Ne každé auto chce být pro všechny a to je dobře. BMW řady 4 nikdy necílilo na masy, naopak, jeho cílem bylo nabídnout zážitek pro ty, kteří přesně vědí, co chtějí. Něco mezi rebelií a elegancí, racionálním výběrem a čistou touhou, sportovní jízdou a prémiovým pocitem. Pojďte poznat tohoto úžasného Němce více!
(Zdroj: depositphotos.com)
První generace BMW řady 4, označená jako F32 pro coupé, F33 pro kabriolet a F36 pro gran coupé, přišla v roce 2013 jako vylepšená verze BMW trojky.
Oproti ní měla o mnoho nižší těžiště, širší rozvor a tužší karoserii. Coupé působilo nejdynamičtěji, kabriolet nabídl kovovou skládací střechu vhodnou i pro zimní jízdy a gran coupé přineslo větší styl se čtyřmi dveřmi a praktičtějším kufrem, což bylo ideální pro ty, kteří chtěli 4-dveřový sedan, ale s mnohem stylovějším designem.
V nabídce byly benzinové čtyřválce 420i se 135 kW a 428i se 180 kW, nad nimi 6-válec 435i a později 440i s 240 kW. Diesely začínaly u 418d se 105 kW a vrcholily 435d xDrive s 230 kW, který měl pohon všech kol a zrychlení na 100 pod 5 sekund.
Výbavy první generace 4-ky zahrnovaly Sport Line, Luxury Line a verzi M. Celkově mělo auto sportovní design, tužší podvozek a interiér s velkými sedadly, sportovním volantem a možmostí adaptivních tlumičů. Samozřejmostí byl systém iDrive, ve vyšších verzích s navigací, HUD displejem a digitálním přístrojovým panelem.
Nevýhodou byla horší přístupnost zadních sedadel u coupé a kabrioletu, menší kufr a omezená praktičnost v porovnání se standardní trojkou. Výhodou však byly jízdní vlastnosti, široká nabídka motorů a opravdu stylový design.
Druhá generace BMW řady 4 přišla v roce 2020 a přinesla ještě výraznější designový odklon od trojky. Opět nabízela klasické coupé G22, kabriolet G23 a gran coupé G26, které už má plnohodnotné výklopné páté dveře, čili šlo o praktický liftback.
Motory byly základní benziny 420i se 135 kW a 430i se 180 kW, vrcholem byl M440i xDrive s 3,0 l objemem, 6-válcem a výkonem 275 kW. Diesely začínaly na 420d se 140 kW a 430d s 210 kW, silnější byl M440d xDrive s 250 kW. Všechny motory měly mild-hybrid technologii a byly spřaženy s 8-stupňovou automatickou převodovkou.
Výbavu jste mohli mít ve standardu, jako M Sport nebo M Performance. M Sport přinášel ostřejší design, tužší podvozek a sportovnější sedadla. Interiér dostal mnohem modernější iDrive 7 nebo iDrive 8, digitální kokpit, větší displej a nové asistenční systémy.
Výrazně se zlepšila i konektivita a technologie, avšak některé ovládací prvky přešly z tlačítek do dotykového menu, což ne úplně každému vyhovovalo.
Výhodami nejnovější generace jsou jízdní stabilita, silné motory, modernější interiér a v případě gran coupé i praktičtější 5.dveře. Nevýhodou může být výrazný design, horší přehlednost dozadu u coupé a složitější ovládání některých funkcí přes dotykový displej. Na druhou stranu, jde o technologicky mimořádně pokročilé auto.
(Zdroj: depositphotos.com)
Pokud máte rádi rychlost, pak BMW M4 je výkonnější verze řady 4 a je jako stvořená pro vás. Je ideální pro ty, kteří chtějí víc, než jen vzhled.
Liší se širší karoserií, agresivnějším designem, specifickými zpětnými zrcátky, čtyřmi výfuky vzadu a detaily, které naznačují, že nejde jen o sportovní balíček M. V nabídce je jako coupé i kabriolet, takže na své si přijde každý.
Pod kapotou pracuje 3,0-litrový řadový šestiválec se dvěma turbodmychadly. Základní verze má výkon 480 koní a manuální převodovku, silnější M4 Competition má 510 koní a automat. Nejvýkonnější verze M4 CSL či nejnovější M4 CS nabízejí až 550 koní, zrychlení pod 3,5 sekundy a pohon xDrive s možností pouze zadního režimu.
M4 má speciálně upravený podvozek s adaptivními tlumiči, výkonnější brzdy a mnohem ostřejší řízení. Díky xDrive je trakce modelu vynikající, ale zachovává si stále i zábavný charakter. A pokud chcete, hodí se i pro úplně běžnou jízdu.
V interiéru jsou sportovní sedadla, množství M prvků, digitální přístrojový panel se speciálním M režimem a bohatá výbava. Výhodou M4 je, že jde o skutečně použitelné sportovní auto pohodlné na dálnici, ale pokud chcete, i brutální na okruhu. Vyšší hmotnost u verzí xDrive a výraznější design ale nemusí sednout každému.
Každopádně platí, že BMW řady 4 je postaveno pro ty, kteří chtějí něco víc, než jen prémiové auto. Ať už jde o stylové coupé, praktičtější gran coupé nebo kabriolet, všechny verze spojuje výrazný design, silný charakter a zaměření na řidiče. Od první generace až po současnou si čtyřka drží vlastní identitu, která je nezaměnitelná.
Silnou stránkou tohoto modelu je výborný jízdní projev, stabilita ve vyšších rychlostech, precizní řízení a pestrá nabídka motorů. Velkým plusem je i vysoká kvalita zpracování, technologická výbava a možnost individualizace výbavy.
Co se týká nevýhod BMW 4, ne všem sedne výrazný design přední masky v druhé generaci a coupé nebo kabriolet nejsou právě symboly praktičnosti.
Stejně tak i zadní sedadla jsou spíš nouzová, pokud nejde o gran coupé, u kabrioletu je zase zavazadlový prostor omezený. Interiér je kvalitní, ale novější modely mohou působit příliš digitálně a s méně intuitivním ovládáním funkcí.
Celkově je ale BMW 4 výbornou volbou pro ty, kteří hledají kombinaci stylu, výkonu a sportovního jízdního charakteru. Není to vozidlo pro každého, ale právě v tom je jeho kouzlo. Pokud se vám líbí, pravděpodobně víte proč a pokud ne, BMW má v nabídce i jiné zajímavé modely, které budou sedět vašim potřebám víc!
zakoupené na runder.cz 06.06.2025
zakoupené na runder.cz 21.05.2025
zakoupené na runder.cz 05.06.2025
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.05.2025