Když se řekne jméno Colin McRae, mnohým se okamžitě vybaví zvuk motoru, létající kameny, driftování v zatáčkách a pořádná dávka adrenalinu. Tento skotský jezdec se stal legendou světa rally a to nejen díky svému nespoutanému stylu jízdy, ale i charismatu a odhodlání. Odhalte s námi jeho profesionální životopis.
(Zdroj: depositphotos.com)
Colin se narodil 5. srpna 1968 ve skotském městě Lanark do rodiny, která měla motorsport v krvi. Otec Jimmy McRae byl 5násobným britským šampionem v rally a patřil k nejrespektovanějším jezdcům. Už od útlého věku tak měl Colin vzor.
Vyrůstal jako nejstarší ze tří bratrů a vášeň pro rychlost se postupně rozšířila i na jeho mladšího bratra Alistera, který se stal úspěšným rally jezdcem.
Colin však začínal nejprve v motokrosu, kde jako třináctiletý získal titul školního šampiona. Ale stále ho to táhlo k autům, a tak vstoupil do Coltness Car Clubu a už o rok později se postavil na svou první soutěž. Vypůjčený Hillman Avenger GT mu posloužil na místní rally v závodech Kames Stages, kde zaujal a skončil na 13. místě.
Netrvalo to tedy dlouho a začal jezdit častěji. V roce 1986 startoval ve Skotském šampionátu v rally na Talbotech Sunbeam a spolujezdce mu dělal Ian Grindrod, bývalý navigátor jeho otce. Symbolické spojení se tak završilo a Colin se ukázal naplno.
Právě na těchto závodech se ukázalo, že nejde jen o syna slavného otce, ale o výjimečný talent. Jeho jméno začalo rezonovat napříč britskou motoristickou scénou a brzy se Colin McRae stal synonymem pro rychlost, dravost a závodní nadšení. Už tehdy bylo jasné, že rally našla další budoucí hvězdu a 90. léta to potvrdila.
Colin naplno vstoupil do světa Mistrovství světa v rally v roce 1993, kdy se stal součástí továrního týmu 555 Subaru World Rally. Už během první sezóny si připsal historické vítězství na Rally Nový Zéland, první nejen pro něj, ale i pro tým Subaru. Jezdil na modelu Subaru Legacy, ale krátce nato přišla už nová Impreza 555.
V roce 1995 nastal zlom. McRae se dostal do souboje o titul s vlastním týmovým kolegou Carlosem Sainzem. Rozhodlo se a až v závěrečné sezóně, Rallye Velké Británie, kde McRae zvítězil a stal se prvním britským mistrem světa v rally.
V 27 letech byl nejmladším šampionem v historii WRC a tento rekord odolával a až do roku 2022. Subaru si s jeho pomocí zajistilo titul konstruktérů.
Následující dvě sezóny McRae pokračoval ve výborných výkonech, opět bojoval o titul a tým Subaru získal další dva konstruktérské tituly. I když ho v obou případech v individuálním pořadí překonal Fin Tommi Mäkinen, McRae si připsal několik vítězství na soutěžích jako Safari Rally, Acropolis Rally či Tour de Corse.
Rok 1998 byl jeho posledním v modrém týmu Subaru. I v této sezóně zaznamenal 3 výhry a obsadil 3. místo v šampionátu jezdců. Na jejím konci si dokonce připsal i vítězství na prestižním Závodě šampionů na Kanárských ostrovech.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po úspěšných sezónách v Subaru přestoupil Colin v roce 1999 do týmu Ford, který představil nový vůz Ford Focus WRC. McRae se stal jeho hlavní tváří a podpisem smlouvy za 6 milionů liber se stal nejlépe placeným jezdcem rally.
V debutové sezóně zvítězil na Safari Rally i v Portugalsku, ale auto mělo technické problémy, a tak i přes dobrý výkon skončil a až na 6. místě.
V roce 2000 vyhrál ve Španělsku a Řecku, ale sérii úspěchů brzdily opět technické poruchy, a tak to stačilo pouze na 4. místo v celém šampionátu. O rok později po vítězstvích v Argentině, na Kypru a v Řecku vedl šampionát před posledním závodem, ale v rozhodující Rallye Velké Británie havaroval a titul mu unikl.
Skončil tak druhý a pouze dva body za Richardem Burnsem. O rok později se chystal opět bojovat o titul, a přestože získal další vítězství na Safari Rally, celá sezóna byla nevyrovnaná a na konci roku Ford oznámil, že smlouvu s McRaeem neprodlouží.
A až 4. místo bylo totiž jak pro tým, tak pro samotného Colina, zklamáním. Přesto zůstalo jeho působení u Fordu významnou kapitolou jeho kariéry a ačkoliv nezískal titul, dokázal vyhrávat na různých površích a vždy byl považován za jednoho z nejvážnějších kandidátů na prvenství. To podtrhlo jeho status legendy.
Po skončení působení u Fordu v roce 2002 se Colin přesunul do týmu Citroën, kde v roce 2003 jezdil po boku dalších dvou špičkových závodníků, a to Carlose Sainze a Sébastiena Loeba. Ačkoliv dosáhl pár dobrých výsledků, vítězství už nepřidal, a tým si tak pro další sezónu ponechal pouze Loeba a Sainze. V sezóně 2004 tak WRC nejezdil.
Naopak, vyzkoušel si Le Mans, kde skončil na 3. místě v třídě GTS a startoval dvakrát na Rally Dakar, kde vyhrál několik etap. V letech 2005 a 2006 absolvoval ještě několik startů ve WRC za Škodu a tím zakončil kariéru v této kategorii.
Pokud jde o soukromý život, Colin byl známý jako přímý a soutěživý člověk, který miloval rychlost. Žil s manželkou Alison a jejich dětmi, dcerou Hollie a synem Johnnym, ve Skotsku. Bohužel, v roce 2007 přišla tragédie. 15. září 2007 jeho soukromý vrtulník havaroval nedaleko domova, na palubě byl i jeho syn a dva přátelé.
Při tomto neštěstí Colin i celá posádka zahynuli a vyšetřování později ukázalo, že neměl platnou licenci a létal nízko. Jeho smrt byla pro svět šokující.
Přátelé, rivalové i fanoušci z celého světa si uctili jeho památku na pohřbu v Lanarku i během speciálních vzpomínkových akcí. Jeho odkaz však přetrvává dodnes, a to nejen v rekordech a vítězstvích, ale i v tom, jak velmi miloval rally.
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 23.05.2025
zakoupené na runder.cz 26.05.2025
zakoupené na runder.cz 04.06.2025
zakoupené na runder.cz 02.06.2025
zakoupené na runder.cz 22.05.2025