Etalon střední třídy, německá elegance spojená s technickou dokonalostí, to je BMW model 5. Jak vznikal, jaká je historie a jakou cestu prošel jeden z nejdůležitějších modelů této prémiové německé automobilky? Pokud chcete vědět, co všechno si BMW řady 5 za svou životní pouť prožilo a co nabízí dnes, čtěte dále a zjistíte.
Předchůdce 5. řady s označením E12 se zrodil již v 70. letech, kdy BMW hledalo rovnováhu mezi komfortem a sportovním charakterem. Design z dílny Paula Bracqa měl jednoduché, ale výrazné linie, které dodávaly sedanu originální vzhled.
Pod kapotou se zabydlely čtyřválcové, později i řadové 6-válcové motory, čímž se rozšířila nabídka pro různé typy řidičů. Nároční oceňovali skvělé jízdní vlastnosti, přičemž v porovnání se staršími modely byla E12 pohodlnější, prostornější a měla více technologických prvků. Ti akčnější zase dostali opravdu skvělý výkon.
Když se pomalu chýlila k konci éra E12, přišla doba na její nástupkyni, generace E28, která vtrhla do 80. let na automobilový trh s novou energií.
Ačkoliv si zachovala některé designové rysy předchůdce, přinesla řadu vylepšení. Zdokonalený podvozek se postaral o lepší stabilitu a řízení, motory byly výkonnější a uvnitř přibyly modernější ovládací prvky. Díky tomu se E28ce dařilo oslovit ještě širší klientelu, která hledala více, než jen spolehlivé auto.
V tomto období začalo také BMW klást stále větší důraz na bezpečnost, což se projevilo v přítomnosti nových systémů. E28 tak navázala na úspěch své předchůdkyně a dokázala dát řadě 5 základní rysy tváře tak, jak ji známe dodnes.
Model E34, který přišel na trh koncem 80. let, zanechal ve fanoušcích BMW silný dojem už od prvního momentu. V porovnání s předchozími generacemi působil elegantněji, čemuž napomohly i vylepšené aerodynamické tvary karoserie.
Mnozí ho dokonce považují za jedno z nejelegantnějších aut své doby, ať už díky proporcím, preciznímu zpracování detailů nebo moderněji působícím světlometům. Uvnitř se do popředí dostala zvýšená úroveň komfortu a bezpečnosti, BMW přidalo více prvků aktivní i pasivní ochrany a popracovalo na kvalitě interiéru.
Nabídka motorizací zahrnovala jak čtyřválce, tak stále oblíbenější šestiválce, přičemž automobilka dbala nejen na jejich výkon, ale i na plynulý chod.
Po E34 následovala generace E39 představená v polovině 90. let, která opět přinesla několik inovací. Karoserie získala uhlazenější křivky a o něco robustnější vzhled, přičemž z hlediska aerodynamiky a tuhosti šlo o opravdu velký krok vpřed.
K tomu se přidala přepracovaná paleta motorů od spolehlivých řadových šestiválců až po působivé osmiválcové kousky, které posunuly laťku výkonu ještě výše. Vnitřek E39 se mohl pochlubit kvalitnějšími materiály a modernějšími systémy, z nichž řada se postarala o komfort a pohodlí jízdy i na dlouhých cestách a dovolených.
Když BMW přišlo v první polovině 21. století s modelem 5 označeným jako E60/E61 , reakce byly přinejmenším smíšené. Design pochází z dílny Chrise Bangla a přinesl revoluční linie, které pro 5. řadu do té doby vůbec typické nebyly.
Ostré hrany, neobvyklé proporce a výrazný zadek mnohé fanoušky šokovaly, ale zároveň našly velký obdiv u těch, kteří toužili po revoluční změně.
V interiéru dominoval nový informačno-zábavný systém iDrive, který sice nabízel mnoho možností, ale zpočátku mohl působit zvláštně. Bez ohledu na kontroverze se však E60/E61 vyznačovaly výbornou technikou, silnými motory a skutečně bohatou výbavou, takže si rychle našly početnou skupinu příznivců mezi řidiči.
Po tomto designovém experimentu sáhlo BMW u další generace, označované jako F10/F11, po umírněnějším přístupu. Nové pětky se vrátily k uhlazenějším liniím a navázaly spíše na odkaz oblíbeného modelu E39, takže působily kompaktněji.
Uvnitř dominoval důraz na komfort a kvalitní materiály, které ještě více zvýraznily prémiový charakter vozu. Modernější asistenční systémy, úspornější motory a přepracovaný podvozek udělaly z F10/F11 atraktivní mix sportovní a luxusní stránky BMW a pro mnohé tato generace představovala vítáný návrat k tradičnímu duchu.
Nejnovější generace řady 5 , označovaná jako G30 sedan a G31 kombi, se na trhu objevila v roce 2017 a hned ukázala, že BMW si na tomto modelu zakládá.
V porovnání s předchozí generací přichází výrazně odlehčená kostra karoserie, kde se kromě klasické oceli ve větší míře využívá hliník. To snižuje hmotnost auta, což se projevuje v lepší dynamice a nižší spotřebě. Design je evoluční, typické křivky zůstaly zachovány, ale karoserie působí moderněji a uhlazeněji.
V nabídce řidiči najdou široký výběr motorů. Čtyřválcové benzínové a naftové jednotky tvoří základ, ale nechybí výkonné šestiválce nebo dokonce plug-in hybrid, který při nižších rychlostech, zejména ve městě, umožňuje jízdu jen na elektřinu.
Pro náročnější je tu samozřejmě i verze xDrive s pohonem všech kol, která dokáže zlepšit trakci na mokrých či zasněžených cestách. Z hlediska jízdních vlastností se G30 a G31 spoléhají na vyladěný podvozek, který zvládne agresivnější zatáčky, ale přitom si udržuje komfort na dlouhých přesunech, například po dálnicích.
Uvnitř dominuje moderní infotainment iDrive s dotykovou obrazovkou a ovládáním gesty. Nejnovější generace G30/G31 si zachovává původní DNA BMW a přináší radost z jízdy, přičemž spojení komfortu a sportovního stylu je jasně citelné.
zakoupené na runder.cz 28.03.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025
zakoupené na runder.cz 28.03.2025
zakoupené na runder.cz 24.03.2025
zakoupené na runder.cz 19.03.2025