expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


David Coulthard: životopis, kariéra v F1 a zajímavosti


16.09.2024
 | 
6 min. čtení.

Jednou z novějších legend sérii Formule 1, na kterou se podíváme v následujícím článku, je David Coulthard. Tento Skot, známý svou rychlostí, má za sebou kariéru plnou výher, ale také překvapivých obratů a nezdarů. Podívejte se blíže na jeho životopis, od prvních kroků v závodním světě, přes úspěchy v F1 až po život po kariéře.

Narození, dětství, Formule Ford a Formule 3000

David Coulthard se narodil 27. března 1971 v malém skotském městečku Twynholmu. Jeho otec byl vášnivým motorsportovním nadšencem a členem místního automobilového klubu, což dalo Davidovi poskytlo brzké seznámení se se závoděním.

Již ve věku 8 let začal Coulthard soutěžně jezdit na motokárách, kde se mu podařilo velmi rychle ukázat svoji přirozenou rychlost a výjimečné technické dovednosti. Jeho zánět pro soutěžení ho dovedli ke třem titulům skotského šampiona v letech 1982 až 1988. To však nebylo všechno, nakolik se představil iv kategorii Formula Ford.

V roce 1989, ještě jako teenager, se Coulthard přihlásil do Skotského šampionátu Formule Ford. V juniorské kategorii si dokázal vyjet v tomto roce titul.

Tento úspěch mu následně otevřel dveře k novým příležitostem a zviditelnil jej v očích větších závodních týmů. To mu umožnilo přestoupit výše, konkrétně do kategorie Formule 3000, kde debutoval poprvé již v sezóně 1991.

Coulthard se zúčastnil Evropského šampionátu Formule 3000, kde měl možnost soutěžit proti některým z nejlepších mladých talentů té doby. I když nezískal titul šampiona v této sérii, jeho konzistentní a konkurenceschopné výkony upoutali pozornost týmů F1. Zatímco v roce 1991 skončil celkově devátý, o rok později už získal 3. místo.

Začátky ve Formuli 1 v týmu Williams v letech 94-95

Coulthardova cesta v F1 začala v roce 1994, kdy se stal součástí týmu Williams. Zpočátku byl pouze testovacím jezdcem, ale když přišlo v průběhu sezóny k tragické nehodě a smrti další legendy, Ayrtona Sennu na Velké ceně San Marina, potřeboval tým náhradu za svého hlavního jezdce. Volba tak padla na Coulthard.

V roce 1994 se tak celkově zúčastnil osmi závodů v sezóně. Přestože to byl jeho debutový rok, ukázal slušný výkon a získal celkem 14 bodů, což mu v konečném pořadí mistrovství světa zajistilo 8. místo. Sáhl si i na pódium.

Rok 1995 byl pro Coultharda již rokem, kdy se stal plně součástí Williamsu. Zatímco předchozí sezónu se střídal s Mansellem , letos už odjel naplno.

Coulthard této příležitosti využil získal celkem 49 bodů, což mu vyneslo celkem 3. místo v pořadí závodníků mistrovství světa. Jeho výsledky již zahrnovaly několik pódiových umístění a dokonce získal i svou pole position v kariéře.

Tyto dva roky byly klíčové pro Coulthardovu kariéru, protože ukázaly, že v monopostu F1 je oprávněně. Už nešlo jen o to, aby se dostal do Formule 1, ale také o to, aby dokázal konkurovat na nejvyšší úrovni. Tak se také stalo a David v kolotoči F1 zůstal.

Nejúspěšnější působení v McLarenu a 2. místo 2001

V další sezóně, v roce 1996, přišel Coulthardův přestup do týmu McLaren. V McLarenu strávil značnou část své kariéry, až do roku 2004, přičemž dosáhl několika významných úspěchů. Jeho působení v McLarenu je často považováno za vrchol jeho kariéry, ačkoli první sezóna nevypadala příliš dobře, když si vyjel pouhých 18 bodů.

Ty následující však už byly mnohem úspěšnější. V roce 1997 skončil díky diskvalifikaci Michaela Schumachera na 3. místě, během sezóny si připsal 2 vítězství. O rok později, v sezóně 1998, 3. místo zopakoval a celkem získal 56 bodů.

Rok 1999 byl již naopak slabší, jelikož boj o titul sváděli nejen Mika Häkkinen a Michael Schumacher , ale také Eddie Irvine. Coulthard tak skončil až čtvrtý.

O rok později ale ukázal svou sílu naplno. Nejen, že už dokázal konkurovat Häkkinenovi, ale získal i 3 vítězství v sezóně. Přestože to znovu stačilo pouze na 3. místo v celkovém pořadí, vyjel si Coulthard v sezóně 73 bodů, což je jeho maximum.

Jeho nejúspěšnějším rokem však byl rok 2001, kdy skončil na 2. místě v mistrovství světa jezdců. V roce 2001 David vyhrál několik závodů a konzistentně sbíral body, což mu umožnilo udržet se v boji o titul až do konce sezóny. Následující ročníky však už byly slabší a jeho výkonnost klesala, což vedlo k odchodu do Red Bullu.

Závěr kariéry v Red Bull 2005 - 2008, statistiky a život po F1

Za tento tým odjel David ještě 4 plné sezóny, ale počet získaných bodů postupně klesal. Zatímco v roce 2005 nasbíral 24 bodů, v poslední sezóně 2008 to bylo už jen 8. Během ní zároveň ohlásil konec své aktivní závodní kariéry.

Coulthardovy zkušenosti a závodní znalosti byly pro Red Bull neocenitelné. Přestože se mu už v tomto stadiu kariéry nedařilo dosahovat pódiové umístění s takovou pravidelností, jako v minulosti, jeho přínos týmu byl cenný zejména v mentoringu mladších jezdců a v pomoci při technologickém vývoji vozidel. To se projevilo i po jeho kariéře.

Když skončil s ježděním, zůstal v týmu Red Bull jako konzultant, čímž se výrazně přičinil o více úspěchů. Navíc, stal se uznávaným televizním komentátorem.

V této nové roli využíval své bohaté zkušenosti a znalosti, čímž se stal oblíbenou tváří v televizním vysílání Grand Prix. Coulthardův přechod od jezdce až do médií umožnil fanouškům vychutnávat si pohled na závod z pohledu zkušeného jízda.

Celkově má ​​David Coulthard za svoji kariéru úctyhodnou bilanci. Z 247 závodů, kde startoval, vyhrál 13 krát. Až 62 krát byl na stupni vítězů a celkem získal 535 bodů. 12 krát si vyjel pole position a 18 krát měl nejrychlejší kolo. Za 14 let ježdění ve Formuli 1 si titul sice nevyjel, má ale alespoň jeden titul vicemistra světa.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 17.09.2024

100%
+ rychlost dodávky
review-person-icon
Ověřená zákaznice

zakoupeno na runder.cz 27.08.2024

80%
  • + ceny
  • + třídění podle typu auta
  • - dětinský způsob komunikace bez obsahu
  • - dát papírový kabinový filtr bez zabezpečení do společné krabice s 5l kanystrem s olejem a vodou do ostřikovačů je fakt nesmysl, filtr dorazil pomačkaný, ale šel po vyrovnání použít.
review-person-icon
Ověřený zákazník

zakoupeno na runder.cz 28.08.2024

100%
  • + Rychlé doručení
  • + Zboží dorazilo v pořádku
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku