expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Jacques Villeneuve: životopis, kariéra v F1, tituly a statistiky


04.12.2024
 | 
6 min. čtení.

Jacques Villeneuve je jméno, které je zarytým fanouškům F1 jistě velmi dobře známé. Není to však jen jezdec, který vyhrál mistrovství světa formule 1, je to jméno, které nese odkaz jedné z nejslavnějších rodin motoristického sportu. Syn slavného otce se dokázal ve světě F1 prosadit svým vlastním stylem, a nesmazatelně se tak zapsal do jeho historie.

Narození, dětství, otcův odkaz a jízda před F1

Jacques Villeneuve se narodil 9. dubna 1971 v Saint-Jean-sur-Richelieu v Kanadě. Když jste synem takové legendy, jako je Gilles Villeneuve , tlak a očekávání vás provázejí od prvního dne. Jacques však nikdy nebyl typ, který by se něčeho stranil.

Už jako dítě se pohyboval v prostředí, kde vůně benzínu a rychlost patřily k životu. Předčasná smrt jeho otce v roce 1982 ho těžce zasáhla, ale zároveň mu dala jasný cíl pokračovat v rodinné tradici. První zkušenosti získal v motokárách a rychle postupoval od motokár s nižším objemem ccm k těm vyšším.

Už na první pohled bylo jasné, že otcův talent je nepopiratelný, ale Jacques chtěl být vždycky sám sebou. V roce 1988, když mu bylo pouhých 17 let, se zúčastnil Alfa Cupu, kde skončil celkově desátý v poli bývalých jezdců F1.

Velký zlom přišel v roce 1994, kdy se dostal do IndyCar a CART v Severní Americe. Zde si začal budovat jméno, které nebylo jen odrazem elitních hráčů. V sezóně 1995 vyhrál ikonický závod Indianapolis 500 a s ním i celý šampionát.

Tyto úspěchy mu otevřely dveře do F1, když jeho řidičské schopnosti zaujaly Franka Williamse, ředitele slavného týmu Williams Grand Prix.

Vstup do Formule 1 v roce 1996 a titul v roce 1997

Jacques Villeneuve tak v roce 1996 vstoupil do světa Formule 1 a okamžitě upoutal pozornost. Ve svém prvním závodě v Austrálii získal pole position a bojoval o vítězství, které mu uniklo jen kvůli technickým problémům. To vše bylo odrazem spojení jeho talentu se stájí Williams, která v té době disponovala jedním z nejsilnějších vozů.

Během sezóny nasbíral čtyři vítězství a celkově skončil druhý za týmovým kolegou. Damon Hill což byl výkon, který od nováčka nikdo nečekal. Jacques jasně ukázal, že má výjimečný talent a zároveň odvahu konkurovat těm nejlepším.

Sezóna 1997 byla Jacquesovou velkou chvílí. Po odchodu Damona Hilla se stal lídrem týmu, a tedy logicky hlavní nadějí Williamsu na titul.

Celý rok bojoval s další vycházející legendou, německým Michael Schumacher . Za Ferrari jezdí od roku 1996 a v porovnání s minulou sezónou byl jeho vůz. větší konkurenceschopnost. Proto byl celý ročník 1997 velmi vyrovnaný.

Právě v posledním závodě v Jerezu došlo k dramatickému okamžiku, když Schumacher úmyslně narazil do Jacquese, aby ho vyřadil z boje o titul, protože vedl v průběžném pořadí. Jacques se však dostal do kontaktu, zatímco Schumacher závod nedokončil. Jacques dojel třetí, získal vytoužený titul a Němec byl ze sezóny diskvalifikován.

Přestup do BAR v sezóně 99 a setrvání do roku 2006

Po neúspěšné sezóně 1998, kdy Villeneuve skončil pátý a ukradl titul Mika Hakkinen , tým Williams s ním ukončil spolupráci a Jacques se připojil ke zbrusu nové stáji BAR, jejíž zkratka znamenala British American Racing. Zde ho vedl jeho přítel a manažer Craig Pollock a cílem bylo, aby se Jacques stal tváří nového ambiciózního týmu.

Skutečnost však byla zklamáním. Hned v první sezóně se BAR potýkal s nespolehlivostí vozu a Jacques za celý rok nezískal jediný bod do celkového hodnocení.

V následujících letech se tým postupně zlepšoval, ale výsledky byly stále daleko od očekávání. Jacques se ocitl v roli jezdce, který sice vždy tvrdě bojoval, ale často mu v jeho ambicích bránila špatná technika nebo nespolehlivost vozu.

Zlom nastal v roce 2003, kdy se BAR stal továrním týmem Hondy, ale Jacques už měl za sebou několik těžkých sezón, v nichž nedokázal skončit lépe než sedmý. Proto na konci roku tým opustil. V sezóně 2004 krátce jezdil za Renault. V roce 2005 se rozhodl připojit k týmu Sauber, kde strávil poslední dva roky své kariéry.

Ačkoli měl Sauber solidní vůz, jeho výsledky se nikdy nepřiblížily těm nejlepším. V sezóně 2005, kdy tým převzalo BMW, získal 9 bodů a celkově skončil na 14. místě. O rok později skončil až na 15. místě a nadobro opustil kolotoč F1.

Funkční období, statistiky a shrnutí kariéry po skončení uplatňování vzorce 1

Po odchodu z F1 v roce 2006 se Jacques závodění nevzdal, právě naopak. Podnikl ještě několik pokusů o návrat do F1, účastnil se testů a zkušebních jízd, například s týmem Stefan GP, ale nakonec se mu návrat do světa nejprestižnějšího seriálu nepodařil. Jacques se však závodění nevzdal a zkusil štěstí jinde.

Jedním z jeho nejvýznamnějších úspěchů po F1 byla účast v legendárním závodě 24 hodin Le Mans. V roce 2008 skončil s týmem Peugeot na 2. místě ve své kategorii a málem získal prestižní trofej, která by doplnila jeho tituly z Indy 500 a F1.

Závodil také v sérii NASCAR, kde si vyzkoušel své schopnosti na oválných tratích v USA, a v méně známých sériích, jako jsou Speedcar a Top Race V6.

V F1 absolvoval celkem 165 Velkých cen, 11 z nich vyhrál, 23krát stanul na stupních vítězů a získal 13 pole position. Jeho největším úspěchem byl titul v sezóně 1997 a je jedním z mála jezdců, kteří vyhráli IndyCar 500, seriál CART i šampionát F1.

Dnes se Jacques Villeneuve stále aktivně věnuje motoristickému sportu, i když už ne jako závodník na plný úvazek. Často ho můžeme vidět v roli televizního analytika a komentátora Formule 1, kde svými názory ukazuje, jak moc ho svět F1 stále baví. Vedle toho se věnuje hudbě, příležitostným závodům a rodinnému životu jako otec.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku