expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Tým F1 Tyrrell: založení, historie, působení v F1 a konec


21.04.2025
 | 
6 min. čtení.

Dnes již zapomenutý, ale s mimořádně bohatou historií a slavnou minulostí. Tým Tyrrell sice v F1 už téměř 30 let nenajdete, ale o to víc je dobré připomenout si, co všechno dosáhl. Ve Formuli působil od roku 1968, ačkoli ještě ne pod vlastní značkou. Jak vlastně vznikl, kdo za něj jezdil a jaká je jeho minulost? Podívejte se!

Vznik týmu Tyrrell, působení před F1 a vstup do F1

Za vznikem týmu je Ken Tyrrell, který byl původně pilotem závodícím jen krátce, a to v roce 1958. Po své první a jediné sezóně si uvědomil, že více než závodit, ho baví závodní vozy navrhovat a stavět. A přesně tak vznikl jeho vlastní tým, doslova v garážových podmínkách. Zpočátku začal v nižších soutěžích.

Jeho první kroky směřovaly do Formule Junior. Úspěchy v této kategorii se dostavily poměrně rychle a tak se Tyrrell posunul výše, konkrétně do Formule 2.

Ken dal šanci vícerým jezdcům, například pilotům Johnovi Surteesovi a Jackymu Ickxovi, ale to nejdůležitější jméno ho ještě jen čekalo. V roce 1963 se totiž dohodl s Jackiem Stewartem. Toto jméno si zapamatujte, později ho zmíníme.

První ochutnávka Formule 1 přišla na Nürburgringu v roce 1966, když Tyrrell nasadil F2 model Matry MS5 a dvojici jezdců Ickx a Hahne. Ickx sice startoval z konce startovního pole, ale postupně se dokázal vypracovat výše. O rok později zopakoval podobný vstup s Matrou MS7. I v tomto závodě zaujal svou rychlostí.

Naplno vstoupil do F1 Tyrrell v sezóně 1968 pod značkou Matra International a s jezdcem Jackiem Stewartem, který dokázal vyhrát 3 závody. O rok později už s modelem MS80 získal titul. O rok později se cesty Tyrrellu a Matry definitivně rozešly.

Kdo všechno za tým závodil a jaké výsledky dosáhl

První oficiální sezónu pod hlavičkou Tyrrell tým absolvoval v roce 1970, ale tu ještě většinu závodů nedokončil. Hlavním tahounem byl Jackie Stewart.

Ten v letech 1968 až 1973 získal spolu více než 20 vítězství a přidal k tomu 3 mistrovské tituly, z toho 2 už v barvách monopostu Tyrrell. Ať seděl v Matre MS10 nebo ve vlastních monopostech týmu od Kena Tyrrella, spojení Tyrrell a Stewart se ukázalo jako to nejlepší. Jednalo se o spojení talentu s neuvěřitelnými technickými inovacemi.

Dalším zajímavým jménem, které závodilo v barvách Tyrrellu, byl Martin Brundle. Ten vstoupil do F1 právě přes Tyrrell, kde odjel první dvě sezóny. V roce 1984 sice měl Tyrrell problém se složením paliva, Brundle však určitě zaujal.

Začátek 90. let byl spojen se zvučným jménem francouzského pilota Jeana Alesiho. I v tomto případě dostal Alesi jako nováček ve Formuli 1 šanci právě v Tyrrellu. V první sezóně získal pro tým 8 bodů, ale v té druhé, v roce 1990, přinesl do historie i dvě druhé místa a celkově získal 13 bodů. Tyrrell v sezóně skončil pátý.

Za zmínku určitě stojí i působení finského pilota Miku Sala. Ten v sezóně 1997 během deštivé Velké ceny Monaka získal 5. místo a v podstatě poslední body pro Tyrrell v jeho historii. Následně ještě jezdil i za jeho nástupce, BAR.

Tituly v Poháru konstruktérů i jezdců a nejlepší sezóny

Tyrrell vstoupil do F1 jako velká voda. V prvních 4 sezónách získali jeho jezdci 3 jezdecké tituly, konkrétně Jackie Stewart. Jednou ovládl i Pohár konstruktérů.

V sezóně 1969, kdy ještě Tyrrell spolupracoval s Matrou, ukázal tým svou nejsilnější stránku, a to technické inovace. Spojení lehkého šasi a spolehlivého motoru Cosworth DFV pomohlo pro Jackieho Stewarta vyhrát 6 velkých cen. S velkým náskokem tak získal titul v Poháru jezdců, v Poháru konstruktérů byl těsně druhý.

V roce 1970 tým sice dočasně používal March 701, ale během sezóny debutoval se svým prvním vlastním monopostem Tyrrell 001. Stewart vyhrál úvodní závody a celkově se mu během sezóny dařilo natolik, že v Poháru jezdců skončil třetí.

Rok 1971 byl pro Stewarta a tedy i Tyrrell vrcholem. Model 003 navržený Derekem Gardnerem spojoval rychlost a jednoduchost. Stewart získal 5 triumfů, Tyrrell nasbíral celkově 8 pódií v sezóně a tak snadno ovládl oba šampionáty, jak Pohár jezdců, tak i Pohár konstruktérů. Konkurence jednoduše neměla šanci.

Po přestávce v roce 1972 přidal v roce 1973 Stewart s modely 005 a 006 dalších 5 vítězství a svůj 3. jezdecký titul. Pohár Konstruktérů sice Tyrrellu unikl jen o vlásek, ale i tak byla tato sezóna z pohledu bodů pro tým úspěšná.

Působení v 90. letech, poslední sezóna a co Tyrrell dosáhl

90. léta byla pro Tyrrell poslední kapitolou působení v F1. Ačkoli to na úvod vypadalo místy zajímavě, tým přechod do nového tisíciletí nepřežil.

V roce 1990 přinesl Tyrrell model 019 s vysokým nosem, což bylo na tu dobu netradiční. Experiment vyšel, Jean Alesi například získal druhé místo ve Phoenixu a v Monaku, což stačilo na 16 bodů a celkově páté místo v Poháru konstruktérů.

V letech 1991 a 1992 přišly do světa F1 atmosférické desetiválce a Tyrrell používal motory od značek Honda a Ilmor. Ačkoli to znamenalo i poměrně zajímavé výsledky, zejména pro Stefana Modenu, bylo jasné, že výkonnost Tyrrellu jde do úzodí. Ukázaly to i následující sezóny v letech 1993 až 1996, kdy tým začal zaostávat.

Zlom přišel v roce 1998, kdy po neúspěšné sezóně Ken prodal tým konsorciu British American Tobacco. Vznikl tak úplně nový tým BAR jako nástupce Tyrrellu, který se poroučel do historie. Ten angažoval čerstvého mistra Jacquesa Villeneuva.

Za 30 let v šampionátu absolvoval tým spolu 430 závodů. Jeho jezdci vybojovali 23 vítězství, celkově téměř 70 pódií, 14 pole position a 20 nejrychlejších kol v závodech. Ve sbírce má Tyrrell 3 mistrovské tituly jezdců, 1 Pohár konstruktérů a zejména pověst týmu, který se i s malým rozpočtem dokázal uplatnit ve Formuli 1.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku