expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Celoevropská maximální rychlost?




Návrh ETSC

Evropská rada pro bezpečnost v dopravě se sídlem v Bruselu (ETSC) požádala Evropskou komisi, aby došlo ke sjednocení a úpravě maximální povolené rychlosti pro osobní a nákladní vozidla. ETSC a další organizace vyzvali komisi ke snížení rychlostního limitu na dálnici na 100 km/h pro osobní a dodávková vozidla. Zároveň by se pro nákladní auta měla snížit rychlost na dálnici na 80 km/h. S těmito návrhy však ETSC nekončí! Chce jednat io úpravě limitů v městech a obcích.

Na tzv. okresních silnicích mimo měst a obcí se požaduje rychlost 80 km/h. V samotných městech a obcích má dojít ke snížení maximální povolené rychlosti ze současných 50 km/h na 30 km/h! Evropská rada pro bezpečnost v dopravě považuje tuto rychlost za nový standard pro městské oblasti, kde se spolu pohybují motorová vozidla, chodci a cyklisté.

"Protože spotřeba paliva, emise znečišťující ovzduší a riziko nehody se výrazně zvyšuje při vyšších rychlostech, omezení rychlosti považujeme za moudré řešení," obhajuje nápad organizace ETSC v dopise adresovaném evropským komisařem. Změny mají být součástí rozsáhlého balíku opatření na úsporu energie s cílem jednak snížit závislost na ruské ropě a zemním plynu, a jednak podpořit aktuální politiku Evropské unie v oblasti změny klimatu. Nesmíme zapomenout i na to, že ambicí je také samotná bezpečnost na cestách. Řidiče však tyto návrhy změn určitě nepotěší.

Analýzy a vzory kde to funguje

Analýzy snížení maximální povolené rychlosti na 30 km/h byly provedeny ve Spojeném království. Ukázalo se, že při nižší povolené rychlosti se snižují i ​​nároky na zastavení či rozjezd v městech. Dochází tak k redukci emisí CO2 as tím se snižuje i spotřeba paliva až o čtvrtinu.

Evropská rada pro bezpečnost v dopravě také uvádí jako úspěšný příklad Nizozemsko, které snížilo maximální povolenou rychlost na dálnicích během dne na 100 km/h. Motivací nizozemské vlády bylo snížit výfukové emise. Výsledkem je to, že vozidlo s rychlostí 100 km/h je podle zprávy o 25% efektivnější než při rychlosti 130 km/h.

Ke snižování rychlosti se připojují i ​​města jako Brusel či Paříž, kde nedávno zavedla rychlostní limit na 30 km/h. Zmíněný limit se má stát novou normou v městských oblastech i po celém Španělsku. Z analýzy v bruselském regionu vychází prokazatelné snížení toxických emisí, hluku a nehod od kdy došlo ke snížení maximální rychlosti.

„Tyto časy vyžadují mimořádná opatření. EU a členské státy by se měly urychleně zavázat ke snížení rychlostních limitů na 100 km/h na dálnicích (80 km/h pro nákladní auta), 80 km/h na venkovských silnicích a 30 km/h v městských oblastech. Tři limity, které představují trojité vítězství při snižování závislosti na ruské ropě, emisích a dopravních zranění,“ uvedla Evropská rada pro bezpečnost v dopravě ve svém prohlášení.

Zda bude snižování maximální rychlosti v rámci tohoto návrhu postupně zaváděno do praxe v zemích Evropské unie ukáže jen čas. Na jedné straně můžeme mluvit o snahě vyřešit určité problémy (emise, závislost na ruských palivech či bezpečnost), ale na druhé straně je nespokojenost a obavy řidičů. Uvidíme, jak návrh časem vylepší samotná Evropská unie. Co si myslíte vy o této změně? Vyvolalo nové nařízení u vás smutek, nebo jste podporovateli změn? Zanechte nám váš názor na našich sociálních sítích.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku