Gilles se narodil v roce 1950 v Richelieu, malém městě v okrese Québec v Kanadě. Jeho fascinace rychlostí se projevila už v dětství. Z malých sněžných skútrů, které upravil k závodění po zamrzlých jezerech, přešel k závodění na autech.
Villeneuve zahájil svou závodní kariéru v náročných závodech s terénními auty a amatérských závodech s vozidly na asfaltových okruzích. Jeho nadání pro rychlou jízdu a schopnost kontrolovat vůz v extrémních podmínkách si rychle získali pozornost jak místních závodních fanoušků, tak organizátorů závodů.
Před vstupem do světa F1 se Gilles představil ve více nižších motorsportovních sériích, zejména v oblíbené kanadské sérii Formula Atlantic. Zde se mu podařilo dosáhnout několika působivých vítězství, což přilákalo pozornost i týmů F1.
Jeho nebojácnost a neortodoxní techniky řízení, včetně agresivních předjížděcích manévrů a jízdy na hranici možností, mu rychle vynesly obdiv mezi fanoušky a respekt mezi jeho soupeři. Jeho schopnost vytlačit z auta maximum i za cenu velkého rizika, byla jeho poznávacím znamením, které jej lišilo od jeho soupeřů.
Za své působení v nižších soutěžích si vysloužil obdiv a respekt, takže cesta do prestižní F1 byla už jen otázkou času a překonání překážek, které zdolal.
Gilles Villeneuve zažil svůj debut ve Formuli 1 v roce 1977 na Grand Prix Velké Británie ve Farneborough. Tento závod byl pro něj velkou šancí, kterou mu poskytl tým McLaren. Přestože šlo o jeho první závod v této prestižní sérii, prokázal obrovský potenciál, který upoutali pozornost tehdejšího motoristického světa.
V týmu McLaren se však dlouho nesehřál, protože jeho talent neunikl pozornosti Enza Ferrariho, legendárního šéfa týmu Scuderia Ferrari. Ten viděl v Gillesovi nejen talent, ale také odhodlání, které považoval za esenciální pro úspěch v F1.
Koncem roku 1977 tak Gilles Villeneuve podepsal smlouvu s týmem Ferrari, čímž začala jedna z nejkonečnějších kapitol jeho motorsportovní kariéry.
Přestup do Ferrari byl pro Gillese zásadním krokem. Jeho první závod za tento tým absolvoval v 1978 a přestože jeho začátky byly náročné kvůli zvyku na nový vůz, jeho schopnost rychle se učit mu umožnila dosahovat prvních úspěchů.
V této době se Gilles neoddělitelně spojoval s červenými monoposty Ferrari. Dosáhl řady vítězství a stal se jedním z nejoblíbenějších závodníků doby, ačkoli nikdy nedosáhl na titul mistra světa. V roce 1979 skončil celkově na druhém místě se 47 body, prvenství si tehdy vybojoval jeho kolega Jody Scheckter.
Osudová sezóna 1982 se pro Gillese stala synonymem tragédie v F1. Během této sezóny se objevily první známky napětí mezi Villeneuvem a jeho kolegou Didierem Pironim. Konflikt vyvrcholil během Grand Prix v San Marině, kde Pironi porušil týmem schválenou strategii a předjel Gillese, což vedlo k rozporu mezi jezdci.
Nehoda, která ukončila Villeneuveův život, se odehrála během kvalifikace na belgické Grand Prix v Zolderu 8. května 1982. Villeneuve se pokoušel zlepšit svůj čas a překonat Pironiho, když jeho vůz narazil do pomalejšího auta Jochena Massa.
Massa viděl příchozího Villeneuvea a přesunul se doprava, aby mu uvolnil cestu. V nešťastné shodě okolností se Villeneuve také rozhodl změnit směr doprava, čímž došlo ke srážce. Villeneuveovo auto letělo více než 100 metrů a narazilo do zábrany, kde se rozpadlo. Jeho sedačka, stále s Villeneuvem, byla vymrštěna z vraku.
Jako první na pomoc mu přišli John Watson a Derek Warwick, první lékař byl při něm do 35 vteřin. Ten zjistil, že Gilles už nedýchá, přestože jeho srdce ještě bilo.
Jakékoliv pokusy o záchranu bohužel selhaly a ten den ve 21:12 Gilles Villeneuve umírá. Jeho nehoda vedla k posílení pravidel bezpečnosti ve Formuli 1, včetně návrhů na ochranná zařízení a přísnější požadavky na bezpečnost.
Kariéra Gillese Villeneuvea v F1 byla tragicky krátká, ale poznamenána nebojácným stylem ježdění a významnými úspěchy. Jeho dědictví navzdory tragické nehodě žije dále v rekordech, které zanechal, ale iv příbězích o jeho odvaze.
Během kariéry absolvoval 67 závodů Grand Prix, z nichž vyhrál 6 a dosáhl 13 pódiových umístění. Získal 2 pole positions a 8krát zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Dohromady nasbíral 107 mistrovských bodů. Rychlost a vášeň pro F1 však s jeho nehodou neskončily, dědictví Gillese převzal totiž o 20 let jeho syn Jacques.
Jacques Villeneuve působil v F1 celkem od roku 1996 do roku 2006, kdy se zúčastnil 165 závodů. Mezi jeho největší kariérní vrcholy a zároveň osobní úspěchy patří 11 vítězství a 23 pódiových umístění na Velkých cenách.
Jacques dosáhl také 13 pole positions a devětkrát zaznamenal nejrychlejší kolo. Dohromady si připsal 235 mistrovských bodů, čímž překonal i svého otce.
Jeho nejvýznamnějším úspěchem byl zisk mistrovství F1 v roce 1997 v barvách Williams v souboji s Michaelem Schumacherem z Ferrari. Kromě působení v F1 se Jacques stal také vítězem šampionátu CART a prestižních 500 mil Indianapolis v roce 1995. Spolu s Mariem Andrettim a Emersonem Fittipaldim jsou jediný, kteří získali oba tituly.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024