expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Jak funguje spojka, nejčastější problémy a jak správně jezdit


23.03.2025
 | 
6 min. čtení.

Přemýšleli jste někdy nad tím, co se vlastně děje uvnitř auta, když stlačujete pedál spojky? Mnozí o spojce vědí jen to, že bez ní by se řadilo velmi těžko, jiní zas v ní vidí problémy na začátku ježdění po získání řidičského průkazu. Málokdo ale ví, jakou úlohu sehrává při běžné jízdě, jak s ní správně jezdit a jak se o ni starat.

Co je to spojka, historie, jak funguje a z čeho se skládá

Zjednodušeně řečeno, spojka je mechanická součástka, která propojuje motor s manuální převodovkou a zajišťuje přenos výkonu z motoru na kola. Když stisknete pedál spojky, odpojíte motor od převodovky a můžete tak změnit rychlost.

Když pedál naopak pustíte, spojka se znovu spojí a výkon motoru putuje na kola. Bez ní by tedy bylo řazení rychlostí a jízda autem velmi nekomfortní.

Historie používání spojky sahá až do časů, kdy auto ještě vůbec nevypadalo tak, jako dnes, právě naopak, spíše připomínalo kočár s velkým motorem. V té době se sice věděli propojit jednotlivé části pohonu i jinými způsoby, avšak až samotná spojka přinesla skutečně efektivní řešení plynulého řazení bez zasekávání výkonu.

Postupem času se její konstrukce výrazně zlepšovala a inženýři postupně doladili detaily, aby se zamezilo zbytečnému opotřebování i nadměrnému hluku. Pokud se tedy o spojku dnes dobře staráte a správně s ní jezdíte, vydrží i 200.000 km.

Samotná spojka se přitom skládá z více částí. Mezi ty hlavní patří lamela, přítlačný talíř a vypínací ložisko. Když se podíváte pod kapotu, pravděpodobně vám spojka nebude připadat jako něco výjimečného, no v praxi je to nenahraditelný a konstrukčně velmi složitý prvek. Je tedy jasné, že s tím přichází i riziko problémů.

Nejčastější problémy se spojkou a jejich možné projevy

Většina řidičů si spojku začne všímat až tehdy, když začnou přicházet problémy s ní. Těch může být více, přičemž jedním z nejčastějších je prokluzování. Přidáte plyn, otáčky jdou nahoru, no auto nezrychluje nebo dokonce stojí na místě.

Někdy se může objevit i specifický zápach spáleniny a to zejména po prudkých rozjezdech nebo při prokluzování spojky v hustém provozu. Dalším varovným signálem je třesení při rozjezdu auta. Tento projev už může být typickým příznakem opotřebení lamely v spojce, čili spojka nedokáže dobře přenášet výkon motoru.

Všímejte si i zvuky při stláčení a pouštění pedálu spojky. Jemné vrzání ještě nemusí znamenat vážné poškození, no může ukázat na špatně promazaná místa.

Pokud však uslyšíte kovové zvuky, je pravděpodobné, že problém může být v ložiskách, což už vyžaduje pozornost mechanika. Dalším ukazatelem je pozice, v které zabírá pedál spojky. Pokud je to příliš brzy nebo příliš pozdě, je dobré nechat zkontrolovat nastavení, případně se připravit na to, že jde o signál většího opotřebování.

Netřeba zapomínat na to, že zanedbaná spojka vás může nemile zaskočit právě ve chvílích, když to nebudete čekat. Příkladem jsou rozjezd do kopce nebo předbíhání na krátkém úseku. Všechny varovné signály s ní spojené proto třeba brát vždy vážně.

Jak se o spojku starat, kdy měnit olej v ní a proč

I když je spojka velmi odolná součástka, správným zacházením můžete prodloužit její životnost. Základem je jezdit tak, abyste ji co nejméně zatěžovali.

To znamená vyhýbat se dlouhému prokluzování spojky například v zácpách, kdy si nohu necháváte položenou na pedálu a spojka je neustále v mírném záběru. Důležité je i její mazání. V spojce se totiž nachází samostatný okruh hydraulické kapaliny, která naplní spojkový váleček a zajišťuje tak plynulé ovládání.

Při moderních autech jde často o společnou nádrž s brzdovou kapalinou, proto se kontrola a výměna mohou prolínat s pravidelným servisem brzd. Včasná výměna a udržování správné hladiny tekutiny zabrání nadměrnému opotřebení spojky.

Měnit olej v spojkovém systému přitom není potřebné tak často, jako motorový olej. Určitě to ale nezanedbávejte, interval výměny udává nejčastěji výrobce auta, případně si ho dohodnete s mechanikem podle opotřebování a vašeho nájezdu. Pravidelná kontrola kapaliny a její barvy nejlépe napoví více o stavu spojky.

Tato starostlivost se vám určitě oplatí, protože spojka vám při důkladné údržbě vydrží déle a předejdete též nepříjemným situacím. Nevěřte ani tomu, že kapalina spojky je věčná. Pokud se budete o spojku starat, určitě ji třeba pravidelně měnit.

Jak jezdit šetrně, kolik by měla vydržet a od čeho to závisí

Pokud chcete, aby spojka vydržela dlouho, musíte tomu přizpůsobit i styl jízdy. V prvním radě, jezděte plynule a vyhýbejte se trhavým či příliš prudkým startům. Při rozjezdech je nejlepší pouštět spojku souběžně s jemným přidáváním plynu.

Dobrou radou je též nemít nohu položenou na pedálu spojky během jízdy nebo delšího stání, například při semaforech či v kolonách. V takovýchto situacích je vhodnější zařadit neutrál a pedál úplně uvolnit, čím tak spojku ušetříte od zbytečného tlaku. To, kolik kilometrů spojka odslouží, závisí od více faktorů.

Kromě samotné kvality a konstrukce dílů sehrává roli i to, jak často se musíte zastavovat a znova rozjíždět a jaký temperament máte za volantem.

Sportovnější a netrpěliví řidiči, kteří často prudce řadí a startují na plný plyn, zpravidla opotřebují spojku i po 100 až 150 tisíc kilometrech. Naopak, pokud budete jezdit plynule a šetrně, může vám spojka vydržet i 250 tisíc kilometrů.

Nejdůležitější jsou podmínky, v jakých jezdíte. Neustále rozjíždění a zastavování ví dát spojce pořádně zabrat, naopak, dlouhé trasy po a minimum přeřazování jsou pro ni nejšetrnější. Nezapomínejte ani na kontrolu oleje v spojce a sledování všech podezřelých zvuků či chování se. Čím skôr ich vyriešite, tým lepšie.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku