Zima umí být náročná nejen pro vás, ale i pro vaše vozidlo. Ranní škrábání oken od mrazu, odklízení sněhu z karosérie, studený motor či vyšší spotřeba paliva, to vše jsou výzvy, s kterými se musíte popasovat. Správná příprava a režim před zimou i před každou jízdou však mohou uvedené faktory minimalizovat. Pojďte se podívat!
Aby auto fungovalo spolehlivě i v zimě, je třeba ho na ni připravit. Základem jsou samozřejmě vhodné zimní pneumatiky, ale tam by to určitě nemělo skončit.
Druhou věcí je nemrznoucí směs do ostřikovačů. Letní kapalina v zimě zamrzne a může poškodit trysky i čerpadlo. Někteří řidiči dělají také chybu, když zimní směs ředí destilovanou vodou nebo ji smíchají se zbytky letní. Zimní směs je vyvinuta tak, aby odolala nízkým teplotám a čistila sklo od soli a mastnoty.
Stejně tak musí chránit celý ostřikovačný systém před poškozením a pokud ji jakkoliv smícháte či zředíte, tento účinek oslabíte nebo úplně zablokujete. Kromě správné směsi do ostřikovačů je třeba dávat pozor i na palivo do motoru.
Jezdíte-li na naftu měli byste myslet na to, že v zimě může v palivu vznikat parafín, který způsobuje jeho zhušťování a následně ucpávání palivového filtru. Benzínové motory sice nemají s tuhnutím paliva takové problémy, ale v nádrži se může hromadit vlhkost, která při mrazech zamrzá a tak způsobuje potíže se startováním.
Řešením jsou tedy vhodné aditiva do paliva, ať už do benzínu nebo do nafty. Aditiva do benzínu pomáhají absorbovat vlhkost a zároveň zlepšují spalování paliva. Aditiva do nafty ji zase chrání před zamrznutím nebo ucpáním filtru.
Druhým zásadním krokem je rychlá kontrola vozu před samotnou jízdou. Takto můžete ověřit funkčnost všech systémů a také zjistit stav nabití baterie.
Mezi věci, které byste měli pravidelně kontrolovat, patří světla. Nejen, že pomáhají vidět, ale zajistí i to, že budete viděni. V zimě se však rychle zašpiní od soli a sněhu, proto se vyplatí je utřít před každou jízdou. Směrovky, brzdová světla i mlhovky musí fungovat bezchybně co do funkce i jejich viditelnosti.
Klíčové jsou v zimě i zimní pneumatiky Pokud dezén nemá alespoň 4 mm, bude mít auto problém s přilnavostí na sněhu. Chlad také ovlivňuje tlak v pneumatikách, proto jej kontrolujte častěji, příliš nízký může prodloužit brzdnou dráhu.
V zimě dostávají dost zabrat i stěrače. Pokud zanechávají na skle šmouhy, pruhy nebo přeskakují, jejich gumicky jsou už opotřebované a měli byste je vyměnit. U starších aut se starším typem stěračů se možná ještě vyplatí sáhnout pouze po výměně gumiček, ve většině případů ale je efektivnější vyměnit celé stěrače.
Stará autobaterie může v mrazech také způsobit nepříjemné překvapení. Chlad snižuje její výkon, takže pokud už na podzim startovala s obtížemi, v zimě může zcela selhat. Je proto dobré ji pravidelně kontrolovat a případně dobíjet.
V zimě nestačí jen nastartovat a vyrazit. Námraza a sníh mohou výrazně zhoršit viditelnost i bezpečnost jízdy, proto je třeba auto nejdříve důkladně očistit.
Zmrzlé okna není třeba hned škrábat, protože škrabka může sklo poškodit. Mnohem lepší volbou jsou tekuté rozmrazovače, které uvolní led bez zbytečného mechanického zásahu. Stačí je nastříkat, počkat a setřít stěrači nebo hadříkem. Kromě čelního skla je třeba očistit i boční a zadní okna, zpětná zrcátka a světlomety.
Při silných mrazech však mohou přimrznout i zámky. Pokud se to stane, horká voda není řešením, protože po chvíli může opět zamrznout. Lepší volbou je naopak sprej na rozmrazování , který obsahuje látky, které zabraňují zamrzání.
Nezapomeňte ani na sníh, zejména ten, který je na střeše auta. Během jízdy může odlétávat na auta za vámi nebo při brždění sklouznout na čelní sklo, čímž úplně zablokuje výhled. Proto je třeba auto očistit kompletně, nejen okna, ale i střechu, kapotu a kufr. Použijte k tomu měkkou metličku určenou na auta, tak totiž předejdete poškrábání laku.
I když se může zdát, že ranní čištění auta je zdržení, ve skutečnosti může ušetřit mnoho problémů. Dobrá viditelnost a bezpečná jízda jsou v zimě prvořadé, proto se vyplatí věnovat pár minut navíc tomu, aby bylo auto připravené na 100 % .
Zima překvapí i tím, že pokud se chystáte do horských nebo výše položených oblastí, prostředí bude horší, než tam, kde jste teď. Cesty mohou být více pokryté sněhem a ledem a tady se jako nejlepší prevence vyplatí správná zimní výbava.
Pokud se chystáte do hor, sněhové řetězy by měly být samozřejmostí. V některých oblastech je vyžadují dopravní značky a pokud je nemáte, riskujete pokutu.
Řetězy zlepšují přilnavost kol na zledovatělém či hluboce zasněženém povrchu a snižují riziko smyku. Fungují tak, že jejich kovová konstrukce zvyšuje tření mezi pneumatikou a povrchem vozovky, čím umožňují lepší kontrolu nad vozidlem. Důležité je ale nasadit je včas, ještě dříve, než se dostanete na místo s ledem či sněhem.
Na výběr máte více typů řetězů. Klasické ocelové jsou nejspolehlivější a poskytují nejlepší záběr, ale jejich montáž může být náročnější. Alternativou jsou textilní řetězy, tzv. ponožky na pneumatiky, případně tekuté. Jejich efekt je ale nižší.
Kromě řetězů se vyplatí mít v autě i lopatu na vyhrabení kol, zvláště pokud parkujete v neodklizeném terénu. Lehká skládací lopatka se vejde do kufru a dokáže pomoci, když se kola propadnou do sněhu nebo se dostanou do kluzkého ledového závěje. Tuto výbavu mějte v autě vždy, pokud se vydáte do hor nebo vyšších oblastí.
zakoupené na runder.cz 29.03.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025
zakoupené na runder.cz 27.03.2025
zakoupené na runder.cz 25.03.2025
zakoupené na runder.cz 28.03.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025