Crash testy aut jsou speciální zkoušky, které se provádějí na nových modelech aut s cílem zjistit jejich schopnost ochránit pasažéry a chodce v případě dopravní nehody. Tyto testy se provádějí v simulovaných podmínkách různých nárazů.
Crash testy pomáhají výrobcům zlepšit bezpečnostní systémy vozidel a jsou nezbytné pro schvalování nových modelů na trhu. Historicky první crash testy pocházejí z USA, kde se začaly realizovat v 70. letech 20. století. Zavedla je Národní správa pro bezpečnost silničního provozu a to s cílem zvýšit bezpečnost vozidel.
Tyto crash testy byly motivovány především zvyšujícím se počtem dopravních nehod na silnicích a jejich důsledky pro celkové zdraví a životy lidí.
V Evropě se rozvoj crash testů odehrával později a se specifiky. Nejdůležitějším milníkem byl roku 1997, kdy byla založena Evropská organizace Euro NCAP , která se stala institucí v oblasti hodnocení bezpečnosti na evropském trhu.
V průběhu let se technologie crash testů značně vyvinuly a dnes jsou testy aut doplněny o digitální simulace, které umožňují analyzovat dopady nehod ještě před fyzickým testováním vozidla. Tyto kroky poskytují lepší přehled o tom, jak různé typy nárazů ovlivní vozidlo a cestující, což vede ke zvyšující se úrovni bezpečnosti.
Výsledek crash testů každého auta závisí na testování následků různých typů nárazů. Mezi nejdůležitější typy nárazů, které se hodnotí, patří boční náraz, čelní náraz a boční náraz na sloupek. Každý z těchto testů je navržen tak, aby poskytoval data o tom, jak by vozidlo reagovalo v různých reálných dopravních situacích.
Základem testování je čelní nárazový test. Patří k jedněm z nejběžnějších a stejně tak i nejdůležitějších crash testů při hodnocení bezpečnosti nového automobilu. Test simuluje situaci, kdy auto čelně narazí do jiné stejně velké překážky.
Standardně se test provádí při rychlosti 64 km/ha do deformovatelné překážky silné 54 cm a široké 100 cm s 40 % přesahem plochy přední části vozidla.
Druhým testem je boční nárazový test, který simuluje situaci, kdy do boku vozidla narazí jiné vozidlo. Test se provádí při rychlosti 50 km/ha je kritický, protože boční stěny vozidel tradičně nabízejí méně ochrany než přední či zadní část.
Třetím a posledním typem testu je boční náraz na sloupek. Ten simuluje situaci, kdy do vozidla narazí jiné vozidlo, v tomto případě se to simuluje přes ocelový sloupek v průměru 254 mm a rychlostí nárazu 29 km/h. Test je důležitý pro hodnocení strukturní integrity auta při nárazu do úzkých objektů s jejich průnikem do kabiny.
V systému Euro NCAP je maximální počet hvězdiček, kterých může nové vozidlo dosáhnout, 5. Dosažení tohoto počtu je podmíněno splněním přísných kritérií nejen s ohledem na nárazy, ale i v oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti.
Pasivní bezpečnost vozidla zahrnuje ochranu cestujících při nehodě, což znamená, že auto musí mít dostatečně tuhou karoserii, efektivní deformační zóny, airbagy a další bezpečnostní prvky, které minimalizují důsledky srážky pro cestující. Aktivní bezpečnost se týká asistenčních systémů, které pomáhají předcházet nehodám.
Tyto systémy zahrnují autonomní brzdění, detekci chodců a monitoring jízdy v jízdním pruhu. Celkové hodnocení je výsledkem všech faktorů.
Pro získání plného počtu pěti hvězdiček musí auto dosáhnout minimálně 80% ochrany pro dospělé, 75% ochrany pro děti, 60% ochrany pro chodce a 60% v oblasti asistenčních systémů, přičemž vážený průměr musí být alespoň v hodnotě 0,8.
Při 4 hvězdičkách musí auto dosáhnout 70% ochrany pro dospělé, 60% ochrany pro děti, 50% ochrany pro chodce a 40% v asistenčních systémech. Výsledek test s 3 hvězdičkami znamená dosáhnout v testech alespoň 40% ochranu pro dospělé, 30% ochranu pro děti, 25% ochranu pro chodce a 25% v asistenčních systémech.
Bezpečnost jízdy na silnici však není dána výhradně konstrukčními vlastnostmi nebo bezpečnostními prvky vozidla. Důležité jsou také pneumatiky, styl jízdy a technický stav auta, které mají klíčovou roli v prevenci nehod nebo rizik.
Dobrým příkladem jsou pneumatiky, které jsou jediným kontaktním bodem mezi vozidlem a vozovkou, což z nich činí zásadní prvek v bezpečnosti. Kvalitní, správně natlakované a zejména vhodné pneumatiky zajišťují optimální trakci, brzdnou dráhu a ovladatelnost za každého počasí. Platí to pro zimní pneumatiky , jakož i letní pneumatiky .
Styl jízdy má také dopad na bezpečnost řidiče i ostatních účastníků silničního provozu. Opatrná a předvídavá jízda, dodržování dopravních předpisů a včasné reakce na změny. defenzivní jízda , nejvíce snižují riziko vzniku nehod.
Naopak agresivní chování na silnici, jako je rychlá jízda, nebezpečné předjíždění a ignorování dopravních značek, zvyšuje nejen riziko pokuty, ale také riziko kolizí. Zapomínat však není třeba ani na technický stav. Pravidelná údržba a servis vozidla, včetně kontroly brzdového systému a světel, by měly být vaší prioritou.
V konečném důsledku platí, že bezpečnost na cestách je komplexní záležitost, kde závisí sice i na výsledcích crash testů, ale především na vás!
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024