Pokud jste fanoušci F1, určitě jste už slyšeli o týmu Mercedes. Asi si ale myslíte, že jde o poměrně nový tým, který vstoupil do Formule 1 teprve před 15 lety. To je ale omyl, jeho vznik přišel mnohem dříve a jeho historie je mnohem zajímavější. V následujících řádcích se společně podíváme na to, co všechno dosáhl a čím je zajímavý.
Mercedes poprvé vstoupil do Formule 1 už v roce 1954, kdy tato, dnes nejprestižnější motoristická soutěž, teprve začínala. Hned v první sezóně dokázal zapůsobit, přišel s inovativními řešeními a angažoval talentované piloty.
Do Mercedesu právě v roce 1954 přešel tehdejší šampion, Juan Manuel Fangio. Okamžitě z toho bylo vítězství v prvních závodech a i v celém ročníku.
Během druhé sezóny se pozice týmu ještě upevnila, když Fangio titul obhájil a na druhém místě v celkovém pořadí mu sekundoval jeho týmový kolega Stirling Moss. Rok 1955 však byl poznamenán tragickou nehodou na závodech v Le Mans, která sice nebyla přímo spojená s F1, ale vedla k rozhodnutí Mercedesu tento svět opustit.
Fanoušci pak museli čekat dlouhých 55 let, než se situace nezměnila v roce 2010. Mercedes koupil tým Brawn GP a rozhodl se do F1 vrátit s vlastní značkou. Aby toho nebylo málo, do kokpitu se posadila legenda, Michael Schumacher.
Po jeho boku nastoupil Nico Rosberg, čím vzniklo zajímavé německé duo, které za Mercedes jezdilo v sezónách 2010 až 2012. I když výsledky nebyly zpočátku takové, jak by mnozí v tých časech a od takových jmen čekali, tým si postupně vybudoval pevné základy pro další formování svého působení ve Formuli 1. A výsledky přišly.
Mercedes tedy po návratu v roce 2010 vsadil na dvojici Michael Schumacher a Nico Rosberg. Už v úvodní sezóně nasbírali oba piloti spolu 214, což stačilo na 4. místo v Poháru konstruktérů. Tento úspěch zopakovali i v ročníku 2011.
Zlom nastal v sezóně 2012, když Rosberg získal první vítězství, ačkoli tým už nasbíral celkově méně bodů, konkrétně 142 bodů a skončil pátý. V tomto roce zároveň ukončil svou kariéru Michael Schumacher a do Mercedesu přišel Lewis Hamilton. To se projevilo v roce 2013, když tým získal celkově 360 bodů a skončil na 2. místě.
Dominance Mercedesu se začala v roce 2014 a pokračovala až do roku 2016, když tým vybojoval tři tituly v řadě a připsal si spolu až 51 vítězství.
Nico Rosberg se v roce 2016 stal mistrem světa a vzápětí ukončil kariéru. Místo něho přišel do týmu Fin Valtteri Bottas a to přineslo Mercedesu dalších 5 konstruktérských titulů až do roku 2021. V roce 2022 nahradil Bottase George Russell, tým nasbíral 515 bodů a obsadil 3. místo, v sezóně 2023 se posunul na 2. příčku.
V roce 2024 zůstala jezdit za Mercedes ověřená dvojice Hamilton - Russel, ale na zlepšení pozice to nestačilo. Celkově získal tým 468 bodů, což vystačilo až na 4. místo v Poháru konstruktérů. Stále však patřil mezi nejlepší týmy v poli.
V roce 2014 přišla do Formule 1 hybridní éra s novými hybridními motory V6 a právě Mercedes se stal jejím symbolem. Osm sezón v řadě dokázal získat Pohár konstruktérů a zvítězil v 111 závodech ze všech 160, které absolvoval.
Hned v sezóně 2014 s monopostem F1 W05 Hybrid získal ohromných 701 bodů, 16 vítězství a první titul v Poháru konstruktérů. O rok později s modelem W06 Hybrid navázal na tento úspěch a připsal si ještě o 2 body víc. Maximum získal o rok později a to 765 bodů za 19 vítězství, přičemž tento rok dominoval Nico Rosberg.
Právě zmiňované tři ročníky byla pro F1 typická rivalita Hamiltona s Rosbergem, ale i po Rosbergově odchodu pokračoval Mercedes v dominanci.
V sezóně 2017 nasbíral 668 bodů a 12 výher, v roce 2018 přidal 655 bodů a 11 vítězství a v ročníku 2019 si připsal až 739 bodů a 15 triumfů. Zkrácená sezóna 2020 týmu přinesla 573 bodů a 13 vítězství, což znamenalo 7. prvenství v řadě mezi konstruktéry. V roce 2021 přišel osmý titul za sebou, který tuto šňůru ukončil.
Zmiňovaná série triumfů automaticky katapultovala Mercedes mezi nejslávnější týmy v historii F1, například do společnosti Ferrari, McLarenu nebo Williamsu. Do velké za to mohla nová pravidla, ale především kvalita jezdců a techniky.
Po fenomenálním období mezi roky 2014 a 2021, když Mercedes nepřetržitě získával konstruktérské tituly, přišlo v sezóně 2022 k viditelnému poklesu.
Tým skončil na 3. místě s 515 body a vybojoval pouze jedno vítězství. V roce 2023 se sice posunul na 2. příčku, ale bodů bylo ještě méně a v tomto ročníku nedokázal zvítězit ani jednou. Na druhou stranu, Mercedes stále zůstal na popředných příčkách.
V zatím poslední kompletně dokončené sezóně 2024 získal 468 bodů, přičemž Tak Lewis Hamilton, stejně jako George Russel, získali po 2 vítězství na Grand Prix. K nim přidali ještě 4 další pódiové umístění. I když to vystačilo až na 4. místo v Poháru konstruktérů, s týmem Mercedes je třeba nadále v královské F1 určitě počítat.
Od návratu do Formule 1 v roce 2010 se tým Mercedes přitom určitě etabloval mezi absolutní elitu. Během této moderní éry odjezdil téměř 300 Grand Prix, ve kterých dosáhl spolu 125 vítězství, 137 pole position a až 105 nejrychlejších kol.
K 8 Pohárům konstruktérů přidali jezdci Mercedesu i 7 titulů v Poháru jezdců a to v sezónách 2014 až 2020. Jedná se o mimořádně úspěšné sezóny s dominancí, jakou nepoznalo na začátku 21. století ani Ferrari s dvojicí Schumacher a Barichello. Mercedes se tak po návratu do F1 natrvalo usadil na prvních místech a je tam dodnes.
zakoupené na runder.cz 05.04.2025
zakoupené na runder.cz 30.03.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025
zakoupené na runder.cz 30.03.2025
zakoupené na runder.cz 03.04.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025