Run flat pneumatiky jsou speciálně navržené pneumatiky, které umožňují pokračovat v jízdě i po defektu . Jedná se o technologii, která poskytuje řidičům větší bezpečnost, protože eliminuje potřebu okamžité výměny na nebezpečných místech.
Konstrukce run flat pneumatik je výrazně odlišná od tradičních pneumatik. Klíčovým prvkem je zesílená boční stěna, která je schopna podporovat váhu vozidla i po ztrátě tlaku. Tyto zesílené boční stěny jsou vyrobeny z vysoce odolných materiálů, které zajišťují stabilitu a kontrolu nad vozidlem i při sníženém tlaku vzduchu.
Pneumatiky mohou obsahovat i vnitřní výztuže, které dodatečně posilují strukturu pneumatiky a stejně tak zvyšují její schopnost udržet tvar a stabilitu.
Tyto pneumatiky často obsahují také tepelně odolné gumové směsi a zmiňované vnitřní výztuže, které zvyšují jejich odolnost. Obvykle jsou vybaveny i systémem pro monitorování tlaku, který informuje řidiče o poklesu tlaku a tedy o nouzovém dojezdu.
Run Flat pneumatiky představují významný pokrok v oblasti automobilové bezpečnosti. Jejich speciální konstrukce umožňují řidičům pokračovat v jízdě i po defektu či poškození, přičemž auta vybavená těmito pneumatikami nepotřebují mít rezervu. Jejich vyšší cena přitom zohledňuje právě pohodlí dojezdu bez nutnosti výměny na místě.
Run flat pneumatiky jsou navrženy tak, aby umožnily řidičům pokračovat v jízdě i po defektu nebo úplné ztrátě tlaku vzduchu. Tento inovativní typ pneumatik je vybaven zesílenými bočními stěnami, které dokáží podporovat váhu vozidla i bez vzduchu, což výrazně zvyšuje bezpečnost řidiče v případě nečekaných situací.
Když dostanete defekt a máte obuté run flat pneumatiky, nemusíte okamžitě zastavit na krajnici a měnit pneumatiku. Tyto pneumatiky jsou navrženy tak, aby umožňovaly jízdu do vzdálenosti 80 až 100 kilometrů a to při rychlosti do 80 km/h.
Dojezdová vzdálenost závisí na poškození, pneumatiky i způsobu jízdy, ale vždy poskytne dostatek času na bezpečný dojezd do pneuservisu nebo domů.
Během jízdy na run flat pneumatikách s defektem je důležité udržovat kontrolovanou rychlost a vyhýbat se náhlým manévrům, které by mohly zhoršit stav pneumatiky. Zesílené boční stěny zajišťují stabilitu a kontrolu nad vozidlem, avšak opatrná jízda je nezbytná k tomu, aby se předešlo dalšímu poškození pneumatiky nebo i disku.
Když dorazíte do pneuservisu nebo domů, je třeba nechat run flat pneumatiku zkontrolovat odborníkovi. Ten posoudí její stav a rozhodne, zda je třeba pneumatiku opravit nebo vyměnit za novou. Vše závisí na typu defektu či jejím poškození.
Pokud jde o standardní pneumatiky, které se nacházejí na většině osobních automobilů, jejich konstrukce sestává z více vrstev pryže, textilu a ocelových drátů. To vše spolu tvoří pevný a pružný celek, ale pouze tehdy, je-li pneumatika ve 100% stavu. Tehdy umí zajistit optimální trakci, komfort a bezpečnost při jízdě.
Problémem je, pokud dojde k jejímu poškození, proražení nebo zničení. Když dostanete defekt s klasickou pneumatikou, prvním krokem je bezpečně zastavit na krajnici. Zapněte výstražná světla, použijte výstražný trojúhelník a oblékněte reflexní vestu.
Potom zkontrolujte stav pneumatiky a rozhodněte, zda je možné ji opravit nebo vyměnit. Pokud je defekt malý a máte k dispozici příruční sadu pro opravu defektu , můžete se pokusit pneumatiku opravit na místě. Sady obvykle obsahují lepidlo a záplaty, které mohou dočasně utěsnit malý defekt a umožní pokračovat v jízdě na krátkou vzdálenost.
V případě většího poškození můžete zkusit použít speciální záplatu ve spreji , která se aplikuje přes standardní ventil. Pokud je poškození ještě vážnější, na poškozené pneumatice už nikam nechoďte a vyměňte ji za rezervní pneumatiku.
Většina aut je vybavena rezervní pneumatikou, zvedákem a klíčem na kola v zavazadlovém prostoru. Tato pneumatika však má omezenou rychlost a dojezd.
Udržování optimálního tlaku v pneumatikách je jedním z nejdůležitějších aspektů prevence defektů a zda proražení pneumatiky o obrubník. Pravidelné kontrolování tlaku v pneumatikách by proto mělo být součástí běžné údržby.
Správně nafoukané pneumatiky zajišťují lepší trakci, efektivnější spotřebu paliva a rovnoměrné opotřebování. Naopak přehuštěné pneumatiky vedou ke zvýšenému riziku defektů, zhoršené ovladatelnosti vozidla a opotřebení. Druhou věcí, kterou můžete v rámci prevence udělat, je mít u sebe potřebné nářadí.
Jedním z praktických řešení pro první pomoc při defektu je například tato Osram sada ORSK4 Tyreseal Kit. Ta obsahuje kompresor, který umožňuje rychlé nafoukání pneumatiky, ale také opravárenský gel, který dočasně utěsní defekt do 6 mm.
Kompresor je kompaktní a snadno použitelný, což znamená, že jej můžete jednoduše převážet v kufru auta a použít kdykoli potřebujete. Použití sady je otázkou pár minut. Nejprve aplikujete opravárenský gel do pneumatiky přes ventil a poté pomocí kompresoru nafoukáte pneumatiku, což vám umožní pokračovat v jízdě.
Být připraven znamená ušetřit si v případě defektu či poškození pneumatiky čas, energii i nervy. Totéž platí i pro používání run flat pneumatik.
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024