Ayrton Senna da Silva, což je jeho celé jméno, se narodil 21. března 1960 v São Paulu v Brazílii. Svou kariéru na závodních drahách začal už ve věku čtyř let na motokárách, kde rychle ukázal svůj talent a odhodlání pro závodění.
Senna projel přes různé úrovně motokárových závodů v Brazílii, kde dominoval a získával zkušenosti, které byly základem pro jeho pozdější úspěšnou kariéru. V polovině 80. let 20. století se přesunul do Evropy, aby se zúčastnil závodu v britské Formuli Ford. Právě tento jeho příchod byl rozhodujícím krokem v kariéře.
Umožnil mu totiž soutěžit na vyšší a technicky náročnější úrovni a jeho výkony v britské Formuli Ford byly ohromující. Senna nejenže vyhrával závod, ale také lámal rekordy okruhů, čímž si získal pozornost týmů ve vyšších sériích.
Jeho úspěch v této kategorii mu otevřel cestu k účasti v britské Formuli 3, kde pokračoval v rekordních výkonech a to nemohlo uniknout pozornosti expertů.
Neustálé výzvy, které přinášely závody na neznámých tratích a v náročných podmínkách, mu zároveň umožňovaly zdokonalovat své schopnosti a vybudovaly jeho reputaci jako vytrvalého a technicky zručného závodníka. Toto období připravilo půdu pro jeho budoucí úspěchy ve Formuli 1, kde se doslova zapsal do historie.
Ayrton Senna zahájil svou kariéru ve Formuli 1 v roce 1984, kdy podepsal smlouvu s týmem Toleman-Hart. Hned v jeho první sezóně Senna ukázal svůj výjimečný talent. I přes omezení, která měla technika jeho týmu, dokázal upoutat pozornost svou schopností vyniknout iv méně konkurenceschopném autě co ve špatném počasí.
Slavný byl například jeho výkon v závodě na Velké ceně Monaka, kde za deštivého počasí téměř zvítězil, pokud by závod nebyl předčasně ukončen. Tímto výkonem ukázal, že pokud by měl k dispozici lepší auto, dokázal by vítězit.
Svůj sen si mohl Senna splnit už o rok později. V sezóně 1985 se přesunul do týmu Lotus-Renault, kde dostal příležitost závodit s lepším automobilem.
V Lotus-Renault se mu podařilo vyhrát svůj první závod v F1 během Velké ceny Portugalska. Tato výhra však byla jen začátkem jeho úspěchů, protože v průběhu následujícího závodu až do roku 1987 získal celkem 6 vítězství.
Období od roku 1984 do roku 1987 bylo pro Sennu obdobím rychlého vzestupu a upevnění pozice ve světě Formule 1. S rostoucím počtem úspěchů rostla i jeho popularita a reputace jako jednoho z nejtalentovanějších a technicky nejschopnějších závodníků. To nejlepší však každopádně teprve mělo přijít a to přestupem do týmu McLaren.
V roce 1988 Senna dosáhl jednoho z vrcholů své kariéry, když získal svůj první titul mistra ve Formuli 1. Nastoupil do týmu McLaren-Honda, který byl v té době na vrcholu svých možností. On a jeho tým pracovali na vyvinutí konkurenceschopného vozidla, výsledkem čehož byla dominance a vítězství až v 8 závodech sezóny.
To však není všechno, protože jeho tým dosáhl tzv. double, jelikož kromě titulu mistra světa získal i Pohár konstruktérů. Spojení Senna - McLaren se tak ukázalo být mimořádně úspěšné a položilo základ pro všechny jeho budoucí triumfy v F1.
Ano, přelom 80. a 90. let byl pro Sennu obdobím úspěchů. V letech 1990 a 1991 získal další dva mistrovské tituly, přičemž toto období bylo ve znamení jeho rivality s Alainem Prostem. Tato dvojice se stala snad nejslavnější v historii Formule 1 a jejich souboje byly o napětí, technické ekvilibristice a Sennovy touze vítězit.
Během tohoto období Senna potvrdil svou pozici jednoho z nejlepších závodníků své doby, ale také ukázal své schopnosti jako lídra a inovátora celé F1.
Byl známý svou schopností vytlačit z auta maximum a rozuměl se i technice. Tímto svým přístupem připomínal například slavného Rakušana, Nikiho Laudu . Senna se také angažoval v bezpečnosti ve Formuli 1, čímž se dostáváme k jeho nehodě.
Ayrton Senna vstoupil do sezóny 1994 s velkými očekáváními, tentokrát už v barvách britské stáje Williams-Renault. Přestože Williams byl považován za jeden z nejlepších týmů v šampionátu, Senna zahájil sezónu s technickými a výkonnostními problémy, které mu bránily nejen dosáhnout vítězství, ale i dokončit závod.
Jeho začátek v novém týmu byl náročný, Senna totiž nedokončil první dva závody sezóny kvůli technickým závadám nebo haváriím. To nejhorší ale teprve mělo přijet a to ve třetím závodě této sezóny na Velké ceny San Marina v Imole.
Dne 1. května 1994, na sedmnáctém kole závodu, Sennovo auto Williams FW16 ve velké rychlosti vyjelo z trati v zatáčce Tamburello a narazilo do betonové bariéry. Nehoda byla velmi vážná, Senna utrpěl fatální zranění hlavy a přestože byl rychle transportován do nemocnice, navzdory snahám lékařů zemřel na následky zranění.
Okolnosti Sennovy nehody byly předmětem vyšetřování. Výsledky ukázaly, že příčinou mohla být zlomená část řídícího mechanismu, která způsobila, že Senna ztratil kontrolu nad vozidlem a nedokázal v zatáčce dostatečně rychle zatočit.
Navzdory smutnému konci kariéry si však svět Formule 1 zapamatoval Ayrtona Sennu jako člověka plného životního optimismu a energie. Čest jeho památce!
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024