Bezpečnostní pásy pocházejí z poloviny minulého století a v té době znamenaly zásadní změnu i s ohledem na pohodlí při cestování.
První pásy se objevily v 50. letech 20. století jako dvoubodové systémy v letadlech. Teprve později byly přeneseny do automobilů a tyto první modely byly jednoduché, ale když se ukázalo, že zachraňují životy, vedlo to k jejich většímu rozšíření.
V důsledku přirozeného technologického vývoje se později dvoubodový pás vyvinul z dvoubodového na tříbodový v 60. letech 20. století. Za jeho vynálezem stál Nils Bohlin a byl určen pro automobilku Volvo. Tříbodový pás byl na tehdejší dobu revoluční, protože přesahoval přes rameno a pas a poskytoval lepší ochranu proti nežádoucímu pohybu ve vozidle.
Tříbodový systém se rychle ujal a stal se novým standardem. Co se však mělo teprve změnit, byl postoj veřejnosti k používání bezpečnostních pásů v automobilech. Zpočátku byly dobrovolné a jejich používání bylo propagováno v reklamě.
Stav se však postupně měnil v legislativě, která stanovila jejich povinné používání při jízdě v autě. Došlo také k vývoji materiálů a mechanismu pásů. Dnes jsou vyrobeny z odolných syntetických materiálů a mají integrované předpínače, které se aktivují předem. Při závodech se dnes používají dokonce čtyřbodové pásy.
Podle slovenského nařízení vlády č. 554/2006 Z. z., které vstoupilo v platnost 1. června 2007, je používání bezpečnostních pásů povinné ve všech vozidlech, kde jsou instalovány bezpečnostní pásy. To platí i pro cestující.
Nepoužití bezpečnostního pásu je nejen nebezpečné, ale může vás přijít i draho, pokuty jsou vysoké a může dosáhnout až 300 eur. To by mělo řidiče a cestující motivovat k jejich využívání. Zákon také stanoví, že děti musí cestovat v dětských autosedačkách přizpůsobených jejich věku a velikosti, takže nemohou sedět volně.
Použití bezpečnostních pásů má jednoduchý, ale zásadní účel: snížit riziko vážného zranění nebo smrti v případě nehody tím, že cestující zůstanou na svých místech.
Vědecké studie a statistiky dokazují, že bezpečnostní pásy jsou jedním z nejúčinnějších bezpečnostních opatření. Jejich používání snižuje riziko fatálních následků nehod, a proto jsou považovány za základní prvek pasivní bezpečnosti.
Zavedení povinných bezpečnostních pásů proto není jen právní formalitou, ale důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti. Ačkoli si to mnoho lidí nechce připustit, zapnutí bezpečnostního pásu před jízdou často znamená rozdíl mezi životem a smrtí. Pamatujte na to bez ohledu na to, jak řídíte, např. i tehdy, když defenzivní řízení .
Existují nějaké výjimky? Ano, například některé osoby se zdravotním postižením mohou být osvobozeny od povinnosti používat bezpečnostní pásy. Musí však mít lékařské potvrzení ne starší než jeden rok, které musí být vystaveno na. příslušným zdravotnickým zařízením. Platí i v případě, že bylo vydáno v jiné zemi EU.
Těhotné ženy jsou rovněž povinny používat bezpečnostní pásy. Výrobci automobilů však doporučují, aby se těhotné ženy připoutaly bezpečnostním pásem tak, aby spodní část pásu byla pod břichem a horní část mezi prsy.
Děti v autech jsou chráněny zvláštními pravidly. Do výšky 150 cm nebo do 12 let věku musí cestovat v dětských autosedačkách, které jsou přizpůsobeny jejich velikosti a hmotnosti. Tyto autosedačky jsou navrženy tak, aby spolupracovaly s bezpečnostními pásy automobilu a buď je připoutaly k sedadlu, nebo dítě zadržely.
Pokud jde o používání bezpečnostních pásů na dětských sedačkách, toto opatření zvyšuje bezpečnost a je také povinné pro maximální ochranu dětí.
Obecně lze říci, že zákony o bezpečnostních pásech jsou navrženy tak, aby poskytovaly maximální možnou ochranu všem cestujícím. Zohledňují také potřeby jednotlivců, jako jsou těhotné ženy a děti, ale nevyjímají je.
Bezpečnostní pásy považujeme za samozřejmost, ale to je chyba. Stejně jako o ostatní části vozu je třeba o ně pečovat. Časem mohou ztratit svou pružnost v důsledku únavy materiálu, mohou se zaseknout nebo mohou být nesprávně navinuté, což ovlivňuje jejich funkci.
Pokud zjistíte, že se špatně navíjí a nevrací se zpět do nádržky, může to být znamení, že je třeba ji vyčistit nebo vyměnit, což platí zejména pro starší vozy. Nezapomeňte také zkontrolovat kovové části, jako jsou spony a zámky. Ty by měly být čisté a bez známek koroze. Zjištění koroze nebo jiné poškození může ovlivnit funkčnost pásu.
Bezpečnostní pásy by se také měly pravidelně čistit, aby se zachovala jejich funkčnost a aby vždy poskytovaly ochranu v případě kolize nebo nehody.
Při čištění použijte hadřík a čisticí roztok vhodný pro materiál pásu. Nepoužívejte agresivní chemické prostředky, které by mohly poškodit tkaninu pásu nebo narušit navíjecí mechanismus, což by mohlo vést až k jeho narušení.
Pokud budete mít bezpečnostní pásy zapnuté, výrazně tím zvýšíte svou bezpečnost i bezpečnost spolucestujících ve vozidle. Nikdy nepodceňujte jejich údržbu a funkčnost, i ten nejmenší detail může ovlivnit funkčnost, a tedy i účel pásů v okamžiku nehody. Pamatujte, že jejich účelem je chránit váš život a zdraví.
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024