expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jak probíhá výroba motorového oleje?




Fosilie jsou základ

Ve skutečnosti většina fosilních paliv, která dnes používáme, pocházela z prastarých rostlin a živočichů, která zemřela před miliony let a žila dlouho předtím, než na naši planetu vůbec vstoupili první dinosauři. V průběhu let tyto organismy odumíraly a rozkládaly se na organické materiály, které se nakonec odplavily do jezer a oceánů. Zde začíná proces tvorby fosilního paliva.

Materiál se usazuje: Organický materiál z prehistorických rostlin a živočichů, který ze země smyl déšť a usadil se ve stojatých vodách moří a vnitrozemských jezer. Usazují se na dně těchto vodních zdrojů a ve zvyšujících se vrstvách jsou pomalu pokryty pískem, bahnem a hlínou. Tyto vrstvy písku a bahna zachytily organický materiál dříve, než by se měl možnost zcela rozložit, čímž by se vytvořilo bahno bohaté na organické látky.

Materiál tvrdne: Než se organická hmota rozpadne, spojí se s větším počtem sedimentů a vytvoří usazenou horninu známou jako organická břidlice. Postupem času tuto břidlici pokrývají přibývající vrstvy bahna a organických látek, které způsobují, že se stále více noří do země. Pokud břidlice dosáhne hloubky dva až čtyři kilometry, tlak veškerého materiálu na jejím vrcholu spolu s teplotou stoupající v důsledku přiblížení se k zemskému vnitřnímu prostředí způsobí, že se břidlice přemění na kerogen, předchůdce oleje, který se jeví jako voskovitá látka.

Při teplotách vyšších než 90°C, ale nižších než 160°C, se kerogen vaří a v průběhu let transformuje na ropu a zemní plyn. Pokud teplota během této doby překročí 160 ° C, místo toho bude kerogen produkovat grafit a zemní plyn.

Ropa i zemní plyn jsou lehčí než voda, takže pokud uniknou ze zdrojové ropné břidlice, budou stoupat přes póry v zemi a vytlačovat vodu. Aby ropa a plyn zůstaly zachyceny v nádrži, musí být pro její utěsnění silná nepropustná vrstva horniny. Pokud tento rezervoár existuje, lze jej vrtat, aby se získal olej a zemní plyn. V průběhu času tyto usazeniny přirozeně stoupají na povrch, což usnadňuje přístup k nim.

Těžba ropy

Surová ropa se typicky těží vrtáním vrtů do podzemní nádrže. Geologové pro zjištění polohy této ropy používají seismické průzkumy. Po nalezení se zavede souprava a související vybavení pro zahájení procesu tažení. Po vytížení je ropa přepravena potrubím nebo ropnými tankery do rafinerie ke zpracování.

Zpracování ropy

V rafinérii se odvážejí odpadní látky. Toto je součást sedimentačního procesu, při kterém se voda a olej oddělují v záchytných nádržích a vylučují se z nich nečistoty.

Po odstranění nežádoucího materiálu se ropa zahřeje na téměř 700 stupňů Fahrenheita. Extrémní teplota poskytuje směs horkých par a kapaliny; v tomto stavu se ropa posílá do frakčních věží, kde se při ochlazení odpařuje až na 20 procent oleje.

Zbytková tekutina se před výstupem z první věže znovu zahřeje a poté dopraví do druhé věže. V tomto kroku se používá vakuový tlak ke snížení bodu varu oleje, aby se odpařil při nižší teplotě.

Úprava vlastností oleje

Po rafinaci základního oleje ze surového oleje je třeba smíchat přísady a získat tak konečný produkt motorového oleje. Směšují se různé přísady včetně detergentů, dispergačních prostředků, prostředků proti opotřebení, inhibitorů rzi, modifikátorů tření a antioxidantů. To je moment, kdy výrobci používají své vlastní speciální směsi.

Dále se iniciuje soubor testů kontroly kvality, aby se zajistilo, že jsou splněny takové atributy jako viskozita, barva a body vzplanutí. Je to výběr základního oleje, kvalita přísad a specifikace výrobce motoru, která odlišuje různé motorové oleje od konkurence. Po dokončení je olej zabalen, distribuován maloobchodníkem a uveden na trh spotřebitelem jako jste vy.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku