expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Automatická převodovka: jak ji řídit a jak o ni pečovat


20.11.2024
 | 
6 min. čtení.

Automatická převodovka, její princip a nejběžnější typy

Automatická převodovka se v automobilech používá stále častěji a od manuální převodovky se liší tím, že řadí za vás.

Princip fungování je jednoduchý, ale účinný. Automatická převodovka využívá hydrodynamický měnič, který přenáší výkon z motoru na kola prostřednictvím kapaliny a plynule upravuje převody podle aktuální rychlosti vozu a okolních podmínek.

Automatické převodovky se poprvé objevily ve 30. letech 20. století a od té doby se tato technologie neustále zdokonaluje. Existuje několik typů automatických převodovek v závislosti na mechanismu činnosti. Základní je klasická automatická převodovka, která k přenosu výkonu využívá kapalinu, ale má o něco vyšší spotřebu paliva.

Dvouspojková převodovka, známá například jako DSG, již pracuje se dvěma spojkami. Ty se při řazení střídají, což zajišťuje rychlejší a plynulejší řazení bez cukání. Je ideální pro ty, kteří hledají sportovnější pocit i komfort.

Robotická převodovka kombinuje prvky manuální a automatické převodovky. Je účinná a cenově dostupná, ale řazení je cítit. Velmi plynulá je bezstupňová převodovka CVT, která funguje na principu plynule měnitelného převodu, takže nemá klasické převody. Někomu však může vadit právě absence pocitu z řazení.

Jak řídit s automatickou převodovkou a na co si dát pozor

Řízení automatické převodovky je jednodušší, ale má svá pravidla. Vždy se ujistěte, že máte při rozjezdu zařazenou polohu P, Park, N nebo Neutral. Když se chystáte vyrazit, sešlápněte brzdu, zařaďte D, neboli Drive, a pomalu brzdu uvolněte. Automatická převodovka zařadí první rychlostní stupeň, vy se rozjedete a při další jízdě za vás přeřadí.

Při parkování, zejména v kopci, je také třeba dodržovat pravidla. Po zastavení nejprve sešlápněte brzdový pedál a poté zatáhněte parkovací brzdu. Teprve když je ruční brzda aktivní, můžete zařadit P. Tím se sníží tlak na parkovací mechanismus.

Při parkování si dávejte pozor na časté přepínání mezi D a R bez úplného zastavení, což vede k opotřebení převodů.

Pokud navíc dlouho stojíte, je lepší přepnout na neutrál, aby se snížilo zatížení převodovky, zejména pokud máte automatickou převodovku bez funkce start-stop. Rovněž je třeba dbát na to, abyste měli nohu na brzdovém pedálu, když vozidlo stojí v režimu Drive.

Důvod? Tento zvyk způsobuje zbytečné zahřívání převodovky, což může při dlouhodobém používání vést k problémům. V kopcích používejte ruční brzdu, abyste převodovku odlehčili. Pokud v kopci špatně zastavíte a vypnete vůz v poloze D, může převodovka při opětovném rozjezdu hlásit chybu.

Jak o něj správně pečovat? Výměna oleje, aditiva a čištění

Chcete, aby vám automatická převodovka bez problémů sloužila 300 000 kilometrů nebo déle? Pak mu věnujte správnou péči a pravidelnou údržbu.

Základem je pravidelná výměna oleje . v automatické převodovce slouží k mazání, chlazení a snižování tření mezi pohyblivými částmi. Časem se olej znečistí nebo opotřebuje a ztrácí své vlastnosti. Proto se doporučuje měnit olej každých 60 000 až 100 000 km, přesný interval zjistíte u výrobce vozidla.

Pokud často jezdíte v náročných podmínkách, například v městském provozu s častým zastavováním, v prudkých kopcích nebo s větším nákladem, je lepší měnit olej ještě častěji, například každých 40 000, maximálně 50 000 kilometrů.

K delší životnosti a lepšímu provozu převodovky přispívají také kvalitní přísady do oleje . Ty zvyšují ochranu proti opotřebení a napomáhají chlazení, na druhou stranu je používejte pouze po konzultaci s odborníkem, aby nedošlo k nekompatibilitě s původním olejem. A nezapomeňte převodovku pravidelně čistit.

Čištění by mělo probíhat v ideálním případě při výměně oleje kdy by se měl kromě proplachu provést i výplach převodovky. Tím se odstraní nečistoty a usazeniny, které by mohly znečistit nový olej a zkrátit jeho životnost. Ne každý servis to však dělá.

Nejčastější příčiny problémů, běžné závady a jejich řešení

Automatická převodovka má sice mnoho výhod, ale jako každý složitý mechanismus má i své slabiny a potenciální problémová místa.

Nejčastějšími problémy jsou přehřívání, únik oleje, závady elektroniky a opotřebení spojky nebo dvojité spojky. Tyto problémy jsou obvykle způsobeny nedostatečnou údržbou, ale také dlouhodobým používáním bez kontroly oleje a mechaniky.

Přehřátí je nejčastěji důsledkem nedostatečného množství oleje nebo jeho opotřebení. Pokud olej ztrácí své mazací vlastnosti, dochází ke zvýšenému tření a poškození součástí. Pravidelná výměna oleje v převodovce je proto nejlepší prevencí, ale pokud ji zanedbáte, může oprava komponentů stát více než 1 000 EUR.

Pokud se jedná o únik oleje, je obvykle způsoben opotřebovaným těsněním nebo uvolněnými šrouby. Řešení je poměrně jednoduché, a to výměna těsnění, která stojí několik set eur. Pokud to zanedbáte, problém se zhorší a náklady se ještě zvýší.

U moderních strojů se naopak nejčastěji vyskytují problémy s elektronikou. Oprava elektroniky, například resetování řídicí jednotky, stojí přibližně 100 až 400 EUR, ale pokud je třeba ji vyměnit, jsou náklady až 1 000 EUR. Pokud jde o opotřebení spojky, zejména u dvouspojkových převodovek, zde stojí výměna celého dílu až 1 500 €.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku