expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


F1 tým Lotus: dlouhá historie, sezóny od 2012 a zajímavosti


02.02.2025
 | 
6 min. čtení.

Pokud patříte mezi fanoušky F1, jméno Lotus vám určitě není cizí. Tato značka byla kdysi jednou z největších stájí v celé Formuli 1, ale pak na dlouhé roky zmizela. Nyní se opět vrátila na scénu a jak to už ve světě F1 bývá, nešlo o lehký comeback. Bylo to náročné a dramatické, ale podařilo se to. Pojďte se na to podívat.

Vznik a založení týmu Lotus, začátky a návrat do F1

Lotus vznikl v 50. letech jako vize Colina Chapmana, jeho zakladatele a muže, který hledal způsob, jak udělat závodní auta lehčí a rychlejší.

Chapman věřil, že aerodynamika a nízká hmotnost jsou klíčem k úspěchu a přesně na tom postavil tým. Lotus nevstoupil do F1 v roce 1958 a i když zpočátku bojoval s technickými problémy, jeho inovace brzy změnily celý sport. Monokokové šasi či aerodynamická křídla, s nimiž přišel, byla úplnou novinkou.

Navzdory počátečním úspěchům se tým v 80. letech dostal do problémů. Konkurence sílila, finance se tenčily a po Chapmanově smrti v roce 1982 tým ztratil svého lídra. Přesto ještě několik let byl stále váženým soupeřem.

V 90. letech však tým už nedokázal držet krok a v roce 1994 definitivně odešel, čímž se zdálo, že jeho éra je nadobro uzavřena. Zlom přišel v roce 2010, kdy vznikl Lotus Racing podporovaný malajsijskou automobilkou Proton. Nebyl to ten samý Lotus, který znali fanoušci z minulosti, ale spíše snaha o oživení historického jména.

Když se v roce 2012 přejmenoval tým Renault na Lotus F1 Team, vznikly okolo toho různé právní spory. Pod tímto jménem závodil až do roku 2015 a i když už nešlo o původní Lotus, alespoň na chvíli se mu podařilo připomenout slavnou historii.

Nejúspěšnější jezdci týmu a co pro sebe a tým dosáhli

Lotus byl domovem některých z největších legend, které nejenže získaly tituly, ale také změnily celou F1. Zřejmě největší ikonou týmu byl Jim Clark .

Před deseti lety Lotus vyhrál dva mistrovské tituly, a to v letech 1963 a 1965. Byl to jezdec s neuvěřitelnou přesností a jeho spolupráce s Chapmanem vytvořila na tu dobu neporazitelnou kombinaci. Na tuto éru navázal i Graham Hill.

V roce 1968 získal titul s Lotusem a je to zároveň jediný jezdec v historii, který vyhrál tzv. Triple Crown, tedy mistrovský titul F1, Le Mans a Indy 500. O 4 roky se mistrem stal Emerson Fittipaldi, který se zároveň stal nejmladším šampiónem F1. Je tedy jasné, že úvodní roky patřil Lotus mezi špičku a to v sérii jezdců i týmů.

V roce 1978 přivedl Lotus k jeho zatím poslednímu mistrovskému titulu Mario Andretti. Ten dominoval celou sezónu s revolučním Lotem 79, prvním monopostem využívajícím potenciál přísavného efektu, což bylo na tu dobu přelomové.

Tento design se později stal základem pro vývoj aerodynamiky v celé F1. Andrettiho vítězství bylo posledním velkým úspěchem Lotusu, ale týmu se podařil ještě jeden husarský kousek. Právě v tomto období totiž do Lotusu zavítal mladý Ayrton Senna, který sice s týmem nezískal titul, ale jeho výkony, zejména v dešti, ohromily svět.

Které sezóny a ročníky ve F1 byly pro tým nejlepší?

Lotus zažil své nejlepší roky v 60. a 70. letech, kdy patřil k nejdominantnějším a zároveň nejinovativnějším týmům Formule 1. První velký triumf přišel v sezóně 1963, kdy Jim Clark absolutně ovládl šampionát, vyhrál sedm z deseti závodů a získal nejen svůj první titul, ale i Pohár konstruktérů pro Lotus.

O dva roky později Clark zopakoval svou jízdu ještě působivěji, když k titulu mistra světa přidal i vítězství na Indy 500, což byl obrovský úspěch.

Sezóna 1968 byla také výjimečná. Graham Hill získal titul a Lotus s revolučním monopostem Lotus 49 znovu ovládl Pohár konstruktérů. Další skvělý rok přišel v roce 1972, kdy Emerson Fittipaldi ve věku pouhých 25 let vyhrál šampionát.

V té době tým soupeřil s Lotusem 72, který byl tak technologicky vyspělý, že se používal ještě několik sezón. Vrchol Lotusu přišel v roce 1978, kdy Mario Andretti získal poslední mistrovský titul týmu s revolučním Lotusem 79. Po této sezóně už Lotus titul nezískal, ačkoliv Ayrton Senna v 80. letech týmu přinesl několik vítězství.

Po návratu značky Lotus do Formule 1 v roce 2012 se tým Lotus F1 Team krátce objevil mezi nejlepšími, konkrétně v sezóně 2013. V té době monopost pilotoval i Kimi Räikkönen, který vyhrál úvodní závod a vícekrát bojoval o místa na pódiu.

Shrnutí, zajímavosti a statistiky týmu Lotus

Lotus   patří mezi nejikoničtější týmy v historii Formule 1. Od svého vzniku pod vedením Colina Chapmana přinesl do sportu revoluční technologie, získal množství titulů a vychoval mnoho legendárních jezdců. I když tým v 90. letech z F1 zmizel, jeho jméno se ještě v 21. století vrátilo, i když už nedosáhlo na předchozí slávu.

Přesto zůstává Lotus zapsán v motoristické historii F1 jako slavný tým, který posouval hranice technologie a přinášel závodní umění.

Tým byl známý svými inovacemi, které zásadně ovlivnily vývoj F1. Jako první tým použil monokokové šasi, aerodynamická křídla a efekt přítlaku, čímž úplně předefinoval konstrukci monopostů. Byl také prvním týmem, který přešel na komerční barvy.

Během své existence získal 7 titulů jezdců a 6 Pohárů konstruktérů. Vyhrál 81 Velkých cen a jeho monoposty stály na pódiu více než 170krát. Mezi jeho největší legendy patří Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti a Ayrton Senna. Clark přitom stále drží jedno z nejvyšších procent vítězství v historii F1.

Po návratu Lotusu do F1 v roce 2010 se tým ještě na chvíli objevil mezi nejlepšími, zejména v sezóně 2013, kdy Kimi Räikkönen vyhrál Velkou cenu Austrálie. Pozdější vývoj, finanční problémy a konkurence však způsobily v roce 2015 jeho zánik.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku