Jak jste možná také tipovali, oxidaci motorového oleje způsobuje kyslík. Kyslík tvoří asi 20 procent naší atmosféry. Je to třetí nejčastěji se vyskytující prvek ve vesmíru. Bez něj bychom prakticky nemohli existovat. A i přesto nám umí způsobit určité problémy.
Oxidace nastává v tom momentě, kdy přídavek kyslíku změní chemickou látku. Vezměte si například jablko. Každý ví, že kyslík rychle způsobí to, že nakousnuté jablko zhnědne.
Nebo takový kov. Kyslík může způsobit tvorbu rzi na některých kovech již během několika dní. Všimli jste si někdy, že vaše brzdy vydávaly nepříjemný zvuk poté, co jste nechali několik dní auto ve vlhkém prostředí? Tím zvukem jsou vaše brzdové destičky, které drtí rez.
Motorový olej není odolný vůči oxidaci. Když olej reaguje s kyslíkem, dojde k trvalé chemické změně, která způsobí, že molekuly oleje ztratí jeden nebo více elektronů. To může mít za následek několik problémů, včetně ...
Navýšení teploty o každých 10°C zdvojnásobuje rychlost oxidace. To nevěstí nic dobrého pro motoristy, kteří jezdí na moderních vozidlech s turbodmychadlem. Ty vytvářejí zvýšené teplo ve srovnání se staršími vozidly.
Teplo není jediným urychlovačem oxidace – oxidaci mohou urychlit i určité kovy, kyseliny a voda. Rovněž i velké objemy strženého vzduchu, známého jako pěnění.
Destruktivní oxidaci oleje lze označit jako cyklický proces zahrnující iniciaci, šíření, rozvětvení a ukončení. Pokud není cyklus přerušen nebo ukončen, bude oxidace probíhat dál, dokud nebude olej naprosto nepoužitelný.
Bohužel ne. Příroda je neúprosná a veškerý motorový olej nakonec do jisté míry oxiduje. Ale můžeme dramaticky zpomalit oxidaci použitím správných motorových olejů a kvalitních přísad inhibitorů oxidace. Mezi ty nejlepší možnosti patří aditiva do motorového oleje, konkrétně antioxidanty.
Antioxidant je látka, jejíž molekuly omezují aktivitu kyslíkatých molekul – snižují pravděpodobnost jejich vzniku nebo je odvádějí do méně reaktivního nebo neaktivního stavu. Tímto omezují proces oxidace v motorovém oleji.
Existují dva typy antioxidantů: primární a sekundární antioxidanty. Primární antioxidanty jsou obvykle složeny z aromatických aminů a blokovaných fenolů. Sekundární antioxidanty jsou obvykle složeny z fosfitů a určitých sloučenin obsahujících síru, jako jsou thioethery a thioestery. Každý typ antioxidantu plní jinou funkci, aby inhiboval oxidaci.
Oxidační proces začíná iniciační fází, kdy se tvoří volné radikály. Primární antioxidanty jsou „lapače radikálů“, které rychle reagují s volnými radikály během fáze propagace, a tak zpomalují proces degradace tvořením nových radikálů, které jsou stabilnější.
Sekundární antioxidanty reagují s peroxidy, které jsou často přítomny při reakci motorového oleje s kyslíkem. Tyto antioxidanty jsou zodpovědné za přerušení cyklu a za zabránění rozvětvení a dalšího množení. Výrobci olejů nejčastěji používají kombinaci primárních a sekundárních antioxidantů k maximalizaci ochrany oleje před oxidační degradací.
Ty nejlepší aditiva na potlačení oxidace motorového oleje naleznete také na našem e-shopu filtreaoleje.sk
zakoupené na runder.cz 04.12.2024
zakoupené na runder.cz 01.12.2024
zakoupené na runder.cz 02.12.2024
zakoupené na runder.cz 08.12.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 07.12.2024