Jednoznačně nejužitečnější součástí výbavy, kterou si však musíte většinou dát nainstalovat dodatečně a na vlastní náklady, je nezávislé vytápění auta.
Jedná se o externí systém, který umožňuje vyhřívat interiér auta a jeho motor, aniž by bylo nutné vozidlo nastartovat. Většinou je topení napájeno z palivové nádrže nebo přes elektrickou energii, přičemž tento systém zahřívá chladný vzduch nebo kapalinu a tato média následně cirkuluje přes rozvody do celého interiéru auta a do jeho motoru.
Výhodou je, že topení je řízeno pomocí dálkového ovládání nebo časovače, což vám dává maximální komfort nastavení teploty tak, abyste přijeli k již vyhřátému autu. Pokročilejší systémy umožňují toto nastavení i přes chytrý telefon.
Po nastavení se systém samostatně stará o vyhřívání interiéru a motoru ve stanoveném čase, čímž se zajistí příjemná teplota v kabině a okamžitá připravenost vozidla vyrazit na silnici. Hodí se to nejen tehdy, pokud parkujete venku na ulici, ale stejně tak i v případě, že jste někde na dovolené na horách a chcete vyrazit na cestu domů.
Kromě zvýšeného pohodlí v zimě je výhodou nezávislého topení i předehřátí motoru. Tím se sníží jeho opotřebení, zlepší jeho výkon a prodlouží jeho životnost. Stejně tak umíte ušetřit palivo, jelikož na cestu už vyrazíte se zahřátým motorem.
Pokud vaše auto nedisponuje nezávislým topením, v zimě může ke zvýšení pohodlí přispět i vyhřívání některých částí interiéru a předního či zadního skla.
Asi nejznámějším a ve výbavě aut nejpoužívanějším systémem je vyhřívání sedaček. To se může týkat předních i zadních sedaček. Tyto sedačky jsou vybaveny topnými prvky umístěnými uvnitř, které generují teplo vlivem elektřiny.
Následně se toto teplo přenáší do tkaniny nebo kůže, což způsobuje, že sedák se postupně zahřeje a poskytuje pohodlné a teplé prostředí. Pokročilejší systémy obsahují i regulaci a zvolení určitého stupně ohřevu a stejně tak i automatické vypnutí. Vyhřívání sedaček je také rychlou alternativou vytopení interiéru.
Podobně funguje i vyhřívání volantu, které se obvykle zapíná samostatně. Uvnitř prstence se nacházejí speciální vlákna s teplotní vodivostí, díky čemuž dojde k rychlému zahřátí povrchu volantu a zvýšení komfortu jeho držení.
Užitečnou funkcí je i ohřívání oken, v případě zadního okna je to již součástí běžné výbavy každého auta. Některé jsou vybaveny i ohřevem předního skla, díky čemuž se vyhnete jeho odmrazování se škrabkou na led či tekutým rozmrazovačem . Plusem je také ohřev zpětných zrcátek a to jak pro komfort, tak i bezpečnost.
Vidět a být viděn platí obzvláště v zimě a proto by vaše auto mělo mít funkční a zejména kvalitní osvětlení . Zvýšíte tak nejen svou bezpečnost, ale také pohodlí při řízení, zejména v případech hustšího sněžení, ranní mlhy či silného deště.
Základem výbavy by proto měla být mlhová světla. Jedná se o speciální světla, která slouží k lepšímu osvětlení cesty a okolí v mlze, při sněžení, při hustém dešti nebo v noci, kdy je viditelnost přirozeně omezená. Světla jsou navržena tak, aby rozptylovala světlo blíže povrchu silnice, což vám pomůže lépe vidět na vozovku.
Světla do mlhy mají proto nižší montážní polohu na vozidle, širší a níže umístěné světelné paprsky a v modernějším případě adaptivní regulaci intenzity.
Jejich použití je ideální v případě snížení viditelnosti na méně než 50 metrů a to obzvláště během sněžení či deště. Zatímco ty zadní jsou důležité tehdy, aby vás viděli auta za vámi, ty přední přidávají komfort jízdy a lepší viditelnost pro vás.
Pokročilou technologií osvětlení, která využívá laserové diody k vytvoření světelného paprsku s velkým svítivým výkonem, jsou laserové světlomety. Pokud máte možnost vybrat si pro cestu auto s touto technologií, bude to v zimě velké plus. Mají totiž větší dosah a mnohem vyšší svítivost než halogenové nebo xenonové světlomety.
Mít zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy je sice základ pro pohodlnou a bezpečnou jízdu v zimě, ale nemusí to stačit. Proto existují asistenční systémy!
Některé jsou ideální pro zimní podmínky a mezi ně patří systémy pro zlepšení trakce a proti proklouznutí kol. Jedná se o technologie založené na elektronické stabilizaci kol na mokré, namrzlé a zasněžené vozovce, podle způsobu fungování může jít o ABS, ESP, ASR, ESC nebo TCS systémy. Každý z nich má své výhody.
V zimě je užitečný i adaptivní tempomat, který udržuje stanovenou rychlost a bezpečnou vzdálenost od vozidla před vámi. Právě tehdy, je-li viditelnost snížena či omezena, dokáže tento asistent udržovat bezpečnou vzdálenost před vámi.
Praktickým doplňkem adaptivního tempomatu je systém automatického brzdění v momentě, pokud se před vámi vyskytne překážka. Díky tomuto asistentu máte jistotu, že vždy zabrzdíte včas. Ideální je, pokud jsou oba tyto systémy doplněny speciálním asistentem na rozpoznávání lidí a zvířat na vozovce a to iv mlze nebo v noci.
Užitečným je také asistent pro udržování v jízdním pruhu, který pomáhá udržovat auto stabilně na vozovce. Skvělým pomocníkem nejen pro začínající řidiče je také asistent rozjezdu do kopce, což se hodí zvláště v zimě a na mokré vozovce.
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024