Formula 1 je plná týmů s různou tradicí a příběhy. Kromě těch nejznámějších, které se staly během svého působení přímo legendou, je však mnoho i takových, které zazářily ani ne tak tituly, jako celou svou historií. Jedním z takových je i Sauber, kterému se neprávem nedostává tolik pozornosti. Pojďte poznat jeho historii!
Za týmem Sauber stojí Peter Sauber, který při jeho založení nebyl ve světě motoristického sportu žádným nováčkem. Ještě před vstupem do světa Formule 1 se věnoval vytrvalostním závodům ve skupině C a tak se v motoršportu opravdu dobře vyznal.
V roce 1992 se Sauber rozhodl splnit si větší sen a založit si vlastní tým pro Formuli 1 pod názvem Team Sauber Formula 1. Ten debutoval v sezóně 1993 na okruhu v Jihoafrické republice a to s dvojicí pilotů Karl Wendlinger a J.J. Lehto. Svůj domov našel v malém městečku Hinwile, které je nedaleko Zürichu ve Švýcarsku.
Právě zde měl Sauber k dispozici vývojové centrum i dílny, takže všechno bylo na jednom místě. V první sezóně tým získal 12 bodů a skončil na 7. místě.
O rok později, v roce 1994, přešel tým k motorům Mercedes a vyzkoušel také další dva jezdce, v té době talentovaného ital Andrea de Cesarise a německou vycházející hvězdu, Heinze Haralda Frentzena. Právě časté obměny pilotů a schopnost dát příležitost i nováčkům udělaly Sauber ve startovním roštu F1 výjimečným.
Během 90. let byl Sauber spojen i se známou značkou Red Bull, která patřila mezi jeho sponzory. Nejčastěji se v Poháru konstruktérů umisťoval okolo 6. až 8. místa a body získával sporadicky, skoro každou sezónu s jinou dvojicí jezdců.
Sauber se už od prvních sezón opíral o kombinaci mladých talentů a ověřených jmen, což dokázalo překvapit. Jedním z prvních velkých objevů byl finský pilot Kimi Räikkönen, který v roce 2001 začal kariéru v Sauberu po boku Nicka Heidfelda.
Iceman, jak se tomuhle mladíkovi říkalo, zaujal rychlostí a vyrovnaností, které mu později otevřely dveře do McLarenu či Ferrari, kde získal titul.
Nick Heidfeld byl naopak dlouhodobou oporou Sauberu a během éry BMW Sauber patřil k hlavním tahounům týmu. V roce 2007 potáhl tým k historickému 2. místo v Poháru konstruktérů, ale podíl na tom měl i Robert Kubica, který přinesl týmu první vítězství v historii. Stalo se tak v Kanadě a s Heidfeldem získali double.
Výraznou stopu v historii týmu zanechal i Felipe Massa, který si v roce 2002 vysloužil zájem Ferrari. V roce 2012 zaujali naopak Sergio Pérez a Kamui Kobayashi, kteří přinesli Sauberu několik pódiových umístění a celkově zisk 126 bodů.
Pokud jde o novodobější historii, za Sauber závodili například v sezóně 2018 Charles Leclerc a v letech 2019 až 2021 znova Kimi Räikkönen. Zde však třeba připomenout, že od právě od roku 2018 vstoupilo do týmu Alfa Romeo a prakticky až do sezóny 2024 se tak v oficiálním názvu týmu příjmení Petera Saubera ani vůbec neobjevovalo.
Během působení v F1 získal Sauber více úspěchů a ačkoli ani jednou nedokázal jeho jezdec získat titul, tým se dokázal prosadit v konkurenci v Poháru konstruktérů.
Nejpamětihodnější momenty přišly během spolupráce s BMW a to v letech 2006 až 2010. Sezóna 2007 je přitom považována za jednu z nejlepších, protože Robert Kubica a Nick Heidfeld pravidelně bodovali a po diskvalifikaci McLarenu v Poháru konstruktérů poskočil BMW Sauber na konečné 2. místo s celkovým ziskem 101 bodů.
Tato dvojice pilotů přitom dokázala výrazně uspět i v Poháru jezdců, když je předběhli pouze piloti týmů Ferrari a McLaren. Heidfeld získal celkově 61 bodů a 2 pódiové umístění, Kubica skončil hned za ním se ziskem 39 bodů.
Bodový vrchol v Poháru konstruktérů potom přišel v roce 2008. V této sezóně Kubica na Velké ceně Kanady vybojoval pro tým první vítězství a Heidfeld ho doplnil na 2. místě. Byl to obrovský úspěch, protože to byl nejen první triumf pro Sauber, ale i první double s motorem BMW. Celkově získal Sauber v sezóně 135 bodů a 3. místo.
Po odchodu BMW následovalo období s menšími úspěchy, i když Sauber si dokázal připsat vícero cenných výsledků. Výsledkově zaujala zejména sezóna 2012, kdy dvojice Kamui Kobayashi a Sergio Pérez vybojovala pro tým 126 bodů.
Kořeny týmu Sauber sahají do vytrvalostních závodů, kde Peter Sauber položil základy pro pozdější účinkování v F1. V roce 1993 se tento tým z Hinwilu přidal k elitnímu šampionátu, ačkoli ve Švýcarsku byly závody F1 oficiálně zakázané.
Během své historie Sauber spolupracoval s vícerými dodavateli motorů, zejména Mercedes, Ford, Petronas a ve vrcholovém období se značkou BMW.
V sezóně v roce 2007 si díky stabilním výsledkům a následné diskvalifikaci McLarenu vybojoval tým 2. místo v Poháru konstruktérů, přičemž o rok později Robert Kubica zvítězil na Velké ceně Kanady v roce 2008 a spolu s Nickem Heidfeldem získali pro tým první vítězství na Velké ceně i první double v celé historii.
Zároveň se v této sezóně Sauber umístil na 3. místo a získal historicky nejvíce bodů v jednom ročníku. Po odchodu BMW v roce 2009 se Sauber vrátil do rukou svého zakladatele. Od roku 2018 funguje Sauber v partnerství s Alfa Romeo.
Do dnešních dní má Sauber pověst švýcarského týmu, který i s menšími prostředky dokáže přinést zajímavé výsledky. Do dějin F1 se zapsal jako jeden z nejdéle působících týmů bez přerušení nebo extrémních změn. Navíc, jako jeden z mála dokázal dát pravidelně šanci nováčkům a talentům, které potom v F1 vynikli.
zakoupené na runder.cz 03.04.2025
zakoupené na runder.cz 27.03.2025
zakoupené na runder.cz 28.03.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 10.04.2025