Některá auta zaujmou designem, jiná výkonem a potom jsou tu taková, která si oblíbíte a ani nevíte úplně důvod. Ford Fiesta je přesně ten případ. Tato nenápadná klasika, kterou potkáte na každém rohu, se stala už součástí městského života v nejedné evropské metropoli. Co všechno přináší dnes a jaká je její historie? Pojďte to zjistit s námi.
(Zdroj: depositphotos.com)
Když Ford v roce 1976 představil první Fiestu, jednalo se o krok do neznáma. Byla to první předokolka značky vyvinutá v Německu a vyráběná ve Valencii.
Právě v té době motoristický svět hledal malá a úsporná auta a Fiesta do toho zapadla opravdu dokonale. Nabízela jednoduchý 3dveřový hatchback a malé benzinové motory od 950 do 1.300 cm³. Největší pozornost si však vysloužila sportovní verze XR2 s 1.6litrovým motorem, která byla na svoji hmotnost překvapivě svižná.
Druhá generace přišla v roce 1983 a designově byla evolucí. Interiér byl modernější a technicky se zlepšilo zavěšení i brzdy, poprvé se objevila už i 5stupňová převodovka a v nabídce byla i verze XR2i se vstřikováním paliva.
Zásadní změna přišla s třetí generací a to v roce 1989. Fiesta narostla, poprvé nabídla už i 5dveřovou verzi a design se zmodernizoval. Jízda byla pohodlnější, auto působilo dospělejší a nové motory 1.4 a 1.6 benzin s vícebodovým vstřikováním či úsporný 1.8 diesel přidaly na všestrannosti použití ve městě i mimo něj.
Všechny tyto tři první generace položily základ tomu, co Ford Fiesta znamenala pro další desetiletí. Na trhu se udomácnila jako praktické a poctivě vyrobené auto, které si umělo najít cestu ke každému, kdo hledal univerzálnost a kompaktnost.
V roce 1995 Ford představil čtvrtou generaci a ta přišla s úplně novým designem. Zaoblenější karoserie, větší světla a měkčí linie, Fiesta najednou působila moderněji a přítulněji. Ačkoli technicky vycházela z předcházejícího modelu, pocit z jízdy se zlepšil a to i díky upravenému podvozku a lepšímu odhlučnění.
Interiér byl jednoduchý, ale působil přívětivěji. Auto poprvé nabízelo airbagy, elektrická okna či centrální zamykání. Největším tahákem se stal nový motor 1.25 Zetec-SE vyvinutý s Yamahou, který byl tichý, svižný a zároveň úsporný.
Mnohem výraznější posun však přišel v roce 2002 s pátou generací. Fiesta narostla, dospěla a působila robustněji, ale stále si zachovala kompaktnost.
Stála na úplně nové platformě, díky čemuž se zlepšily její jízdní vlastnosti, stabilita i komfort. Design byl už více funkční a v nabídce byly moderní benzinové Duratec motory v objemu až do 1.6, ale nechyběla ani 1.4 TDCi dieselová verze.
Interiér působil přehledně, výbava byla na danou třídu slušná a bezpečnost také citelně poskočila. Pátou generací se Ford Fiesta přesunula z kategorie „malé a praktické“ do světa plnohodnotných a každodenně použitelných vozidel. Tato generace přinesla na trh auto, které umělo velmi dobře posloužit ve městě i na výletě.
(Zdroj: depositphotos.com)
V roce 2008 dorazila šestá generace Fiesty a přinesla radikální změnu designu ale i výrazné zvětšení prostoru. Auto vyrostlo, což bylo cítit zejména uvnitř, kde bylo více místa pro posádku, větší kufr a komfortnější posez. Design se změnil na ostřejší, s moderní přední maskou a zadními světly umístěnými nahoře.
Technicky se jednalo o globální model, stejná Fiesta se prodávala v Evropě i v USA. Pod kapotou byly klasické benzinové motory 1.25 až 1.6 Duratec, později přišel i přelomový 1.0 EcoBoost tříválec, který spojil nízkou spotřebu a živou jízdu.
Tato Fiesta byla mezi řidiči velmi úspěšná, o čemž svědčí i fakt, že další, v pořadí už sedmá generace, přišla na trh až v roce 2017. Navenek byla sice dost podobná, ale v podstatě kompletně přepracovaná. Auto bylo delší a širší, zadní světla se posunula zpět do spodní části, ale přední agresivnější design Fieste zůstal.
Interiér dostal dotykový 8palcový displej a ve výbavě se ocitly například adaptivní tempomat, vyhřívaný volant či opravdu pokročilé asistenční systémy.
Nabídka motorů se zaměřila na 1.0 EcoBoost v různých výkonových verzích od 95 do 140 koní, později i s mild-hybridním systémem. Pokud jde o karosářské verze, Fiesta zůstala věrna 3 i 5 dveřovým, takže na své si přišel každý řidič.
Ačkoli se Ford Fiesta v roce 2023 definitivně odebral do automobilového důchodu, dodnes se jedná o auto, které potkáte na silnici úplně běžně a to ve městě i mimo něj. Za celou svoji historii totiž mělo pověst spolehlivého a kompaktního vozu.
Mezi jeho největší výhody patří zejména výborně vyladěný podvozek. Auto působí jistým dojmem ve městě i při dynamické jízdě a díky nízké hmotnosti a přesnému řízení patří mezi nejzábavnější malá auta vůbec. Pozitivně vnímaná byla i široká paleta motorů, zejména 1.0 EcoBoost, který spojil nízkou spotřebu a výkon.
K tomu se přidává dobrá úroveň technologií, zejména v pozdějších ročnících, včetně pokročilých asistenčních systémů a konektivity s mobilním telefonem.
Pokud jde o nevýhody, u starších generací to byl omezený prostor vzadu a jednoduché zpracování interiéru a v nižších výbavách mohly některé modely působit trochu „sparťansky“. Dieselové motory, hlavně ty do roku 2010, nepatřily mezi nejtišší a celkově starší generace Fiesty měly slabší odhlučnění kabiny.
Přesto však Fiesta ukázala, že i malé auto může nabídnout jízdní zážitek, výbavu na úrovni a spolehlivost. Její silou byla univerzálnost a flexibilita použití ve městě i mimo něj a oblíbená byla u začátečníků i starších řidičů.
zakoupené na runder.cz 26.05.2025
zakoupené na runder.cz 21.05.2025
zakoupené na runder.cz 28.05.2025
zakoupené na runder.cz 27.05.2025
zakoupené na runder.cz 26.05.2025
zakoupené na runder.cz 29.05.2025