Nezávislé topení do auta je systém, který umožňuje vyhřívání interiéru vozidla nebo i motoru, aniž by bylo třeba nechávat zapnutý motor. Tento systém je užitečný v chladném počasí , v situacích, kdy potřebujete vyhřát auto před jeho startem nebo i tehdy, pokud už auto bylo v provozu a chcete v něm udržovat teplotu.
Princip fungování nezávislého topení spočívá v tom, že má vlastní zdroj energie a vlastní spalovací systém. Podle média známe dva typy topení.
Prvním je teplovodní, které umožňuje vyhřívat interiér využitím teplé vody. Systém má spalovací jednotku, která spálí diesel nebo benzín pro vygenerování tepla. Toto teplo se použije na ohřátí vody v systému a její přenos do výměníku.
Tam se dostane do výměníku, kde se přemění na teplo, odtud se to teplo dostane do motoru a poté do interiéru vozidla. Druhým typem je horkovzdušné topení. To poskytuje efektivní vytápění interiéru bez nutnosti spuštění hlavního motoru, přičemž i zde existuje spalovací jednotka, která pro svoji činnost spaluje palivo.
Vytápěný vzduch se následně pomocí ventilátoru rozfukuje do interiéru vozidla. Systém může obsahovat různé rozvody, aby se teplo rovnoměrně rozložilo v celém prostoru, například i v zavazadlovém. Spuštění je možné na dálku.
Montáž nezávislého topení do auta je proces, který vyžaduje technické znalosti a obvykle se profesionálně provádí ve specializovaném středisku či firmě.
Při montáži se samotná jednota běžně se umísťuje pod vozidlo nebo do motorového prostoru. Nezávislé topení je napojeno na palivový systém vozidla, přičemž palivo může být čerpáno přímo z hlavní nádrže nebo z nádrže pro topení.
Pokud jde o cenu nezávislého topení do auta, ta se liší v závislosti na více faktorech. Mezi ty hlavní patří typ, neboli horkovzdušné nebo teplovodní, značka a model topení a jeho výkonové parametry. Cena se také liší dle výkonu a velikosti topení. Větší a výkonnější systémy vhodné pro extrémní chlad jsou cenově nejdražší.
Obecně platí, že celkové náklady na nezávislé topení do auta začínají někde kolem částky 1.000 Eur, u větších aut to je i více. Počítat je třeba také s tím, že nezávislé topení není jen jednorázová, ale i opakovaná a dlouhodobá investice.
Při horkovzdušném topení jsou sice náklady o něco menší, ale i tak je třeba počítat s tím, že 30 minut funkčnosti nezávislého topení v autě vás vyjde 0,2 až 0,5 litru paliva. Toto palivo se spotřebuje pro činnost systému a ohřev kabiny vozidla, případně i motoru nebo zavazadlového prostoru. Za teplotní komfort to ale stojí.
Právě zvýšení komfortu je jednou z hlavních výhod nezávislého topení. Systém dokáže udržovat příjemnou teplotu bez potřeby spuštění hlavního motoru.
Toto je výhodné v zimních měsících nebo v chladných ranních hodinách, kdy může být vnitřek auta ještě velmi studený. Umožňuje řidičům a cestujícím vstoupit do předehřátého vozidla, což výrazně zvyšuje pohodlí při jízdě. Vyšší spotřeba na úvod je zároveň vykompenzována celkovou úsporou a snížením opotřebení motoru.
Jelikož nezávislé topení funguje odděleně od hlavního motoru, není třeba nechat motor běžet na vytápění auta. Toto vede k úspoře paliva a prodlužuje životnost motoru, obzvláště mluvíme-li o studených startech vozidla brzy ráno v zimě.
Nezávislé topení zabraňuje zamlžování oken v důsledku kondenzace, což zvyšuje bezpečnost a viditelnost z auta. Kromě toho poskytuje teplé prostředí uvnitř vozidla, což je prospěšné pro zdraví, zejména u lidí citlivých na chlad. V zimě je samozřejmě výhodou i to, že okna na autě nemusíte čistit od ledu .
Výhodou je určitě i fakt, že toto topení můžete spustit na dálku, například přes svůj chytrý telefon. Naopak nevýhodou je samotný zvyk na teplou kabinu. Pokud totiž už jednou budete mít auto s nezávislým topením, jen stěží se vám s ním bude loučit.
Pokud stále váháte nad tím, zda si nezávislé topení do auta namontovat, měli byste s sebou v autě nosit alespoň příslušenství vhodné pro zimu.
Základem je škrabka na led a metlička na odklízení sněhu. Sejdou se vám vždy, když budete ráno potřebovat vyrazit bez zdržování se. Jedná se však o příslušenství, které se sejde prakticky vždy, například i po hodinovém parkování ve městě během sněžení.
Pro rychlé a snadné rozmrazení skla i zámků pak doporučujeme mít s sebou tekuté rozmrazovače . Nejčastěji mají formu spreje, rozprašovače nebo kapek, přičemž jejich složení je přizpůsobeno tomu, aby dokázaly účinně a rychle roztát krystaly ledu. Pomůžou vám otevřít zamrzlé dveře i odstranit námrazu z oken auta.
Abyste měli jistotu, že nastartujete, nezapomeňte s sebou mít v kufru startovací kabely, případně i nabíječku na autobaterii. Chcete-li být zcela samostatní, doporučujeme zvolit takový model autonabíječky, který dokáže vůz i přímo nastartovat.
Zdlouhodobého hlediska je pak dobré v zimě používat zimní aditiva . Ty se přidávají do benzínu nebo nafty a zlepšují jejich vlastnosti. Mezi jejich hlavní funkce patří prevence zamrznutí, zlepšení mazání motoru, pročištění motoru, prodloužení životnosti motoru, snížení hluku a hladší chod bez ohledu na nízkou teplotu.
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024