Formule E vznikla v roce 2014 jako první plně elektrický šampionát soutěžních monopostů. Její založení iniciovala Mezinárodní automobilová federace FIA s cílem podpořit technologický pokrok v oblasti elektromobility. Tato série spojuje moderní technologie s dynamickým závodem a jde o určitou obdobu známé Formule 1.
Hlavní myšlenkou Formule E je ukázat, že elektrická auta mohou být nejen ekologická, ale i výkonná a proto použitelná k závodění. Soutěž probíhá zejména na okruzích v centrech velkých měst po celém světě, což přináší unikátní atmosféru.
Městské tratě zároveň kladou na jezdce mimořádné nároky, protože vyžadují precizní řízení, strategii a efektivní hospodaření s energií.
Soutěže se účastní týmy a v nich jezdci, přičemž každý tým pracuje na vývoji vlastního hnacího ústrojí, ale ostatní části monopostu zůstávají standardizované. Tento formát zajišťuje rovnováhu mezi inovacemi a férovými podmínkami. Během jedné sezóny se koná 12 až 16 závodů, nejde tedy jen o jednorázový závod .
Stejně jako ve známější F1, i Formula E nabízí během víkendu volný trénink, speciální kvalifikaci i samotný závod. Zároveň přináší také prvky, které nejsou v jiných motoristických sériích běžné, zejména různé bonusy pro výkon či divácké hlasování.
Formule E přinesla do motoristického sportu nový formát, který spojuje rychlost, technologie a strategická rozhodnutí. Závody se konají na dočasných městských okruzích ve známých metropolích, přičemž celý program probíhá v jednom dni. Intenzivní harmonogram udržuje vysoké tempo a napětí a to prakticky během celé akce.
Stejně jako jiné formulové soutěže , i tady je kvalifikace. Ta je rozdělena do několika skupin a končí eliminačním duelem nejrychlejších jezdců, kteří bojují o pole position a bonusové body. Kvalifikace určí, kdo bude z jakého místa v závodě startovat.
Pokud jde o závod, během nich je klíčové hospodaření s energií baterie. Na jejich závěru získá body prvních 10 jezdců, ale bonusy jsou udělovány i nejrychlejší kolo.
Specifikem Formule E je Attack Mode, který jezdci aktivují průjezdem speciální zónou mimo ideální stopu, čímž získají dočasné zvýšení výkonu. Taktické načasování jeho využití může rozhodnout o úspěchu. Dalším unikátním prvkem je Fanboost, kde fanoušci hlasováním udělují vybraným jezdcům krátkodobé zvýšení výkonu.
Formule E představuje perfektní kombinaci moderní technologie, interaktivních prvků a vzrušujícího závodního formátu, který dokáže zaujmout nejen tradiční fanoušky motorsportu, ale také zcela novou generaci diváků a to je i cílem.
Monoposty ve Formuli E prošly od svého vzniku v roce 2014 výrazným technologickým vývojem. V prvních čtyřech sezónách 2014 až 2018 se používaly monoposty Gen1, které byly standardizovány pro všechny týmy. Poháněl je jeden jediný elektromotor o výkonu 200 kW a 270 koní v kvalifikaci a 150 kW, čili 200 koní, v závodě.
Baterie s kapacitou však 28 kWh nevydržela celý závod a proto museli všichni jezdci v polovině akce rychle měnit auto. Maximální rychlost dosahovala v té době přibližně 225 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo pouhé 3 sekundy.
Od sezóny 2018/2019 Formule E představila novou generaci monopostů označovanou jako Gen2. Tato auta již představují výrazný technologický skok vpřed.
Výkon se zvýšil na 250 kW v kvalifikaci a na 200 kW během závodu. Významným krokem bylo zvětšení kapacity baterie na 54 kWh, což umožnilo monopostům odjet celý závod bez výměny a maximální rychlost se zvýšila až na 280 km.
Kromě výkonu a bezpečnosti byl zaveden i Attack Mode, který umožňuje jezdcům krátkodobě zvýšit výkon na 235 kW přejezdem speciální zónou mimo ideální stopu. Monoposty Gen2 současně posunuly technologické hranice Formule E a ukázaly, že elektrický pohon může nabídnout výkon, vzrušení i ekologii současně.
Formule E od svého vzniku přinesla množství dramatických soubojů a z jejího startovního pole vzešlo i mnoho známých jmen v jiných motorsportech, například Formule 1 Prvním mistrem se stal Nelson Piquet Junior, první týmový titul získal e.dams Renault.
Následující dva roky ve Formuli E dominoval závodník Sébastien Buemi za tým Renault e.dams, takže samotný tým pokračoval ve své vítězné sérii.
V 2016 až 2017 získal titul Lucas di Grassi za Audi Sport ABT Schaeffler, ale týmový titul si opět odnesl Renault e.dams. O rok později triumfoval Jean-Éric Vergne, zatímco týmový titul patřil Audi Sport ABT Schaeffler. Sezóna 2018/2019 přinesla éru s monoposty Gen2, titul však obhájil Jean-Éric Vergne pod značkou DS Techeetah.
Sezóna 2020/2021 přinesla triumf Nycka de Vriese a týmu Mercedes-EQ, který v následné sezóně zopakoval úspěch, tentokrát už s jezdcem Stoffelem Vandoornem. Poslední sezóna přinesla titul Jakeovi Dennisovi, týmový šampionát ovládl Envision Racing.
Mezi nejúspěšnější jezdce dosavadní historie patří Jean-Éric Vergne, Stoffel Vandoorne a António Félix da Costa. V soutěži týmů dominují značky jako Renault e.dams, DS Techeetah a Mercedes-EQ. Formule E si s každým přibývajícím ročníkem získává stále více zájmu a zároveň se stále zlepšuje, takže přináší i více zážitků.
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 25.12.2024
zakoupené na runder.cz 17.12.2024
zakoupené na runder.cz 10.12.2024
zakoupené na runder.cz 26.12.2024
zakoupené na runder.cz 19.12.2024