Každý spalovací motor pracuje surčitými látkami jakými jsou například palivo, olej, brzdová kapalina, chladicí kapalina apod. Čistota těchto látek zásadně ovlivňuje funkci a také životnost motoru . Pokud jsou tyto kapaliny znečištěné, nekvalitní nebo nesprávně skladované, může to mít špatný dopad na spalovací motor, přičemž může někdy dojít až k jeho úplnému zničení.
Když si vezmeme například moderní naftové motory, které jsou vybaveny moderními vstřikovacími systémy jako například. Common Rail, požadavky na čistotu nafty jsou velmi přísné.
V takových systémech bývá palivo stlačováno až na tlak 2500 barů a za vysokých tlaků a teplot může docházet k opotřebení především vstřikovačů ať už vlivem vody nebo jemných částeček přítomných v naftě.
Toto jsou nejčastěji se vyskytující zdroje znečištění paliva:
Čistotou paliva se zabývá norma EN 590 , která určuje maximální hmotnost nečistot 24 mg na 1kg nafty. Zároveň však uvádí i maximální hodnotu kódu čistoty nafty podle ISO 4406 – 18/16/13.
To znamená, že v 1 mililitru takové nafty může být maximálně 2500 částic větších než 4 mikrometrů, maximálně 640 částic větších než 6 mikrometrů a maximálně 80 částic větších než 14 mikrometrů. Pro některé systémy Common Rail se uvádí dokonce limitní kód čistoty 12/9/6.
Metody, kterými se určuje čistota paliva, popisuje přímo již zmíněná norma EN 590. Nejpoužívanější metodou je metoda membránové filtrace . Membrána by měla mít průměrnou porozitu kolem 0,7 mikrometrů.
Obsah vody v palivu je možné zjistit kalometricky a to filtrací podle normy EN ISO 12937. Limit obsahu vody je max. 10 000 Kč. 200 mg na 1kg paliva.
Známe ještě laserovou metodu počítání částic, kterou se stanoví kód čistoty.
Palivový filtr hraje důležitou roli v tom, jaké palivo se dostane do spalovacího prostoru. Nachází se v systému palivového potrubí a dokáže zachytávat nečistoty v palivu, drobné částečky rzi ale třeba i vodu. Palivový filtr je tak velmi důležitou součástí v motoru a není třeba na něj zapomínat.
Vyžaduje pravidelnou údržbu v podobě výměny, na co byste měli myslet dopředu. Palivový filtr stojí pár desítek eur, ale pokud ho neměníte pravidelně, riskujete poškození palivového systému či dokonce samotného motoru.
Když si představíte cestu paliva z rafinerie až do nádrže vašeho auta, v jakém bodě se může nejvíce znečistit? Odpovědí jsou nádrže na čerpacích stanicích. Ty musí být pravidelně čištěny, což je poměrně nákladné a ne vždy se to podaří udělat dokonale.
Jakmile se palivo z tankeru přečerpává do nádrže na čerpací stanici, hladina se rozvíří a právě tehdy se tam nachází nejvíce nečistot. Proto uvidíte-li odjíždět cisternu z čerpací stanice, raději si jděte natankovat palivo někde jinde.
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024