Pokud existuje tým, který v historii F1 dokázal zaujmout i během pouhých několika let, které v soutěži působil, pak je to právě Jordan. Co bylo za jeho vznikem, jak se mu podařilo prorazit, jací slavní piloti za něj jezdili a proč si ho fanoušci pamatují dodnes, ačkoli nezískal nikdy žádný titul? V následujících řádcích se to dozvíte.
Tým Jordan vznikl z touhy Edmunda Eddieho Jordana naplno využít závodní zkušenosti, které nasbíral v nižších formulových soutěžích. Eddie ještě během aktivní kariéry snil o tom, že si vytvoří vlastní tým a to ne jen tak někde, ale přímo v F1.
Tato myšlenka ho úplně pohltí a ačkoli se nejdříve mohla zdát příliš smělá, postupně se ukázalo, že odhodlání dokáže překonat i zjevné překážky.
Zatímco v 70. a 80. letech Jordan závodil zejména v nižších soutěžích Formula 3 a Formula 3000 pod označením Eddie Jordan Racing, na úvod 90. let se už dostal i do královské Formule 1. První sezóna však představovala pro Jordan boj, přičemž do prvního závodu nastoupil s jezdci Bertrandom Gachotem a Andrea de Cezarisem.
I přesto vyvolal Jordan nemalý rozruch tím, že vsadil na mladé talenty už ve své první sezóně. Jedním z nich byl i Michael Schumacher, tehdy ještě jen nováček, který se v roce 1991 na chvíli ocitl ve žlutém monopostu. Ačkoli jeho působení v té době Jordan bylo pouze malou epizodou, okamžitě upoutal pozornost.
Zatímco v první sezóně nasbíral tým až 13 bodů, během sezón 1992 a 1993 se mu už dařilo méně. Stefano Modena a Mauricio Gugelmin v roce 1992 totiž přinesli do Poháru konstruktérů pouze 1 bod, o rok později byl jediným stabilním jezdcem Rubens Barichello. Ten spolu s Eddiem Irvinem vybojovali pro tým 3 body.
Jordan však dokázal během svého působení dát šanci vícerým jezdcům, kteří si později udělali v F1 velké jméno. Mezi ně patřil už zmiňovaný Rubens Barichello, který právě v Jordanu odstartoval svou nejúspěšnější kariéru v roce 1993. Působil zde až do roku 1996 a za ten čas se dokázal dostat i na stupínek vítězů.
Dalším důležitým jménem byl Ralf Schumacher, mladší bratr slavného Michaela. Ten se k týmu připojil v roce 1997 a i díky agresivnímu, ale stále ještě nezkušenému stylu jízdy uměl často zaujmout diváky. V Jordanu působil do sezóny 1998.
Zlom přišel právě v tomto roce, kdy tým získal mistra světa Damona Hilla. Ten dokonce dokázal i zvítězit, díky čemuž skončil tým na 4. místě.
V následujícím roce se k Hillovi přidal Heinz-Harald Frentzen, který dokázal v roce 1999 přidat další skvělé výsledky a oba přispěli k tomu, že právě v této sezóně získaly žluté monoposty Jordan svůj nejlepší výsledek během celé historie. Dohromady totiž nasbírali 61 bodů, což znamenalo 3. místo za Ferrari a McLarenem.
Mezi další zajímavá jména, které jezdili za tým Jordan později, patřili například Jarno Truli, Jean Alesi, Takuma Sato, Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld nebo Tiago Monteiro. Ve 21. století však už nedokázali navázat na předešlé úspěšné sezóny.
Právě na konci 90. let zaznamenal Jordan nejvíce bodů, ačkoli ani úvodní sezóny ve Formuli 1 nebyly vůbec k zahození. První výrazný úspěch přišel v roce 1994, kdy Barichello, Irvine a de Cesaris nasbírali spolu 28 bodů.
Díky tomu skončil tým na 5. místě v Poháru konstruktérů. To nejlepší ale začalo od roku 1997, kdy Fisichella a Ralf Schumacher získali 33 bodů.
V roce 1998 se k týmu přidal i britský závodník Damon Hill, zkušený mistr světa, který spolu s Ralfem Schumacherem dosáhli první vítězství na trati v belgickém Spa. Tento přelomový moment ukázal, že tým Jordan dokáže s mladou energií i zvítězit, ačkoli tomu musí přát okolnosti. Jordan tak získal v sezóně až 34 bodů.
Rok 1999 se stal nejúspěšnějším. Dvojice Heinz-Harald Frentzen a Damon Hill se už pravidelně umisťovala v popředí a vítězství na závodech v Magny-ours a Monze pomohly týmu Jordan k celkovému 3. místu v Poháru konstruktérů.
V sezóně 1999 nasbírali oba jezdci spolu až 61 bodů a dokázali tak porazit svého rivala v boji o pomyslný bronz, britskou stáj Williams. Po roce 1999 se však z týmu i z celého aktivního světa F1 poroučel Damon Hill a nahradil ho Jarno Trulli. Od tohoto momentu však už Jordan nedokázal skončit celkově na lepším než 5. místě.
Tým Jordan Grand Prix se zapsal do dějin F1 nejen díky překvapivým výsledkům, ale i jedinečnému přístupu a to dát šanci nadějným nováčkům.
Během 250 závodů tým zaznamenal 4 vítězství, 19 pódiových umístění a získal 2 pole position. Jeho jezdci také dokázali zajet 2 nejrychlejší kola v závodech. Nejvýraznější výsledky přišli zejména v sezónách 1998 a 1999, kdy Jordan okusil vítězství v Portugalsku, Belgii a Itálii. Tyto sezóny byly pro tým nejlepší.
Jordan si získal ve světě F1 respekt i díky schopnostem talentovaných jezdců. Rubens Barichello, Eddie Irvine, Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella nebo Heinz-Harald Frentzen byli jezdci, kteří byli na trati nepřehlédnutelní.
Přes všechny úspěchy a inovativní řešení však rostoucí finanční nároky a technologické požadavky moderního motoršportu přinesli těžkosti, které Jordan už nedokázal ustát. V roce 2005 se finanční tlaky a organizační problémy staly neudržitelnými, což vedlo k odkupu týmu a ukončení jeho existence.
Jordan se však během svého působení zapsal do historie Formule 1 pozitivně. Tým se stal známý díky kombinaci talentovaných jezdců, inovativních řešení a boje se všemi překážkami. Svoje místo tak má v historii úplně zaslouženě!
zakoupené na runder.cz 16.02.2025
zakoupené na runder.cz 10.02.2025
zakoupené na runder.cz 22.02.2025
zakoupené na runder.cz 10.03.2025
zakoupené na runder.cz 25.02.2025
zakoupené na runder.cz 16.02.2025