Mazání je nezbytné pro jakýkoli druh strojních zařízení na palubě lodí. Mazání hlavního motoru je zodpovědné za mazání a chlazení vnitřních částí, které navzájem působí a vytvářejí tření a teplo, což vede k přehřátí dílů. Mazání poskytuje nejen chlazení, ale také odstranění jakýchkoli nečistot.
Existuje několik hlavních typů mazacích systémů, které se používají na lodích:
Při tomto typu mazání vytváří olej mezi pohyblivými povrchy souvislý olejový film přiměřené tloušťky. Film se vytváří v důsledku pohybu pohyblivých částí a tlaku, který se sám generuje. Například kloubová ložiska hlavního motoru mají hydrodynamické mazání. Mezi hlavním ložiskem a čepem klikového hřídele se vytvoří film pomocí klínu tvořeného rotujícím hřídelem.
Pokud olejový film nemůže vzniknout v důsledku pohybu pohybujících se částí, musí být tlak oleje přiváděn externě. Takový typ mazání je znám jako hydrostatické mazání. Pro pomalu se pohybující těžké části jejich relativní pohyb nestačí k tomu, aby zajistily samočinný tlak na mazání, a proto se tlak vytváří externě pomocí čerpadla.
Hraniční mazání se zvykne nazývat i mezní mazání. U tohoto typu existuje tenký film mezi dvěma třecími povrchy, který by mohl mít povrchový kontakt. Mezní mazání se používá kvůli relativně nízkým rychlostem, vysokému přítlačnému tlaku a drsným povrchům. Například v hlavních motorech se mezní mazání vyskytuje během startování a zastavení v důsledku výše uvedených podmínek.
U tohoto typu mazání se tloušťka mazacího filmu výrazně mění s elastickou deformací povrchů. Je to vidět v řadě nebo v bodě dotyku mezi valivými nebo kluznými plochami, například valivými kontaktními ložisky a záběry zubů ozubeného kola. Dochází k elastické deformaci kovu a působení vysokého tlaku na mazivo.
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 26.03.2025
zakoupené na runder.cz 07.04.2025
zakoupené na runder.cz 27.03.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025
zakoupené na runder.cz 06.04.2025