expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Audi A4 recenze: vznik, historie a srovnání sedan a combi


24.05.2025
 | 
6 min. čtení.

Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, jak se může z nenápadného německého vozu stát ikona, Audi A4 je skvělý příklad. Tento model doprovází řidiče už celé dekády a stále má co nabídnout, ať už jde o eleganci sedanu nebo praktičnost combi. Jak ale vznikl, jaká je jeho historie, jaké motory nabízel a co jeho výbava? Podívejte se!

(Zdroj: depositphotos.com)

Vznik Audi A4, prví generace a co vše přinesla

Audi A4 se objevila na trhu poprvé v roce 1994 a okamžitě zaujala fanoušky německých aut. Nahradila do té doby známý a poměrně populární model Audi 80, ale rozhodně nešlo jen o převlečené auto s novým jménem. Audi A4 B5, jak se prví generace oficiálně nazývá, představovala začátek nové éry a nové platformy B5.

Pod kapotou byly základní motory 1.6 a 1.8 benzin, ale i silnější 2.8-litrový V6, který mohl mít výkon až 142 kW. Nechyběly ani turbem přeplňované verze a samozřejmě naftové TDI jednotky s objemem 1.9 a 2.5 a ve výkonu 55 až 132 kW.

Na tu dobu přinesla A4 také velkou výhodu u pohonu a to možnost pohonu všech čtyř kol Quattro, co dělalo z auta ideální auto do každého počasí.

Kromě technických parametrů však A4-ka zaujala i zpracováním svého interiéru. Na tu dobu působila mimořádně kvalitně a s důrazem na detaily. Auto mělo tichý chod, výborné jízdní vlastnosti a kompaktní rozměry s délkou přes 4,4 metru. To z něj udělalo výbornou volbu nejen na dovolené a pracovní cesty, ale i do města.

Ačkoli šlo o prví generaci, Audi zde už nastavilo laťku vysoko. První A4-ka udala tón tomu, co dnes známe jako spojení elegance, technologie a dynamické jízdy. Nebyl to jen start nového modelu, ale i nový standard ve střední třídě.

II. a III. generace, čím byly zajímavé a proč vzniklo i cabrio

Druhá generace Audi A4, označená jako B6, přišla v roce 2000 a přinesla moderní design, o mnoho tužší karoserii a citelně lepší jízdní vlastnosti. Oproti první generaci působila dospěleji, designově elegantněji a celkově vyváženěji.

Pod kapotou byly motory od 1.6 se 75 kW až po 3.0 V6, přičemž mnohé verze byly dostupné s pohonem všech kol. Právě v této generaci se poprvé objevil i cabriolet, který nahradil starší Audi Cabriolet z dob modelu 80. A4 se stala ještě více populární a kromě konzervativnějších řidičů si tak našla cestu i k mladším.

V roce 2004 přišla na trh už třetí generace s označením B7. Absolutní designovou novinkou byla úplně nová přední maska s kompaktním tvarem.

Pod kapotou přibyly nové motory jako 2.0 TFSI nebo 3.2 FSI, ale vylepšily se i naftové jednotky, které splňovaly přísnější normy a zároveň nabízely slušný výkon s velmi nízkou spotřebou. V nabídce nechyběla ani verze S4 s 4.2-litrovým V8 motorem a výkonem až 344 koňských sil. Pokud jste chtěli víc, RS měla až 420 koní.

Obě generace potvrdily, že A4 není jen praktickým autem pro každý den, ale že může nabídnout i styl, výkon a emoci. Verze cabrio tomu dodala ještě osobitější charakter, přičemž právě od 3. generace přišlo Audi s převodovkou Multitronic.

(Zdroj: depositphotos.com)

4. a 5. generace, motory, výbavy a největší přednost

4. generace Audi A4, tedy B8, přišla v roce 2007 a přinesla nejen větší rozměry a lepší jízdní vlastnosti, ale i úplně novou platformu MLB s podélně uloženým motorem. V nabídce byly benzinové TFSI od 1.8 po 3.2, z dieselových 2.0 TDI, 3.0 TDI a 2.7 TDI s pohonem předních kol nebo s quattro pohonem a diferenciálem.

Výbava se také posunula výrazně výše. Navigace, MMI systém, xenony, kůže, adaptivní tempomat či couvací kamery už nebyly jen pro top verze. Velmi populární se stala combi verze s označením Avant a to i pro svůj poměrně stylový design.

Když pak přišla v roce 2015 5. generace B9, technicky to byla hotová revoluce. Nová platforma MLB Evo snížila hmotnost o více než 120 kg a to se projevilo na výkonu i jízdních vlastnostech. Oblíbené 2.0 TDI a 3.0 TDI byly ještě úspornější, benzinové TFSI ještě výkonnější a vrcholem byl 2.9 TFSI pro verzi Avant s 331 kW.

Výbava přinesla digitální virtual cockpit, LED Matrix světla, moderní asistenční systémy a luxusní zpracování interiéru. A4 se v této generaci stala mimořádně univerzálním autem, pohodlným, technologicky vyspělým a stále zábavným na jízdu.

Pátá generace se přitom na trhu drží dodnes. Tento fakt potvrzuje to, že Audi A4 si právem drží místo mezi nejlépe vyváženými auty střední třídy.

Jaké má Audi A4 silné a slabé stránky a závěrečné shrnutí

Audi A4 přineslo na trh kompaktní rozměry, německou kvalitu a design, který se hodil do města i mimo něj. Už od úvodu si dlouhodobě drží pověst auta, které kombinuje prémiový pocit z jízdy, kvalitní zpracování a mimořádnou praktičnost.

Mezi silné stránky modelu určitě patří široká nabídka motorů, od úsporných TDI až po V6-ky v benzinových verzích s různým výkonem a to včetně speciálních sportovních úprav. Samozřejmě, pokud jde o Audi, nesmíme zapomenout na legendární pohon všech čtyř kol s označením quattro. Ten oceníte v dešti, ale i v zimě.

Interiér je zpracovaný precizně, s důrazem na detaily, tichost a pohodlí, zejména pokud jde o poslední generace. Výborně fungují i automatické převodovky, které jsou spolehlivé. Audi A4 má vyvážené jízdní vlastnosti a to do města i na dlouhé trasy.

Na druhé straně, slabé stránky auta se týkají hlavně starších ročníků. TFSI motory z minulých generací trápily problémy s řetězem a nadměrnou spotřebou oleje.

Pohon quattro už také přináší i vyšší náklady na servis a údržbu. Pokud budete kupovat ojetou A4, u vyšších výbav může být jejich cena stále poměrně vysoká oproti konkurenci. Celkově je však toto auto dobrá investice a pokud hledáte něco reprezentativní, spolehlivé a s kvalitním zpracováním, nezmýlíte se.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku