První pryžová pneumatika pro automobily je známá již od roku 1895. Do té doby auta jezdila na tzv. vozy. kovových pneumatikách, které brzdily další vývoj. Od začátku 20. století se experimentovalo jak pryžové pneumatiky zlepšit. Při jednom takovém pokusu byly použity saze, získané z různých průmyslových procesů, které byly přimíchány do kaučukové směsi. Dosáhla se vyšší odolnost, stabilita a snazší odvádění tepla pneumatiky. Kdysi bílá pneumatika kvůli sazím začala být černá a kvalitnější
Saze jsou při výrobě pneumatik i dnes důležitou surovinou. Využívají se jako plnivo do gumy, zvyšují tak odolnost proti odírání a přispívají k pevnosti. Odváděním tepla z běhounů a pásů pneumatik pomáhají prodloužit její životnost. Kdyby neexistovaly saze, museli bychom pneumatiky měnit dvakrát do roka. Menším bonusem je i to, že díky nim jsou pneumatiky černé a proto se snáze udržují čisté.
Ano, pokračující konflikt na Ukrajině způsobuje nedostatek pro pneumatiky důležitých sazí, které se dovážejí většinou z Ruska. Boris Engelhardt z Německé asociace gumárenského průmyslu (WDK) se vyjádřil k situaci takto: „Saze jsou pro nás nepostradatelné a až třetina jejich dovozu pochází z Ruska. Ruské kapacity selhávají a evropské kapacity sazí na pokrytí poptávky ani zdaleka nestačí.“ Problém způsobuje i nedostatek přepravních kapacit (problémy s logistikou) a uvalení ekonomických sankcí na Rusko (problém s platbami).
Saze, které se dnes využívají při výrobě pneumatik jsou tzn. primárně. Vznikají spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku. Tento produkt je čistý amorfní uhlík, který je v dalších krocích různými způsoby dále upravován. Výrobci zkoušeli saze nahradit recyklovanou složkou, ale výsledek nebyl uspokojivý a pneumatiky nedosahovaly žádanou úroveň kvality. Nahradit je alternativní surovinou se zachovanou kvalitou není momentálně možné.
Jaký to bude mít dopad? Na letní sezónu je pneumatik dostatek a cena je zatím stabilní. Letní pneumatiky jsou již vyráběny během zimní sezóny. Problém pocítíme při nákupu zimních pneumatik, které se vyrábějí v letu. Počet vyrobených kusů bude nedostatečný a cena při zvyšujících se nákladech poroste. V některých evropských gumárenských provozech již došlo k zastavení výroby (továrny v Itálii a ve Francii). V Německu se zastavení výroby avizuje v průběhu příštích týdnů.
Kromě nedostatku sazí na výrobu pneumatik trápí gumárenský průmysl i začínající nedostatek další suroviny a to kaučuku. Ten se prioritně dováží z Thajska, které je jeho největším dodavatelem pro evropský trh. Thajsko momentálně bojuje s další vlnou covidové pandemie, ta má za následek obrovský výpadek pracovní síly a z toho vyplývající problémy při výrobě kaučuku. V průběhu několika dní ceny této suroviny stouply o horizontálních 40%. Problémem, jako u většiny surovin a zboží, zůstává samotná logistika do Evropy. Dopravě i nadále brání probíhající vojenský konflikt na Ukrajině. Nedostatek a vyšší ceny kaučuku se také promítnou do vyšších cen zimních pneumatik.
Žijeme dobu plnou ekonomické nejistoty. Dennodenně jsme zaplaveni zprávami o nedostatku nebo o zdražování. Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších částí našich aut a jejich výpadek může znamenat ještě větší snižování a omezování výroby automobilů. Může to způsobit výrazný domino efekt, neboť vše na sebe navazuje. Věříme, že toto těžké období bude brzy za námi a budeme se moci plně věnovat tomu co nás většinu baví, našim automobilům.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024