Vicemistr světa, legendární bojovník a ztělesněná vášeň pro rychlost, přesně tak by se dal charakterizovat Felippe Massa. Jeho jméno evokuje vášeň, adrenalin a napínavé souboje na trati Formule 1, ale nejen tam. Od začátků ve Formuli Chevrolet, přes působení v F1 až po kariéru ve Formuli E, jeho životopis má určitě co nabídnout.
Felippe Massa se narodil v Brazílii, v Sao Paolo a to 25. dubna 1981. Již od útlého věku cítil vášeň pro rychlost a jeho prvním krokem byly motokáry, s nimiž začal závodit již ve věku 8 let. Začínal tak podobně, jako jeho krajan Barichello.
Právě na motokárách se nejen ukázal jeho výjimečný jezdecký talent, ale i vysoké ambice. To mu později pomohlo i ve vyšších kategoriích závodů.
Postupně se rozhodl posunout své hranice a v roce 1998 vstoupil do brazilské Formule Chevrolet. Zde se setkal s novými výzvami a musel se přizpůsobit přísnějším pravidlům profesionálních závodů. Přesto dokázal ve své první sezóně získat 5. místo a tu druhou ovládl, když získal titul a 3 vítězství z 10 závodů.
Dalším významným krokem v jeho kariéře byla etapa ve Formuli Renault. Do ní nastoupil v roce 2000 a jezdil tak v italské, tak i v evropské soutěži tohoto typu. Podobně, jako i v předošlých závodech, i v těchto exceloval a získal titul.
Vyvrcholením období před vstupem do F1 byla účasti v sérii F3000. V tomto náročném prostředí se Felippe dokázal prosadit nejen díky svému talentu, ale i odhodlání. Všechny tím přesvědčil, že je připraven na další výzvy a jeho šikovnosti si všiml i Peter Sauber. Po angažmá v Alfě Romeo tak rovnou putoval do F1.
Massa vstoupil do F1 v roce 2002 jako mladý talent, který dostal příležitost ukázat své schopnosti v týmu Sauber. V první sezóně absolvoval několik závodů a získal dvě šesté a jedno páté místo. Celkově tak získal 4 body 18. místo.
V následující sezóně 2003 se Massa do základní sestavy Sauberu nevešel, no působil jako testovací pilot Ferrari. Už to napovídalo o jeho budoucnosti.
Pro rok 2004 se do Sauberu vrátil a to, že získal nové zkušenosti, bylo okamžitě vidět. Celkově se mu podařilo nahromadit 12 bodů, což vedlo k umístění na 12. místě. Každý závod v této sezóně byl pro něj lekcí, která pomáhala zlepšovat jeho talent a upevňovala jeho postavení v týmu. Bodoval dohromady v pěti závodech.
Rok 2005 potom byl spíše o stagnaci, no Massa se stal konzistentnějším a jeho schopnost soutěžit na mezinárodní úrovni se odrazila i v jeho výsledcích. Během sezóny získal 11 bodů, což mu zajistilo 13. místo v celkovém žebříčku.
V roce 2006 nastal pro Massu zásadní obrat. Po předošlé zkušenosti přešel do ikonického tímu Ferrari a hned od začátku budil velké očekávání. Zde se naplno prokázaly jeho talent, cit pro rychlost i tvrdá práce. Massa se dokázal rychle přizpůsobit novému prostředí, nasbíral impozantních 80 bodů a skončil na 3. místě.
Angažmá Massu ve Ferrari pokračovalo i v dalších letech. Už v sezóně získal své dosavadní maximum 96 bodů a celkově skončil čtvrtý.
Rok 2008 potom představoval vrchol jeho éry ve Ferrari. Během celé sezóny získal 97 bodů a v dramatickém finále, hlavně na brazilské Grand Prix, se po napínavém souboji ocitl pouze o jeden bod za mistrem světa Lewisem Hamiltonem. Šlo přitom o velmi těsný souboj a Massa za sebou nechal i týmového kolegu, Kimmiho Raikkonena.
Následující rok 2009 přinesl pro Ferrari několik technických i strategických výzev. To se přirozeně odrazilo i na bodovém zisku a umístění obou pilotů Ferrari. Massa v tomto ročníku nasbíral pouze 22 bodů a skončil na 11. místě.
V roce 2010 se situace stabilizovala a tak mohl Filippe naplno ukázal svou zkušenost a rychlost. Během sezóny získal 144 bodů a umístil se na 6. místě. Roky 2011 a 2012 přinesly už síce o něco méně bodů, no i přesto si dokázal Massa udržet v celkové klasifikaci 6. až 7. místo. Ačkoli zaostával, vždy bojoval.
Poslední sezónou v červeném monopostu byl rok. 2013. Během své závěrečné sezóny ve Ferrari Massa nasbíral 112 bodů a skončil na 8. místě. S touto vizitkou se poroučel z týmu, který byl v té době na vzestupné trajektorii za konkurencí.
Po ukončení období ve Ferrari se Felippe rozhodl uzavřít kariéru ve Formuli 1 v týmu Williams, kde působil ve 3 sezónách a to 2014 až 2017.
V tomto období se musel vypořádat s omezenou konkurenceschopností vozidla, no i přes technické výzvy dokázal získat i dvě pódiové umístění. Ty přišly hned v roce 2014, když získal celkově 121 bodů. Poslední dvě sezóny už byly o poznání slabší, v obou skončil na 11. místě a získal o hodně méně bodů.
Po rozloučení s F1 se Massa pustil do úplně nové a netradiční kapitoly závodění, konkrétně ve Formula E. Tam působil v letech 2018 až 2020 v týmech Venturi Formula E Team a ROKIT Venturi Racing, no významnější úspěchy nepřišly.
Ve Formula E čelil Filippe úplně odlišným výzvám, kde taktika a hospodaření s energií sehrávaly ještě důležitější úlohu, než samotná rychlost. Ačkoli výsledky v této sérii nebyly tak výrazné jako během jeho let v F1, Massa ukázal, že jeho vášeň pro motoristický sport a schopnost adaptace zůstaly ještě stále na té nejvyšší úrovni.
Shrnutí statistik jeho kariéry je impozantní. V F1 získal 11 vítězství v 272 závodech. K tomu přidal 41 pódiových umístění, 16 pole positions a 15 nejrychlejších kol v závodech. Jeho nejlepším výsledkem byl titul vicemistra světa.
zakoupené na runder.cz 28.03.2025
zakoupené na runder.cz 19.03.2025
zakoupené na runder.cz 20.03.2025
zakoupené na runder.cz 23.03.2025
zakoupené na runder.cz 20.03.2025
zakoupené na runder.cz 21.03.2025