DPF filtr je důležitá součást výfukového systému vozidel. Zpočátku se používal pouze v naftových motorech, stále více se však instaluje i do benzinových.
Tento filtr má za úkol zachytit a zadržet pevné částice a saze produkované během provozu motoru. Používá se v osobních autech i v užitkových a nákladních vozidlech. Jeho přítomnost je důsledkem požadavků na emisní limity, které jsou stanoveny environmentálními předpisy v zemích EU i mimo ni.
Všechna vozidla vybavená tímto filtrem jsou schopna splňovat tyto legislativní normy, čímž se umožňuje jejich provoz v rámci striktních ekologických regulací. Fungování samotného DPF filtru pevných částic je založeno na principu fyzikální bariéry.
Ta zachycuje nejvíce škodlivé částice sazí z výfuku a zabraňuje jejich unikání do atmosféry. Filtr je vyroben z keramického materiálu nebo kovového pletiva a je navržen tak, aby vydržel vysoké teploty a agresivní chemické látky vznikající při spalování paliva. Po určité době se však může začít ucpávat nahromaděnými částicemi.
Tento faktor vyžaduje čištění DPF filtru . Tato regenerace se často děje automaticky při vyšších teplotách motoru, kdy dochází ke spálení těchto částic a jejich odstranění z filtru. Po určité době však už ani taková regenerace nemusí stačit.
DPF filtr může postihnout několik problémů a poruchy. Některé mohou negativně ovlivnit funkčnost vozidla a způsobit drahé opravy. Mezi nejčastější problémy patří ucpávání filtru, neúplná regenerace a poškození fyzické struktury filtru.
Ucpávání filtru pevného částic je běžný problém, který nastává, když částice sazí a pevných látek postupně zablokují filtrační materiál DPF filtru.
Tento problém je obzvláště výrazný u vozidel, která se většinou používají pro krátké trasy nebo v městském prostředí, kde motor nemá příležitost dosáhnout dostatečné teploty potřebné pro přirozenou regeneraci filtru. Toto ucpávání může vést ke snížení výkonnosti motoru, zvýšené spotřebě paliva a následně i ke zvýšeným emisím
Problémem může být i nepravidelné čištění, při kterém dochází k nedostatečnému spálení nahromaděných částic sazí. Pokud vozidlo pravidelně nedosáhne optimální teploty pro spálení těchto částic, může dojít k jejich částečnému nahromadění.
Kromě těchto problémů může dojít ik poškození fyzické struktury DPF filtru, ať už v důsledku externího nárazu nebo vlivem dlouhodobého vysokého tepla. Takové poškození může znemožnit správnou funkci filtru a vyžadovat jeho výměnu. Efektivní řešení těchto problémů zahrnuje pravidelné diagnostikování a čištění filtru.
Pro udržení dlouhodobé funkčnosti DPF filtru nejlepší prevence. Ta by měla spočívat v kombinaci jeho čištění, regenerace a dalších opatření.
Pravidelné čištění tohoto filtru je klíčové, protože nahromaděné částice a saze vedou k jeho ucpání a ke snižování výkonu motoru a zvyšování spotřeby paliva. Proces čištění zahrnuje vyhřátí filtru na vysokou teplotu, která spálí nahromaděné částice.
Prevence spočívá také ve vyhýbání se jízdě na krátké vzdálenosti při nízkých otáčkách, což neposkytuje dostatečnou teplotu pro automatickou regeneraci filtru. Jízda na delší vzdálenosti při vyšších rychlostech může pomoci udržovat filtr čistý a fungující tím, že umožní dosáhnout potřebné teploty pro spálení sazí.
Také byste měli používat kvalitní palivo a pravidelně kontrolovat stav motoru a výfukového systému, aby se zabránilo ucpání filtru. Prevence tedy zahrnuje i pravidelné servisní prohlídky a diagnostiku, což by měl provádět odborník.
Tyto prohlídky pomáhají identifikovat potenciální problémy dříve, než mohou způsobit vážné škody. Technici mohou ověřit, zda filtr správně funguje, zda plní svou funkci, ale zároveň i to, zda dochází k dostatečnému čištění a regeneraci přirozeným způsobem. Takto umíte předejít jeho nenávratnému poškození a výměně.
Výměna DPF filtru je nezbytná v případě, kdy již filtr nelze efektivně vyčistit nebo když je mechanicky poškozen. Tento stav nastává v důsledku dlouhodobého usazení částic, které již nelze odstranit přes standardní regeneraci.
V takových případech se vyžaduje jeho kompletní výměna, aby se zajistila správná funkčnost i splnění emisních norem. Cena výměny se může výrazně lišit v závislosti na značce a modelu vozidla, rozdíl je iv jednotlivých servisech. Pro populární modely známé značky Volkswagen začíná cena nového filtru is výměnou při 1.200 €.
U luxusnějších vozů, jako je BMW série 3, se cena může pohybovat již kolem 1,500 €. Naopak, v případě některých ekonomických modelů, jako je například Ford Focus, může cena výměny filtru pevných částic dosáhnout obvykle nejvýše 1.000 €.
Některé servisy mohou nabídnout také možnost repasování filtru, což může být cenově výhodnější. Tam je však otázná kvalita a zejména výdrž řešení.
V každém případě, pokud máte auto vybavené DPF filtrem, je dost pravděpodobné, že bude vybaveno i systémem pro AdBlue . Jejich funkce jsou navzájem propojeny a tak, jak je dobré se řídit preventivními opatřeními v případě DPF, je třeba tak činit iv případě AdBlue. Preventivní opatření jsou podobná, důležitá je i jeho údržba.
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024