expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Felippe Massa: životopis, působení v F1 i Formuli E a statistiky


26.03.2025
 | 
6 min. čtení.

Vicemistr světa, legendární bojovník a ztělesněná vášeň pro rychlost, přesně tak by se dal charakterizovat Felippe Massa. Jeho jméno evokuje vášeň, adrenalin a napínavé souboje na trati Formule 1, ale nejen tam. Od začátků ve Formuli Chevrolet, přes působení v F1 až po kariéru ve Formuli E, jeho životopis má určitě co nabídnout.

Narození, motokáry a kariéra před Formulí 1

Felippe Massa se narodil v Brazílii, v Sao Paolo a to 25. dubna 1981. Již od útlého věku cítil vášeň pro rychlost a jeho prvním krokem byly motokáry, s nimiž začal závodit již ve věku 8 let. Začínal tak podobně, jako jeho krajan Barichello.

Právě na motokárách se nejen ukázal jeho výjimečný jezdecký talent, ale i vysoké ambice. To mu později pomohlo i ve vyšších kategoriích závodů.

Postupně se rozhodl posunout své hranice a v roce 1998 vstoupil do brazilské Formule Chevrolet. Zde se setkal s novými výzvami a musel se přizpůsobit přísnějším pravidlům profesionálních závodů. Přesto dokázal ve své první sezóně získat 5. místo a tu druhou ovládl, když získal titul a 3 vítězství z 10 závodů.

Dalším významným krokem v jeho kariéře byla etapa ve Formuli Renault. Do ní nastoupil v roce 2000 a jezdil tak v italské, tak i v evropské soutěži tohoto typu. Podobně, jako i v předošlých závodech, i v těchto exceloval a získal titul.

Vyvrcholením období před vstupem do F1 byla účasti v sérii F3000. V tomto náročném prostředí se Felippe dokázal prosadit nejen díky svému talentu, ale i odhodlání. Všechny tím přesvědčil, že je připraven na další výzvy a jeho šikovnosti si všiml i Peter Sauber. Po angažmá v Alfě Romeo tak rovnou putoval do F1.

Začátky v F1 v týmu Sauber a první sezóna ve Ferrari

Massa vstoupil do F1 v roce 2002 jako mladý talent, který dostal příležitost ukázat své schopnosti v týmu Sauber. V první sezóně absolvoval několik závodů a získal dvě šesté a jedno páté místo. Celkově tak získal 4 body 18. místo.

V následující sezóně 2003 se Massa do základní sestavy Sauberu nevešel, no působil jako testovací pilot Ferrari. Už to napovídalo o jeho budoucnosti.

Pro rok 2004 se do Sauberu vrátil a to, že získal nové zkušenosti, bylo okamžitě vidět. Celkově se mu podařilo nahromadit 12 bodů, což vedlo k umístění na 12. místě. Každý závod v této sezóně byl pro něj lekcí, která pomáhala zlepšovat jeho talent a upevňovala jeho postavení v týmu. Bodoval dohromady v pěti závodech.

Rok 2005 potom byl spíše o stagnaci, no Massa se stal konzistentnějším a jeho schopnost soutěžit na mezinárodní úrovni se odrazila i v jeho výsledcích. Během sezóny získal 11 bodů, což mu zajistilo 13. místo v celkovém žebříčku.

V roce 2006 nastal pro Massu zásadní obrat. Po předošlé zkušenosti přešel do ikonického tímu Ferrari a hned od začátku budil velké očekávání. Zde se naplno prokázaly jeho talent, cit pro rychlost i tvrdá práce.  Massa se dokázal rychle přizpůsobit novému prostředí, nasbíral impozantních 80 bodů a skončil na 3. místě.

Působení ve Ferrari v letech 2007 až 2013 a vicemistr 2008

Angažmá Massu ve Ferrari pokračovalo i v dalších letech. Už v sezóně získal své dosavadní maximum 96 bodů a celkově skončil čtvrtý.

Rok 2008 potom představoval vrchol jeho éry ve Ferrari. Během celé sezóny získal 97 bodů a v dramatickém finále, hlavně na brazilské Grand Prix, se po napínavém souboji ocitl pouze o jeden bod za mistrem světa Lewisem Hamiltonem. Šlo přitom o velmi těsný souboj a Massa za sebou nechal i týmového kolegu, Kimmiho Raikkonena.

Následující rok 2009 přinesl pro Ferrari několik technických i strategických výzev. To se přirozeně odrazilo i na bodovém zisku a umístění obou pilotů Ferrari. Massa v tomto ročníku nasbíral pouze 22 bodů a skončil na 11. místě.

V roce 2010 se situace stabilizovala a tak mohl Filippe naplno ukázal svou zkušenost a rychlost. Během sezóny získal 144 bodů a umístil se na 6. místě. Roky 2011 a 2012 přinesly už síce o něco méně bodů, no i přesto si dokázal Massa udržet v celkové klasifikaci 6. až 7. místo. Ačkoli zaostával, vždy bojoval.

Poslední sezónou v červeném monopostu byl rok. 2013. Během své závěrečné sezóny ve Ferrari Massa nasbíral 112 bodů a skončil na 8. místě. S touto vizitkou se poroučel z týmu, který byl v té době na vzestupné trajektorii za konkurencí.

Závěr kariéry ve Williams, Formula E a shrnutí statistik

Po ukončení období ve Ferrari se Felippe rozhodl uzavřít kariéru ve Formuli 1 v týmu Williams, kde působil ve 3 sezónách a to 2014 až 2017.

V tomto období se musel vypořádat s omezenou konkurenceschopností vozidla, no i přes technické výzvy dokázal získat i dvě pódiové umístění. Ty přišly hned v roce 2014, když získal celkově 121 bodů. Poslední dvě sezóny už byly o poznání slabší, v obou skončil na 11. místě a získal o hodně méně bodů.

Po rozloučení s F1 se Massa pustil do úplně nové a netradiční kapitoly závodění, konkrétně ve Formula E. Tam působil v letech 2018 až 2020 v týmech Venturi Formula E Team a ROKIT Venturi Racing, no významnější úspěchy nepřišly.

Ve Formula E čelil Filippe úplně odlišným výzvám, kde taktika a hospodaření s energií sehrávaly ještě důležitější úlohu, než samotná rychlost. Ačkoli výsledky v této sérii nebyly tak výrazné jako během jeho let v F1, Massa ukázal, že jeho vášeň pro motoristický sport a schopnost adaptace zůstaly ještě stále na té nejvyšší úrovni.

Shrnutí statistik jeho kariéry je impozantní. V F1 získal 11 vítězství v 272 závodech. K tomu přidal 41 pódiových umístění, 16 pole positions a 15 nejrychlejších kol v závodech. Jeho nejlepším výsledkem byl titul vicemistra světa.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku