Pokud si všimnete ještě před nastartováním motoru, že jste auto na diesel natankovali benzínem, musíte celý systém vyčistit. To v první řadě znamená vypuštění palivové nádrže a doplnění správného paliva.
Pokud si stihnete uvědomit včas, že do vznětového motoru dáváte benzín, nejezděte s ním, jinak může dojít k vážnému poškození motoru. Své auto byste měli odtáhnout k profesionálnímu mechanikovi nebo autorizovanému prodejci, který dokáže systém správně propláchnout.
Pokud to však zpozorujete až po nastartování motoru, s největší pravděpodobností dojde ke katastrofické poruše vstřikovacího čerpadla, vstřikovačů a nakonec celého motoru. Nikdo neumí přesně odhadnout, kdy se to stane, ale nebude to trvat dlouho.
Benzinové i naftové motory smíchávají palivo se vzduchem a poté směs lisují při pohybu pístu směrem k horní části válce motoru. Naftové motory nemají svíčky a na zapálení paliva spoléhají pouze na kompresi. Kompresní poměry pro naftové motory se pohybují od 18:1 do 23:1.
Pro srovnání, benzinové motory se podle časopisu Engine Builder Magazine obvykle vyznačují kompresním poměrem 9:1 nebo 10:1. Zvýšený tlak na předčasné zapálení benzínu v naftovém motoru může zlomit písty, ohnout ojnice nebo dokonce odfouknout hlavu z motoru - poruchy, které se běžně vyskytují pouze u vysoce namáhaných motorů.
Pokud natankujete naftu do benzinového motoru, nejde až o tak závažný problém jako v předchozím případě. Několik litrů nafty může způsobit, že auto nebude dobře fungovat a bude pořádně kouřit. To však platí v případě, že se nafta smíchá s benzinem. Pokud bude benzinové vozidlo poháněno pouze naftou, rychle přestane fungovat.
Jak již bylo zmíněno výše, benzinové motory mají obvykle kompresní poměr kolem 10:1, což ani zdaleka nestačí na zapálení nafty, a to ani pomocí svíčky.
Pokud natankujete naftu do benzinového motoru a budete předstírat, že se tak nestalo, mohlo by se poškodit palivové čerpadlo, potrubí a vstřikovače, ucpat palivový filtr a způsobit další škody. Pokud si svou chybu uvědomíte dříve, než nastartujete auto, nechte vozidlo odtáhnout do opravny, kde lze vypustit palivovou nádrž.
Co dělat, pokud naplníte nádrž nesprávným druhem paliva a motor jste ještě nestartovali:
Mechanik v autoservisu bude muset vypustit vaši palivovou nádrž a zkontrolovat, zda nejsou poškozeny jednotlivé části motoru.
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024