expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Co způsobuje pěnění olejů a jiných kapalin?




Motory jsou jako lidské tělo a pokud s nimi něco není v pořádku, dají o sobě vědět. Jedním z příznaků je i pěnění oleje a jiných kapalin. Pokud se setkáte s tímto problémem, je třeba zjistit povahu pěny a místo, ve kterém se vyskytne.

Pěnění je častým problémem olejem mazaných komponentů, které se mohou časem poškodit. Oprava takto poškozených částí je náročná a také finančně nákladná. Z tohoto důvodu je nezbytné provést přesné testování, aby se zjistila hlavní příčina pěnění.

Příznaky

Pěna je souhrn malých vzduchových bublinek, které se hromadí na povrchu kapaliny nebo v její blízkosti. V závažných případech může pěna unikat ze stroje přes dýchací přístroje, průzory a měrky. Pěna je účinný tepelný izolátor , takže teplota oleje může být obtížně kontrolovatelná. Přítomnost vzduchových bublin v kapalině může vést k nadměrné oxidaci, kavitaci, snížení mazacích vlastností oleje a poruše hydraulického systému.

Příčiny
  • Příčin pěnění je mnoho. Mezi nejčastěji patří:
  • Znečištění vodou
  • Kontaminace tuhých látek
  • Ochuzené odpěňovadlo (pravděpodobně v důsledku použití nadměrně jemné filtrace a elektrostatických separačních technologií)
  • Mechanické problémy (způsobující nadměrné provzdušnění kapaliny)
  • Kontaminace kapaliny nesprávným mazivem
  • Znečištění kapaliny tukem
  • Příliš mnoho odpěňovací přísady, buď nesprávným složením, nebo nesprávnou aplikací

Následky pěnění oleje

Při vytváření pěny je narušena rovnoměrnost oleje, kvůli čemuž se mění jeho vlastnosti jako jsou například tepelná vodivost nebo viskozita. Viskozita ovlivňuje průchod oleje přes kanály. Při zahuštění mohou být zablokovány, dojde-li k silnému zředění, nemusí být v olejovém systému dostatečný tlak. Tepelná vodivost se zhoršuje kvůli tomu, že se v oleji objevují vzduchové bubliny. V důsledku toho se zvyšuje nebezpečí přehřátí, zaseknutí a deformace jednotlivých částí.

Zhoršují se také i mazací vlastnosti, což může vést k poškození jednotlivých částic motoru a v nejhorším případě i k jeho zadření.

Měření pěnění

Stanovení únosného pěnění olejů se provádí podle normy ST SEV 3970-83. Metoda je založena na měření objemu pěny, která se vytvoří po průchodu vzduchu olejem za 5 minut + - 3 s (pěnivost). Následně se měří objem pěny po 10 minutách stání nebo času do úplného zmizení pěny (stálost pěny).

Přísady proti pěnění

K tomu, aby se zabránilo pěnění mazacích olejů a kapalin, se do agregátů přidávají přísady proti pěnění. Přísady buď zcela zabrání pěnění nebo jej potlačí na přijatelnou míru. Mezi nejúčinnější a nejpoužívanější přísady proti pěnění považujeme silikonové oleje s různou viskozitou a molekulovou hmotností:

  • Polysiloxany
  • Polymethylsiloxan,
  • Polyvinylsiloxany,
  • Polyetersiloxany,
  • Polyetoxyfenoly

Tyto přísady proti pěnění optimálně působí již ve velmi nízké koncentraci. V relaci několika ppm (od 4 až po 20 ppm) podle použitého mazacího oleje nebo technologické kapaliny. Přísady proti pěnění oleje naleznete také na našem e-shopu filtreaoleje.sk

S přísadami proti pěnění to však není třeba přehánět a tak byste si měli předem zjistit v jakém množství a v jaké koncentraci se tyto přísady používají. Silikonové přísady proti pěnění jsou ty nejkvalitnější a dosud nebyly objeveny žádné jiné, které by převyšovaly vlastnosti těch silikonových.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku