Citroën C3 je auto, které má svůj vlastní styl a právě kvůli jeho osobitému šarmu se nedá na silnici ani omylem přehlédnout. Není to žádný sporťák ani luxusní koráb, ale ideální společník do města a když je třeba, tak i mimo něj. Jak vůbec ale C3-ka vznikla, co dala motoristickému světu, jaké jsou její výhody a možné nevýhody?
(Zdroj: depositphotos.com)
Citroën C3 se představil v roce 2002 jako nástupce menšího modelu Saxo a okamžitě zaujal oblým designem s vysokou karoserií a dobrým výhledem z kabiny.
Auto stavělo na platformě PF1, čež mu zajistilo kompaktní rozměry, ale také překvapivě prostorný interiér. Posed byl vyšší a mnohem pohodlnější, než u většiny konkurentů v tomto segmentu a pod kapotou se objevily benzinové čtyřválce od základního 1.1i s výkonem 60 koní, přes 1.4i s 90 koňmi až po 1.6 16V s výkonem 110 koní.
Dieselové verze byly vybaveny úspornými jednotkami HDi v objemu 1.4 HDi a 1.6 HDi, které měly solidní vlastnosti. Podvozek byl pohodlný, vpředu McPherson a vzadu torzní příčka. To dalo autu typickou francouzskou nonšalantnost.
Zvlaštní kapitolou byla verze C3 Pluriel. Tento model chtěl být hatchbackem, kabrioletem i targa vozidlem v jednom. Měl rolovací textilní střechu, kterou bylo možné elektronicky otevírat, ale také odnímatelné boční oblouky. Teoreticky výborný nápad, ale v praxi problematický, střecha byla totiž náchylná k zatékání.
Přesto Pluriel zůstává dodnes kuriozitou, která ukazuje, jak byl Citroën ochotný experimentovat. V podstatě, něco takového uplatnila značka i celkově pro model C3, který u někoho budil úšklebek, ale designem řlo o opravdu revoluční auto.
Druhá generace Citroënu C3 přišla v roce 2009 a jako nástupce populárního vajíčka si zachovala známé oblé tvary. Působila ale moderněji a zaujala velkým panoramatickým čelním sklem Zenith. Auto mírně narostlo, čímž se zlepšil prostor pro posádku i objem kufru. Karoserie byla pevnější a kabina lépe odhlučněna.
V nabídce byly známé benzinové motory o objemu 1.1, 1.4 a 1.6 litru, později doplněné o úspornější tříválce PureTech 1.0 a 1.2. Dieselovou nabídku tvořily osvědčené motory 1.4 a 1.6 HDi, které prošly drobnými úpravami, které je kultivovaly.
Třetí generace C3-ky pak přišla v roce 2016 a znamenala zlom. Inspirovala se modelem C4 Cactus, takže dostala typické ochranné prvky Airbump.
Pro tento modelový řadu byly typické vyšší podvozek a nepřehlédnutelně výrazná přední maska. Interiér byl jednodušší, ale funkční a s důrazem na nejnovější technologie té doby, včetně asistenčních systémů. Ve výbavě se tak objevily couvací kamera, parkovací asistent, automatické brzdění nebo varování před opuštěním pruhu.
Hlavní motorizací se staly tříválce 1.2 PureTech s výkonem od 68 do 110 koní, později i verze se 130 koňmi. Diesel 1.6 BlueHDi zůstal dostupný, ale už jen ve vybraných verzích. Celková kvalita jízdy, chod motoru a pohodlí šly opět nahoru.
(Zdroj: depositphotos.com)
Od roku 2023 přichází Citroën s úplně novým pohledem na model C3. Z malého městského auta se stává vyšší a robustnější hatchback s crossoverovým nádechem. Design je jednodušší, ale výrazný a s důrazem na praktičnost a cenovou dostupnost.
Největší novinkou je elektrická verze ë-C3, která patří mezi nejdostupnější elektromobily na trhu. Má baterii s kapacitou 44 kWh, výkon 113 koní a dojezd přes 320 km podle normy WLTP. Řidiče potěší i možnost rychlého DC nabíjení, čehož je v této třídě spíše výjimkou. Auto tak zvládne i delší meziměstské trasy.
V nabídce modelů samozřejmě zůstaly i spalovací verze, hlavně benzinový tříválec 1.2 PureTech. Některé verze však už mají mild-hybridní systém a k němu automatickou převodovku. Zajímavostí je absence naftových agregátů.
Výbava nového C3 je navržena prakticky. Základní verze nabízejí klimatizaci, digitální přístrojový panel a základní infotainment. Vyšší výbavy přidávají dotykový displej, parkovací kameru, vyhřívaná sedadla, bezklíčový přístup i různé asistenční systémy, kde nechybí automatické nouzové brzdění či sledování jízdních pruhů.
Citroën C3 tak v nové podobě pokračuje v duchu dostupného a jednoduchého auta, ale zároveň se posouvá technologicky a designově a celkově dospívá.
Co dodat na zhodnocení na závěr? Jedinečné, originální, bořící předsudky a bez obav vykročit do neprobádaných vod, Citroën C3 je auto, které změnilo historii.
Ačkoliv se během své historie a s generacemi měnilo, vždy si zachovalo charakter. Vždy mělo jiný přístup k jízdě, pohodlí, designu a praktickosti, než konkurence. A právě to předurčilo jeho cestu od první generace s oblým designem a měkkým podvozkem až po aktuální model s crossoverovým vzhledem a elektrickým pohonem.
C3 dokázala držet krok s dobou a současně jít si vlastní cestou. Snadné ovládání v městě a maximální komfort, výborný výhled z kabiny, vyšší posed a nenáročná údržba, to udělalo z tohoto modelu oblíbenou volbu pro méně náročné řidiče.
Na druhou stranu, C3 nikdy nebylo auto, které by oslovilo nadšence dynamické jízdy. Řízení je měkží, některé motory mají slabší výkon a starší modely byly uvnitř až moc jednoduché. Navíc, verze Pluriel byla netradiční, ale i nepraktická.
Přesto si C3 svou popularitu rozhodně zasloužilo. Dnes je to rozumně vyladěné auto, které má svůj styl, pohodlí a variabilní použití. Výborně se hodí do města, na každodenní dojíždění, nákupy i víkendové výlety. Pro ty, kteří nepotřebují extrémní výkon, ale ocení úsporu, komfort a trochu francouzské odlišnosti, je jako stvořené!
zakoupené na runder.cz 12.06.2025
zakoupené na runder.cz 21.06.2025
zakoupené na runder.cz 19.06.2025
zakoupené na runder.cz 25.06.2025
zakoupené na runder.cz 12.06.2025
zakoupené na runder.cz 22.06.2025