Motorové oleje rozdělujeme hlavně na základě dvou vlastností a to je viskozita a výkonnostní kategorie.
Viskozita oleje patří mezi nejdůležitější parametry motorového oleje. Vyjadřuje míru vnitřního tření, kterým motorový olej působí proti silám snažícím se posunout jeho nejmenší částice. Jinými slovy, na viskozitě závisí tekutost motorového oleje.
Viskozita se označuje dvěma třídami které jsou rozděleny na:
Zimní třída(první číslo) – od 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W, 25 W označuje zimní viskozitu. Čím je číslo nižší, tím nižší teplota pod nulou může být, aniž by olej zhoustl.
Letní třída (druhé číslo za pomlčkou) může být 20, 30, 40, 50, 60. Čím vyšší je číslo, tím vyšší může být teplota okolí při provozu motoru přičemž olej je dostatečně hustý na to, aby zajistil správné mazání motoru.
Výkonnostní kategorie se označuje americkou normou API nebo evropskou normou ACEA .
API označení rozděluje oleje pro zážehové motory označené písmenem „S“ (Service) a vznětové motory označené písmenem „C“ (Commercial). Další písmeno vyjadřuje výkonový stupeň motoru. Čím je toto písmeno v abecedě dále, tím kvalitnější je olej.
ACEA se označuje písmeny i čísly a má následující kategorie olejů:
A – motorové oleje pro benzinové motory osobních vozidel
B – motorové oleje pro lehké naftové motory vozidel
C – motorové oleje pro osobní vozidla s novými typy dieselových katalyzačních filtrů (kompatibilní s katalyzátory)
E – motorové oleje pro velkoobjemové vznětové motory nákladních automobilů
Výkonový stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru číslem (od 1 výše)
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024