Vypověděl vám akumulátor službu a už se nevyplatí řešit jeho dobíjení? V tom případě je třeba se zaměřit na výměnu a koupi nového. Jak ovšem koupit novou autobaterii, jak ji vybrat, které parametry jsou důležité a jak záleží na značce? Pokud se chystáte koupit novou autobaterii, čtěte pozorně, tady se dozvíte, jak na to.

Při výběru nové autobaterie je třeba v první řadě zvážit to, kde ji budete používat. Na tom závisí její velikost, kapacita, proud, výkonnost i další parametry.
V první řadě je třeba se zaměřit na to, zda půjde o baterii do menšího osobního automobilu, do terénního či SUV vozidla s vyšší zátěží nebo do velké limuzíny s náročnějším motorem a komplikovanější elektrickou soustavou. V naší nabídce máme samozřejmě akumulátory pro každý typ, včetně těch pro motocykly.
Máte-li užitkové vozidlo, dodávku, menší nákladní vozidlo nebo automobil s vyššími požadavky na odběr proudu, máme v nabídce i kategorii výkonnějších akumulátorů, včetně těch pro nákladní a užitková auta či zahradní traktory.
Pro ty, co pravidelně cestují na delší trasy a potřebují baterii, kterou dokážou zcela vybít a poté bez problémů nabít, máme speciální trakční baterie. Ty jsou určeny pro cyklický provoz střídající hluboké vybití a následné nabití. Nahromaděnou elektrickou energii tak umíte použít do úplného vybití, například v karavanech.
Sekundárně můžete při výběru autobaterie zvážit také značku, přestože ta není nejpodstatnější. Některé jsou však dlouhodobě ověřeny z hlediska kvality i životnosti autobaterie, populární jsou například Bosch, Dynamax, Exide, Varta, Konig nebo Atech.
Velice důležitým kritériem výběru je technologický princip fungování autobaterie. Na trhu existují tři možnosti a to olověná, AGM nebo gelová autobaterie.
Olověné baterie sestávají z kyseliny sírové, olověných desek a pouzdra. Desky jsou ponořeny do elektrolytu a umístěny v oddělených článcích. Ty mohou být otevřeny i uzavřeny, ty druhé umožňují doplňování destilované vody. Baterie fungují na principu chemických reakcí mezi olovnatými plotnami a kyselinou sírovou.
Během nabíjení se kyselina sírová v elektrolytu rozkládá na vodu a kyselinu, přičemž se uvolňuje kyslík na pozitivní desce, neboli anodě, a vodík na negativní desce, neboli katodě. Během vybití se proces obrátí a vytváří se elektrický proud.
Druhým typem jsou Absorbent Glass Mat baterie označena také jako AGM. Jejich konstrukci tvoří plotny umístěné mezi skleněnými vlákny nasycenými elektrolytem. Ten je do nich absorbován a princip funkce je podobný, jako u těch olověných. Struktura je však spolehlivější, což umožňuje efektivnější provoz autobaterie.
Třetím typem akumulátorů jsou gelové autobaterie. Ty mají podobnou konstrukci, jako AGM baterie, ale jsou naplněny elektrolytem v gelové formě namísto skleněných vláken. Jedná se také o uzavřený systém, který minimalizuje ztrátu elektrolytu.
Bez ohledu na typ baterie je třeba se při jejím výběru zaměřit z praktického hlediska na dva parametry. Prvním je startovací proud, druhým kapacita akumulátoru.
Startovací proud udává maximální proud, který autobaterie dokáže poskytnout při teplotě -18 °C po dobu 30 sekund při sestavených napětích. Tento parametr je důležitý, protože startovací síla je klíčová pro úspěšné startování za nízkých teplot.
Vliv proudu na výkon autobaterie a startovací sílu je výrazný. Čím vyšší proud je, tím dříve vám auto nastartuje za chladného počasí. U nás najdete autobaterie ve více úrovních tohoto proudu. Nejslabší jsou z kategorie do 540 A, střední třídu zastupují 540 až 675 A až 680 až 750 A a nejvyšší baterie 760 až 925 A a typ nad 950 A.
Druhým parametrem je kapacita akumulátoru . Ta udává, kolik elektrické energie je schopen uložit a následně poskytnout. Kapacita se měří v ampérhodinách, tedy Ah, pěším představuje množství energie, které autobaterie může dodávat.
Obecně platí, že u starších baterií se kapacita postupně snižuje, přičemž velký vliv má i teplota okolí, kde nízká teplota znamená i snížení kapacity. U nás naleznete 5 tříd akumulátorů podle kapacity. Nejnižší je třída do 60 Ah, ve střední třídě naleznete kapacity 60 až 73 a 74 až 92, nejvyšší 95 až 143 a nad 145 Ah.
Abyste udrželi vaši novou autobaterii co nejdéle ve 100% kondici, měli byste věnovat čas správné péče o ni . Odměnou bude také delší výdrž.
Základem péče musí být pravidelná kontrola stavu, zejména pokud jde o riziko koroze. Pokud se objeví, je třeba na ni použít speciální antikorozní přípravek. Nejlepší prevencí je samozřejmě udržování akumulátoru v suchém prostředí. S tím souvisí i pravidelné čištění konektorů od oxidace, k tomu můžete použít speciální kartáčky.
Máte-li autobaterii, do které se doplňuje elektrolyt, pravidelně kontrolujte jeho hladinu v jednotlivých článcích. V případě potřeby ji doplňte destilovanou vodou. Dbejte při tom na dodržování bezpečnosti při manipulaci s kyselinou.
Neméně důležitá je také prevence vůči vybití baterie. Pokud bude vaše auto delší dobu stát nebo je-li vybaveno alarmem s větším odběrem proudu, nezapomeňte na pravidelnou kontrolu kapacity baterie. Při jejím poklesu je třeba ji dobít, přičemž použijte k tomu určenou nabíječku. Příliš vysoké nebo nízké napětí by ji mohly poškodit.
V zimě je důležité sledovat i teplotu okolí, která může ovlivnit kapacitu i životnost akumulátoru. Při poklesu teploty pod -10 °C klesá kapacita pod 70 %, při teplotě pod -20 °C je to až 60 %. V tom případě je lepší zanést jej do interiéru.
