Jackie Stewart se narodil 11. června 1939 v Miltonu, ve Skotsku, kde vyrůstal v rodině, která už měla kořeny v motosportu. Jeho otec byl majitelem autosalonu a jeho starší bratr Ian se také věnoval závodění, což Jackieho od malička lákalo k rychlosti.
V dětství často a rád trávil čas v otcově garáži, kde se učil o autech, jejich údržbě a vylepšeních. Tento ranní kontakt s automobilovým světem položil základy jeho technického porozumění a lásky k rychlosti. Jackieho prvním závodním vozidlem byl Austin Mini, který si sám upravil a se kterým se účastnil závodu.
Stewartův talent a odhodlání nepřehlédl ani Ken Tyrrell, vlivná postava v motorsportu, který mu dal příležitost ukázat své schopnosti na vyšší úrovni. Jackie se tak dostal do Formule 3, kde jeho kariéra doslova nabrala na obrátkách.
Ve Formuli 3 Stewart exceloval, což si vysloužilo respekt a obdiv iu jeho konkurentů. Jeho schopnost ovládat vůz v náročných podmínkách a jeho porozumění dynamice závodu jej rychle vyprofilovaly jako hvězdu. V této sérii dosáhl několik významných vítězství a ty mu otevřely dveře do prestižní a královské Formule 1.
Navíc, jeho výkony ve Formuli 3 byly zásadní nejen pro jeho kariéru, ale také pro jeho reputaci jako pilota schopného dosahovat konzistentní výsledky.
Jackie Stewart vstoupil do světa Formule 1 v roce 1965, kdy podepsal smlouvu s týmem BRM, neboli British Racing Motors. Jeho první sezóna v této elitní motoristické sérii byla pozoruhodná, hned ve svém druhém závodě na Grand Prix Monaka dosáhl svého prvního pódia, což bylo potvrzení jeho nadání i budoucích úspěchů.
Během celého roku Stewart kontinuálně bodoval a zakončil svoji první sezónu na třetím místě v celkovém pořadí mistrovství světa s úctyhodnými 33 body. Už o rok později se však Jackieho kariéra setkala s vážnou překážkou v podobě nehody.
Během závodění na belgickém okruhu Spa-Francorchamps jeho BRM uklouzlo na mokré trati, což vedlo k vážné nehodě, která ovlivnila jeho kariéru.
Stewart byl totiž uvězněn ve vraku svého monopostu příliš dlouho, což vyvolalo diskuse o bezpečnostních standardech. Následující roky, 1967 a 1968, byly pro Stewarta již o něco méně úspěšné, v roce 1967 dosáhl v sezóně pouze 9 bodů.
Rok 1968 však už byl pro Stewarta o něco úspěšnější. S týmem Matra získal své první vítězství ve Formuli 1 na holandském okruhu Zandvoort a celkem 36 bodů, což mu dalo titul vicemistra světa. Letos byl významný i tím, že ukázal Stewartovu schopnost rychle se přizpůsobit novým technologiím a strategiím.
Už o rok později se Stewart dočkal a získal svůj první titul mistra světa F1. Sezóna byla pro něj mimořádně úspěšná, jelikož s týmem Matra dosáhl několika vítězství, včetně Grand Prix Španělska, Nizozemska, Francie, Velké Británie a Itálie. Díky konzistentním výkonům a 63 získaným bodům suverénně ovládl šampionát.
Následující rok, 1970, byl pro Stewarta znovu ten náročnější. I když se mu podařilo vyhrát několik závodů, včetně závodu na okruhu ve Španělsku, celkově to byl pro něj rok plný technických problémů a tak svůj titul nedokázal obhájit.
O rok později se však sen znovu stal skutečností a Stewart ukázal návrat do formy, když získal svůj druhý titul mistra světa. V letošním roce vyhrál šest velkých cen, včetně Monaka, Francie a Německa, což mu zajistilo celkem 62 bodů. Letos byla jeho dominance v F1 téměř absolutní, ale zároveň i plně zasloužená.
Sezóna 1972 už byla méně úspěšná a přestože předvedl několik solidních výkonů, získal v celém šampionátu 45 bodů, což stačilo jen na druhé místo.
V roce 1973 ve své poslední sezóně získal Jackie svůj třetí a poslední titul mistra světa. Získal 71 bodů, zvítězil na velkých cenách Argentiny, Monaka, Nizozemska či Německa a potvrdil svou sílu. Po tomto triumfu se rozhodl ukončit kariéru.
Tak, jak se předpokládalo, Stewart ani po ukončení své aktivní závodní kariéry nepřestal být součástí světa Formule 1. Jeho bohaté zkušenosti a velké odborné znalosti v motosportu jej přirozeně přivedly k novým úkolům v F1.
Jedním z jeho významných příspěvků po odchodu byl jeho vlastní tým, Stewart Grand Prix, který založil spolu se svým synem Paulem v roce 1997. Přestože témat působil na scéně Formule 1 jen krátce, do roku 1999, dosáhl pozoruhodných úspěchů a to včetně památného vítězství na Grand Prix Evropy v 1999 s pilotem Johnny Herbertem.
Později se rozhodl Stewart tým prodat společnosti Ford a v sezóně 2000 byl přejmenován na Jaguar Racing, přičemž do něj vstoupil bývalý jezdec stáje Ferrari a kolega Michaela Schumachera, irský pilot a vicemistr světa Eddie Irvine.
Stewart jistou dobu působil i jako odborný komentátor F1, jelikož mu jeho hluboké znalosti a schopnost přenášet komplexní aspekty Formule 1 srozumitelně získaly obdiv diváků po celém světě. Jeho kariéra byla tak inspirativní, že o něm vznikl film Létající skot, který zachycuje jeho začátky, úspěchy i roli ve zlepšování bezpečnosti.
Odkaz A přínos dnes už Sira Jackieho Stewarta v motosportu jsou jasnou ukázkou, jak se rodí legendy a co všechno udělali bývalí piloti F1 pro současný motosport.
zakoupené na runder.cz 08.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 30.10.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024