádřil, že je z verdiktu soudu zklamaný a určitě zváží všechny své další možnosti. Zároveň společnost uvedla, že náhrada škody by měla být mnohem nižší než ta, kterou požaduje Coda Development. Toto vyjádření česká strana odmítla komentovat.
Spor trval několik let a důvodem byla technologie samonafukovací pneumatiky (známá také jako Self Inflating Tire – SIT). Coda Development si nechala technologii patentovat v roce 2009 ve většině zemí světa. Goodyear zase svou technologii nazval Air Maintenance Technology (AMT) a představil ji o tři roky později, v roce 2012. Technologie je postavena na tom, že se pneumatika automaticky sama dohušťuje díky miniaturní pumpičce, kterou pohání rotace kola a vzduchu. Správně nahuštěné kolo přispívá k bezpečnosti a životnosti pneumatik. Zároveň snižuje spotřebu paliva a emise v dopravě.
Zpočátku se uvažovalo o spolupráci
Česká společnost uvedla, že se František Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu. Cílem setkání byla možnost spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby. Americký výrobce pneumatik následně podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatků svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností, ke které reálně nikdy nedošlo.
Robert Benedict (inženýr Goodyearu) však poznatky ze setkání využil a začal je rozvíjet. Společnost Coda Development vidí za motivací Benedicta přesvědčení, že daný nápad přinese společnosti v následujících letech zisky ve stovkách milionů dolarů. Goodyear měl také získat na základě Hrabalových nápadů dva patenty. Kvůli těmto skutečnostem byla americká společnost a její někdejší inženýr žalován ještě v roce 2015.
Menší úspěch v prospěch české společnosti přišel v roce 2019. Tehdy americký federální odvolací soud District of Columbia zrušil rozhodnutí soudu prvního stupně zamítnout nároky Coda Development vůči Goodyear za zpronevěru obchodních tajemství a neschopnost identifikovat skutečné vynálezce patentu. Odvolací soud následně vrátil věc prvoinstančnímu soudu, který nyní rozhodl, že Coda dostane odškodné.
Soud ještě neskončil
Soudní spor ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.
V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně firmy Coda o to, že „místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své“. Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích. Krušné chvíle jednoho z největších výrobců pneumatik tak budou dále pokračovat a my to budeme sledovat.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024