Parkovací či ruční brzdu není třeba nikomu představovat, každý o ní ví. Víte však, jak ji správně používat? Právě na to se podíváme v následujícím článku, kde si ukážeme k čemu parkovací brzda slouží a v jakých momentech je třeba ji určitě používat.
Parkovací brzda, dříve známá jako nouzová brzda, je systém sekundárního zastavení určený k udržení vozidla na místě.
Obecně platí, že parkovací brzdu byste měli používat při každém parkování.
· Auto s automatickou převodovkou
Když zaparkujete auto s automatickou převodovkou, zařízení zvané parkovací západka zablokuje převodovku, takže se auto nemůže pohnout. Technicky to stačí k tomu, aby se vaše auto udrželo na místě.
Použití parkovací brzdy u automatických aut však může ochránit převodovku. Pokud zaparkujete auto s nohou na brzdě, aktivujete parkovací brzdu a poté nastavíte převodovku do parkovací polohy, hmotnost vozidla bude na vaší parkovací brzdě a ne na převodovce.
· Auto s manuální převodovkou
Při jízdě v autě s manuální převodovkou vždy aktivujte parkovací brzdu dříve, než vystoupíte z auta, protože zde není parkovací západka.
Bez ohledu na typ parkovací brzdy se při manuálním uvolnění brzdového pedálu vždy ujistěte, že máte nohu na brzdovém pedálu. U pákových brzd stiskněte tlačítko a spusťte páku dolů. Pomocí tlačítek stiskněte tlačítko. S přepínači jej otočte v instruovaném směru.
Na některých moderních autech s elektronickými parkovacími brzdami se automaticky uvolní, pokud sedíte, připoutáte se, zařadíte rychlost nebo zpátečku a stlačíte plynový pedál.
Ne všechny parkovací brzdy jsou stejné, zvláště pokud máte novější auto.
· Elektrické (tlačítko nebo spínač)
Mnoho nových aut běžně používá elektronické parkovací brzdy. Ty přicházejí ve formě tlačítek nebo přepínačů.
· Mechanické (páka nebo pedál)
Máte-li starší auto nebo auto s manuální převodovkou, pravděpodobně budete mít mechanickou parkovací brzdu. Ty se vyskytují ve formě pedálu aktivovaného vaší nohou nebo páky obvykle aktivované pravou rukou řidiče.
Pokud se parkovací brzda zasekne, příliš uvolní nebo již nedrží vaše vozidlo na místě, budete muset brzdu zkontrolovat a opravit. Obecně platí, že komponenty parkovací brzdy byste měli zkontrolovat vždy při preventivní údržbě klasických brzd.
Parkovací pedál bude umístěn na levé straně prostoru nohou řidiče, parkovací páka bude nejčastěji umístěna mezi předními sedadly a spínač nebo tlačítko elektrické parkovací brzdy bude pravděpodobně umístěno někde ve středové konzole.
Ve většině případů je ruční brzda zatažena na dvě zadní kola.
Někteří lidé nazývají parkovací brzdu nouzovou brzdou nebo elektrickou brzdou a nejsou daleko od pravdy. V případě, že váš primární brzdový systém selže, můžete použít parkovací brzdu jako způsob nouzového zastavení. U moderních aut s elektronickými parkovacími brzdami to však nemusí být možné.
Pokud nastartujete vozidlo a svítí kontrolka parkovací brzdy, znamená to, že je zatažená. Modernější vozy vás na to dokážou upozornit ještě předtím, než se vydáte na cestu. U starších aut můžete mít při zatažené parkovací brzdě dokonce problém pohnout se z místa. Proto vždy když vidíte rozsvícenou kontrolku parkovací brzdy na palubní desce, brzdu uvolněte a až tak se pohněte z místa.
zakoupené na runder.cz 19.01.2025
zakoupené na runder.cz 21.01.2025
zakoupené na runder.cz 21.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025