Renault je ve Formuli 1 legenda, jejíž historie sahá až do 70. let. Už tehdy byl tento tým známý pro odvážná inženýrská řešení a přelomové technologie, které přetvářely zaběhnutá pravidla hry. Francouzská stáj se už od svých prvních kroků ve F1 nebála výzev a postupně se vypracovala mezi ty nejlepší. Pojďte ji poznat blíže!
Renault se do F1 přihlásil v polovině 70. let, kdy vedení automobilky Renault rozhodlo, že vstoupí do světa nejrychlejších a nejvýkonnějších motorů.
V roce tak 1976 vznikl tým Renault Sport, který spojil inženýry z Viry-Châtillonu a závodní tým sídlící v Enstone. Už o rok později si první monopost Renaultu s označením RS 01 odkroužil premiéru F1 na Velké ceně Británie v Silverstone.
Monopost byl revoluční tím, že v něm automobilka použila turbomotor a právě na její podnět se k takémuto řešení přidaly postupně i ostatní týmy. Na druhou stranu, turbem poháněný RS 01 sice přinesl vysoký výkon, ale spolehlivost zaostávala. V letech 1977 a 1978 se proto tým soustředil na stabilizaci a vychytání všech problémů.
Průlom přišel v roce 1979 s vylepšeným modelem RS 10, kdy Jean-Pierre Jabouille zvítězil na domácí Velké ceně Francie. Tento okamžik potvrdil, že směřování k motorům s turbodmychadlem má potenciál a v podstatě i budoucnost.
Začátek 80. let byl ve znamení Alaina Prosta, který od 1981 postupně těžil z evoluce šasi RS 17 a později RS 20. V letech 1981 až 1983 se Renault pravidelně objevoval na pódiích, co znamenalo v sezónách 1981 a 1982 dvě třetí místa v poháru konstruktérů a v sezóně 1983 druhé místo. V roce 1983 získal Prost titul vicemistra.
Pokud jde o nejúspěšnější jezdce týmu Renault, ikonou prvního období byl právě zmiňovaný Alain Prost. Už v debutové sezóně 1981 vyhrál tři velké ceny a skončil 3. v šampionátu jezdců. O rok později umístění zopakoval. Vrchol jeho krátkého působení přišel v 1983, kdy s modelem RE30C zaknihoval celkem až 4 vítězství.
Novodobou kapitolu po přestávce začal Renault psát v sezóně 2002 a o rok později do jeho barev nastoupil talentovaný španěl, Fernando Alonso.
Ten v sezónách 2005 a 2006 dosáhl 7 vítězství, získal dva mistrovské tituly a společně s týmem také Pohár konstruktérů. Alonso svou schopností udržet výkon i při vysokém zatížení upevnil pozici Renaultu na špičce v tomto období v F1.
Silnou dvojici s Alonsem vytvořil italský pilot Giancarlo Fisichella a to právě během sezón 2005 a 2006. Hned při své premiéře v Australské Grand Prix 2005 slavil vítězství a tento úspěch zopakoval i o rok později v Bahrajnu. Kromě toho během těchto dvou sezón přidal i dalších 7 pódiových umístění a tak týmu významně pomohl.
Posledním ikonickým jezdcem Renaultu byl Nico Hülkenberg. Ten påsobil v týmu v letech 2017 až 2019 a v sezóně 2018, kdy tým skončil 4. v Poháru konstruktérů, dosáhl 5 umístění v první šestce a výrazně pomohl k bodům pro Renault.
Pokud jde o nejúspěšnější sezóny, zde dosáhl Renault zajímavých výsledků ve všech obdobích F1. Ačkoli začátky byly těžké, 80. léta přinesla ovoce.
V ročníku 1981 tým s 54 body obsadil v Poháru konstruktérů třetí místo, o rok později toto umístění zopakoval a bodové konto zvýšil až na 62 bodů. V tomto období zaknihoval nejlepší výsledek v roce 1983, kdy se 79 body vystoupil na druhou příčku za Ferrari. To dosáhl zejména zásluhou legendárních výkonů Alaina Prosta.
O více než dvě dekády později přišlo vrcholné období pod vedením Fernanda Alonsa. V sezóně 2005 Renault s 191 body získal Pohár konstruktérů, Alonso vyhrál 7 závodů a sesadil tak z trůnu neporazitelné Ferrari a Michaela Schumachera.
O rok později, v sezóně 2006, Renault s 206 body znovu vyhrál Pohár konstruktérů a znovu i v této sezóně dokázal Renault porazit Ferrari a Alonso Schumachera. V dalším ročníku sice už Renault klesl v pořadí týmů na třetí místo za Ferrari a BMW Sauber, ale dvojice Kovalainen a Fisichella vyjezdila pro tým celkem 51 bodů.
V novodobé historii posledních ročníků zaznamenal tým nejlepší umístění v roce 2018 a to 4. místo v Poháru konstruktérů. Spolu až 122 bodů pro Renault v tomto ročníku vyjezdila dvojice pilotů Nico Hülkenberg a Carlos Sainz junior.
Renault je tým, který je ve Formuli 1 doslova už legendou. Ačkoli nemá tolik úspěchů jako Ferrari, Williams, Red Bull či McLaren, nelze ho přehlédnout.
V momentě, kdy na okruh v Silverstone v roce 1977 odstartoval monopost RS 01 s prvním turbomotorem v historii, nesmazatelně přepsal dějiny nejslavnějších formulových závodů světa. Jako tovární tým se Renault do F1 zapojil v letech 1977 až 1985, 2002 až 2011 a 2016 až 2020. Celkem nastoupil až ve 403 závodech.
V nich zaznamenal 35 vítězství, 103 pódiových umístění, 51 pole position a jeho jezdci zajeli spolu až 33 nejrychlejších kol. Mezi největší úspěchy patří určitě dva po sobě jdoucí tituly konstruktérů v ikonických letech 2005 a 2006.
Právě v tomto období přidal své 2 jezdecké mistrovské tituly Fernanda Alonsa. Motory Renault přitom z F1 v podstatě ani neodešly, agregáty této značky totiž zářily v 90. letech i na začátku milénia a pro týmy Williams, Benetton i Red Bull. V roce 2011 dodával motory také pro tým Lotus, který měl označení Lotus Renault GP.
Renault je přitom něco jako encyklopedie vývoje motorů. Tradice, která začala u turbomotorového RS 01, prošla érou V10 i V8 a rovněž tak hybridní érou ve Formuli 1. Cesta této značky je tak trochu také cestou historie F1.
zakoupené na runder.cz 02.05.2025
zakoupené na runder.cz 11.04.2025
zakoupené na runder.cz 19.04.2025
zakoupené na runder.cz 12.04.2025
zakoupené na runder.cz 10.04.2025
zakoupené na runder.cz 18.04.2025