Bílá barva na semaforech
Stále častěji se setkáváme s pojmem autonomní vozidlo, což je prostě auto, které dokáže řídit samo. S testováním tohoto konceptu je známá zejména značka Tesla, ale pracují na ní i jiné společnosti. Je možné, že v budoucnosti naše silnice výrazněji zaplní právě tento typ vozů. Vědci ze Státní univerzity v Severní Karolíně proto přišli s návrhem v budoucnosti doplnit na běžných semaforech čtvrtou, bílou barvu. Nemusíte se však obávat, standardní barvy na semaforech zůstanou i nadále.
Koncept bílého světla by byl určen pro autonomní vozidla, která v budoucnu mohou bezdrátově komunikovat s jinými auty a dopravní infrastrukturou (tedy i se semaformy). Vědci zároveň různými simulacemi zjistili, že bílé světlo dokáže zkrátit dobu jízdy přes křižovatky (o 40 až 99%) a snížit spotřebu paliva a energie.
„Tento koncept, které nazýváme „bílá fáze“, využívá výpočetní kapacitu samotných autonomních vozidel (AV),“ říká Ali Hajbabaie, docent pro civilní, stavební a environmentální inženýrství. „Koncept bílé fáze zahrnuje i nový dopravní signál, aby řidiči věděli, co mají dělat. Červená světla budou stále znamenat zastav, zelená stále jeď a bílá světla budou informovat řidiče, aby jednoduše následovali auto před nimi.“
Jak by bílá fáze měla v budoucnosti fungovat?
Vědci představili koncept bílé fáze na semaforech již v roce 2020. Původně měl celou komunikaci řídit centrální počítač, který by byl napojen na semafor. Projekt měl své nedostatky a proto se na něm dále nepracovalo. Nový koncept je optimalizován a počítá, že potřebný výpočetní výkon zajistí samotná autonomní auta.
Pokud do křižovatky vstoupí několik autonomních vozů, aktivuje se bílé světlo. Autonomní vozidla díky komunikaci se semaforem koordinují svůj pohyb, aby usnadnili provoz přes křižovatku. Klasickým vozidlům s řidičem za volantem stačí jen jednoduše následovat vozidlo před nimi. Pokud vozidlo před nimi zastaví, zastaví i oni. V případě, že bude v křižovatce více klasických vozů, semafor se přepne do standardně známého módu s červenou, zelenou a oranžovou barvou. Bílá fáze se spustí, když podíl autonomních vozů v křižovatce přesáhne 30%.
„Přenechání části řízení dopravního toku autonomním autům je relativně nová myšlenka, zvaná paradigma mobilní kontroly,“ říká Hajbabaie. „Může být použit ke koordinaci provozu v jakémkoli scénáři zahrnujícím samořídící vozidla. Myslíme si však, že je důležité začlenit koncept bílého světla do křižovatek, protože jasně informuje řidiče o tom, co se děje, a jak mají reagovat, když se blíží ke křižovatce.“
Kdy se bílá fáze na semaforech objeví?
Vědci také uznali, že na novou technologii zatím nejsou připravena ani samotná autonomní auta, ani infrastruktura. Na pilotní projekt pro zavedení do praxe vidí prostor například v oblasti menších autonomních užitkových vozidel (v přístavech, skladech apod.). Pro tato vozidla je také důležitá plynulost dopravy.
Zároveň je třeba zmínit, že vědci při svých simulacích zatím vynechali chodce a cyklisty, kteří tvoří významnou součást silničního provozu. Jde však o zajímavý koncept, který by v budoucnosti mohl najít uplatnění i na našich cestách.
Co si o přidání čtvrté barvy do semaforů myslíte vy? Zanechte nám vaše postřehy a dojmy v komentářích na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024