Výběr správné autobaterie je pro někoho jasný jako facka, ale pro jiné může být docela záhadou. Vše záleží na předchozích zkušenostech s autobateriemi a jejich výměnou, ale také na tom, pro jaký typ vozu má být baterie určena. Mnoho lidí se při nákupu zaměřuje hlavně na cenu, ale podstatná jsou i další kritéria. A pozor také na některé chyby!
Při výběru autobaterie nejprve je třeba se podívat na technické parametry, konkrétně na napětí, rozběhový proud a kapacitu. Většina automobilů používá baterie s napětím 12 V, což je standardní hodnota. Pokud však máte nákladní nebo speciální vozidlo, můžete potřebovat 24 V.
Pokud dáte 24voltovou baterii do auta s 12voltovým systémem, prostě nepojede. A naopak, pokud dáte do auta, které vyžaduje 24 V, pouze 12 V, nenastartuje.
Dalším klíčovým faktorem, který ovlivňuje dobrý start, zejména v zimě, je správná volba. startovací proud . Pokud máte baterii s nižším startovacím proudem, může se stát, že v mrazivých dnech vůz nenastartuje. Naopak příliš silný startovací proud nemusí být nutně lepší, protože může vést k neefektivnímu nabíjení a kratší životnosti baterie.
Velmi důležitá je také kapacita baterie, tj. její výdrž při zátěži. Na dlouhé cesty se hodí baterie s vyšší kapacitou, ale pokud si vyberete příliš výkonnou, může se vám to prodražit a způsobit přebíjení baterie, což zkrátí její životnost.
Naopak baterie s nižší kapacitou může způsobit problémy se startováním nebo neefektivní provoz systémů, jako jsou světla, rádia nebo jiná zařízení s trvalým odběrem. Proto je vždy důležité zvolit správnou kapacitu baterie, ideálně podle doporučení výrobce vozu. Pak bude fungovat dlouho a spolehlivě.
Póly autobaterie jsou důležitější, než si možná myslíte. Lidé si při výběru baterie nevšímají detailů, které mohou způsobit problémy při následné instalaci. Jednou z nejčastějších chyb je, že zákazníci nezkontrolují, na které straně jsou plusové a minusové póly. Póly se určují podle toho, z jaké strany se na baterii díváte.
Pokud póly nenastavíte správně, může se jednoduše stát, že baterie nebude sedět na vyhrazeném místě tak, jak by měla. Některé baterie lze ve vozidle otočit o 180 stupňů, což může ovlivnit, která strana bude na kterém sloupku.
Dalším problémem může být výška stožárů. Mnoho baterií má póly buď příliš zapuštěné, nebo naopak příliš vyčnívají nad baterii.
To může způsobit problémy při připojování kabelů nebo dokonce poškození svorek. Důležité je také zkontrolovat, jaká je tloušťka pólů. U některých asijských vozidel, například japonských značek, bývají póly užší než u standardních baterií. Pokud se tento rozdíl nezohlední, může to vést k tomu, že problém zapojení .
Tyto detaily se mohou zdát na první pohled banální, ale pokud se na ně při výběru baterie nezaměříte, můžete si snadno zkomplikovat život. Ještě nepříjemnější je, pokud baterii neinstalujete vy, ale servisní technik, což celý proces ještě více prodraží.
Rozměry autobaterie jsou často velmi podceňovaným faktorem, ale ve skutečnosti mohou způsobit mnohem více problémů, než si myslíte.
Častou chybou, kterou dnes řidiči dělají, je výběr výkonnější baterie, která je sice větší, ale nakonec se do auta stejně nevejde. Před nákupem nové baterie je proto také důležité nezapomenout změřit prostor, do kterého plánujete baterii umístit.
Začněte měřením všech rozměrových parametrů, tj. šířky, hloubky a výšky. Pokud se rozhodnete pro větší baterii, ujistěte se, že bude mít dostatek místa. Pokud se rozhodnete pro vyšší baterii, ujistěte se, že kabely mohou dosáhnout pólů . Pokud jsou kabely příliš krátké, nemusí se vám je podařit správně připojit.
Dalším důležitým bodem je zajištění stability baterie v prostoru. Baterie musí být upevněna tak, aby se během jízdy nepohybovala. Pokud je nová baterie větší, menší nebo jinak tvarovaná, můžete mít problém s jejím pevným uchycením.
Ujistěte se, že je baterie pevně ukotvena, aby se zabránilo jejímu pohybu. V ideálním případě by měl existovat nějaký mechanismus, který baterii fyzicky udrží v pevné poloze. Zároveň nezapomeňte, že tento mechanismus je zároveň omezením rozměrů baterie. V ideálním případě by nová baterie měla mít stejné rozměry jako stará.
Dalším problémem při výběru autobaterie je, že majitelé vozidel se systémem start-stop nebo vozidel s pokročilou elektronikou, jako jsou vozy Mercedes, BWM a Audi, často nevědí, že tato vozidla vyžadují specifické typy baterií.
Pro tyto vozy jsou nejvhodnější baterie AGM, což je zkratka pro Absorbent Glass Mat, nebo EFB, což je zkratka pro Enhanced Flooded Battery.
Ty jsou navrženy tak, aby zvládaly časté cykly nabíjení a vybíjení, které jsou typické pro systém start-stop. Baterie AGM jsou odolné, poskytují vysoký výkon a dlouhou životnost, takže jsou ideální pro automobily s častým vypínáním a opětovným startováním motoru. Jejich výhodou je také mnohem lepší odolnost vůči extrémním podmínkám, jako jsou nízké teploty.
Na druhou stranu jsou dražší a vyžadují opatrnější zacházení, protože jsou citlivější. Baterie EFB jsou cenově dostupnější, poskytují dobrý výkon pro systémy start-stop a jsou méně náročné na údržbu, ale nemají tak dlouhou životnost jako baterie AGM.
Nicméně, a zde je třeba zdůraznit, že je důležité nepodceňovat skutečnost, že při výměně baterie ve vozidlech se systémem start-stop je nezbytné, aby nová baterie byla inicializována v dílně. To znamená nastavení elektronických systémů pro optimalizaci jejího nabíjení a používání. V opačném případě nemusí baterie správně fungovat.
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 26.01.2025